تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

حمله «نابرجامیان» به روحانی شدت می‌گیرد

آرمان ملی نوشت: «به نظر می‌رسد نابرجامیان اساسا با اصل برجام و توافق برای رفع تحریم‌ها مشکل دارند و تفاوتی هم برای آن‌ها نمی‌کند که حسن روحانی و ظریف به دنبال احیای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایرانند و یا اینکه ابراهیم رئیسی و باقری‌کنی در حال مذاکره با غربی‌ها برای احیای برجام هستند و از منافع ملی ایران دفاع می‌کنند.»

کد خبر: ۱۵۵۷۲۳
۱۹:۴۶ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

حمله «نابرجامیان» به روحانی

دیدارنیوز: «هستند افرادی که تمایل دارند به روحانی و برجام حمله کنند تا از این طریق قبایی برای خود بافته و سری در سرای کیهان‌نشینان درآورند.»

روزنامه آرمان ملی نوشت: «این روز‌ها «نابرجامیان» و مخالفان توافق وین به بهانه سخنان حسن روحانی در ارتباط با برجام و لزوم بازگشت به توافق وین موضع می‌گیرند، سخنرانی می‌کنند و اگر هم دستشان به تریبون و برگه کاغذی نرسید، توئیتی می‌زنند و حسن روحانی، رئیس جمهور سابق را به بهانه دفاع او از برجام و تاکیدش بر بازگشت به ریل دیپلماسی برای حل مشکلات مختلف کشور، مورد حمله قرار می‌دهند.

تندی قلم آن‌ها روز به روز علیه شیخ دیپلمات افزایش می‌یابد. تا جایی که او را «ساده لوح»، «مردک» و «وکیل مدافع شیطان» خطاب می‌کنند. ماجرای تخریب اخیر علیه روحانی به توئیت یکی از مجریان رسانه‌ملی بازمی‌گردد. محمد رضا باقری، مجری صدا و سیما با بازنشر سخنان رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار با جمعی از وزرای دولت‌های یازدهم و دوازدهم نوشت: «این آقا یا ساده‌لوح است یا ملت را احمق فرض کرده، مردک برجام را به کشور تحمیل کرد، شروط رهبری را زیرپا گذاشت، ترامپ همان را هم اجرا نکرد. باز وکیل مدافع شیطان می‌گوید حاضر نبودیم امتیاز بدهیم! پول سرویس قبلی را گرفتی مگر که دوباره سرویس بی‌منفعت بدهی؟»

*حمله به روحانی مذاکره در دوحه

حمله به حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران در حالی افزایش یافته است که بر اساس اخبار منتشر شده مذاکرات مختلفی در ارتباط با مسائل گوناگون از جمله پرونده هسته‌ای، عودت دلار‌های ایران و تبادل زندانیان طی روز‌های گذشته منتشر شد و تیم فعلی وزارت خارجه ایران تحت نظر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و باقری کنی مسئول پرونده هسته‌ای ایران از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم و با تأکید رئیس جمهور نسبت به حل اختلافات باقی مانده برای بازگشت به برجام در تلاشند. با این وجود همانند روز‌هایی که حسن روحانی، ظریف و تیم هسته‌ای دولت سابق در اروپا در حال مذاکره با غربی‌ها بودند به اصل برجام که بازگشت به آن که در این دولت هم در حال پیگیری است؛ حمله می‌کنند.

به نظر می‌رسد نابرجامیان اساساً با اصل برجام و توافق برای رفع تحریم‌ها مشکل دارند و تفاوتی هم برای آن‌ها نمی‌کند که حسن روحانی و ظریف به دنبال احیای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایرانند و یا اینکه ابراهیم رئیسی و باقری‌کنی در حال مذاکره با غربی‌ها برای احیای برجام هستند و از منافع ملی ایران دفاع می‌کنند. برای این دسته ازچالش‌گران عرصه دیپلماسی اصل گفتگو اشکال دارد! موردی که همواره از سوی مقامات عالی کشور مورد تأکید قرار گرفته است. این روز‌ها البته از حملات تند کیهان به برجام و مذاکره و گفتگو خبری نیست. گویا اصحاب کیهان هم دریافته‌اند برای لغو تحریم‌ها باید به سمت مذاکره حرکت کرد. با این وجود هنوز هستند افرادی که تمایل دارند به روحانی و برجام حمله کنند تا از این طریق قبایی برای خود بافته و سری در سرای کیهان‌نشینان درآورند.

*حسن روحانی شطرنج‌بازی که ساده لوح خطاب می‌شود

اینکه روحانی رئیس جمهور سابق و دبیر شورای عالی امنیت ملی اسبق را ساده‌لوح بدانند، به خودشان مربوط است. اما روحانی در پرونده هسته‌ای، روحانی در قطعنامه ۵۹۸، روحانی در مک فارلین، روحانی در جلوگیری از جنگ با طالبان در زمان حمله به سفارت ایران در افغانستان و در یک دو جین پروژه امنیتی دیگر ایران همواره مهره کلیدی بوده است و در طول سال‌های بعد از انقلاب در یکی از عالی‌ترین سطوح امنیتی و در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت‌های گوناگونی داشته و گاهی حتی نماینده مقام معظم رهبری بوده است. با این وجود او را ساده‌لوح می‌خوانند. این دسته از مخالفان برجام باید برای چند روز هم شده بازی شطرنج بیاموزند؛ بازی‌ای که ایرانی‌ها آن را ابداع کرده‌اند و در طول حدود ۱۵ سال چانه‌زنی با غرب همواره تلاش کرده‌اند در پرونده هسته‌ای خوش بازی کنند. هر چند یک بار به قول معرف با جابه‌جایی مهره‌ها در وسط میدان، سکان بازی شطرنج به دست افرادی افتاد که ایران در آستانه کیش در شورای امنیت قرار گرفت؛ اما به ضرب نرمشی قهرمانانه بازی باز هم به نفع تهران با اهرم ظریف و روحانی تغییر کرد.

*وکیل مدافع شیطان یا وکیل مدافع ایران

هرچند تلاش می‌کنند رئیس جمهور سابق ایران را وکیل مدافع شیطان بنامند، اما روحانی همانند تمامی دلسوزان این کشور وکیل مدافع ایران است. اکنون نیز اگر در قالب یک دولت سایه با تیم خود به رصد اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف می‌پردازد، اما هیچ‌گاه به دولت کنونی حمله نمی‌کند و همچون یک منتقد دلسوز که علاقه به توسعه و آبادانی ایران دارد مواردی از جمله گفتگو با غربی‌ها برای حل و فصل اختلافات و لغو تحریم‌ها را لازمه اداره کشور اعلام می‌کند. اتفاقاً دولت کنونی نیز از زاویه نگاه خود در حال حل و فصل این مشکلات است، تلاش دولت برای بهبود رابطه با کشور‌های همسایه و عضویت در پیمان‌های جمعی مسیری است که دولت سیزدهم برای عبور از شرایط کنونی ایجاد کرده و ضمنا به بازگشت به برجام و مذاکره نیز معتقد است. چنانکه مشاهده می‌کنیم، چند روز درمیان، اخباری در ارتباط با ایجاد فضایی بهتر برای بهبود شرایط سیاست خارجی کشور شنیده می‌شود. اخباری که بیان کننده پیگیری دولت کنونی از قراردادی است که طراحان آن جواد ظریف و روحانی و برخی دیپلمات‌های نام آشنا بودند که توسط برخی «ساده لوح»، «مردک» و «وکیل مدافع شیطان» خطاب می‌شوند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی