تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند
گزارش تکمیلی دیدارنیوز سه روز بعد از حریق گسترده امامزاده ابراهیم

چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند

دیدارنیوز در گفت‌وگو با یکی از ساکنین بومی امامزاده ابراهیم از حال و هوای این روزهای منطقه آتش گرفته پرسیده؛ که می‌خوانید.

نمونه خالص‌سازی قبل و بعد از انقلاب

این روزها عبارت خالص سازی در سپهر سیاسی ایران به کرات شنیده می‌شود و محمد مهاجری فعال سیاسی و رسانه‌ای نیز در این باره نظرات خود را مطرح کرده است.

کد خبر: ۱۵۵۶۳۹
۱۵:۰۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

نمونه خالص‌سازی قبل و بعد از انقلاب

دیدارنیوز ـ محمد مهاجری: آقای محصولی دبیرکل فعلی جبهه پایداری از بنیانگذاران خالص‌سازی بعد از انقلاب است. او شهید باکری را که مجسمه تواضع، تقوا و ایمان بود به دلیل اختلاف نظر سیاسی از سپاه ارومیه حذف کرد.

قبل از انقلاب سازمان منافقین در سال ۱۳۵۴ با ترور افرادی، چون شریف واقفی و صمدیه لباف، خالص سازی کرد. در واقع این جریان پیشینه تاریخی دارد.

نوع دیگری از خالص سازی در قالب رد صلاحیت‌ها در انتخابات بروز کرد که متاسفانه شورای نگهبان خواسته یا ناخواسته به عنوان عامل این کار وارد صحنه شد.

کار خالص سازی که امروز توسط جریان تندرو از جمله جبهه پایداری انجام می‌شود، به همین جا محدود نمی‌شود. خالص ساز‌ها در درون خودشان به جان همدیگر خواهند افتاد و پروسه خالص سازی را ادامه خواهند داد. آینده دیدنی‌تر از امروز خواهد بود!

ایده خالص سازی بر این اصل استوار است که جریان متصلب - مانند خوارج - فکر می‌کند فقط خودش درست می‌اندیشد و هر اندیشه مخالف و منتقدی ناحق و باطل است. ضمن اینکه قدرت را تنها برای خودش مشروع می‌داند و برای افزایش قدرت، به هر طریق ممکن متوسل می‌شود.

چون از نگاه جریان خالص‌ساز، هدف وسیله را توجیه می‌کند، یک روز ممکن است حضور مردم برایش موضوعیت داشته باشد و روز دیگر که مردم به او رای ندهند، آن‌ها را از صحنه حذف می‌کند.

در انتخابات سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ این جریان کاملا پی برد که بخشی از مردم از صندوق رای قهر کرده اند و اتفاقا احساس کرد که دیگر رای مردم به نفعش نیست و به این نتیجه رسید که می‌شود از راه یک انتخابات با مشارکت کم به نتیجه مطلوب رسید.

اکنون آقای سعید جلیلی هم قدرت در سایه و هم قدرت در متن دارد. جریان او الان قوه مجریه را در اختیار دارد و دنبال این است که در انتخابات پیش‌رو، قوه مقننه‌ای کاملا خالص تشکیل شود که همین چند نماینده منتقد هم در آن نباشند.

الان آقای سعید جلیلی، جبهه پایداری و دولت (حاصل جمع شان می‌شود جریان خالص ساز) همگی در یک نقطه اتفاق و اشتراک نظر دارند و آن اینکه انتخابات گسترده و پر مشارکت شکل نگیرد. آقای رئیس‌جمهور هیچ واکنشی در مورد انتخابات نشان نداده. آقای وزیر کشور یک بار که محبت کرد و واکنش نشان داد و گفت دنبال انتخابات ۶۰ درصدی هستیم. وقتی که وزیر کشور می‌گوید ۶۰ درصد یعنی حداکثر دنبال انتخابات ۲۰ درصدی است.

امروز انتخابات پرشور باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود. اصلاح طلب، اصولگرا یا اعتدالی و هرکس به ایران علاقه دارد  مطالبه‌اش انتخابات پرمشارکت باشد و همه فشار خود را برای تحقق آن وارد کند. الان زمان قهر نیست؛ همه باید وسط باشند. البته اگر بعد‌ها معلوم شد همه راه‌ها را بسته اند هر کس می‌تواند تصمیمش را بگیرد. اما الان هنوز همه دریچه‌ها بسته نیست.

جریان خالص ساز در سال ۹۲ با رد صلاحیت هاشمی دنبال برگزاری انتخاباتی مانند ۱۴۰۰ بود که با همه هوشمندی‌اش نتوانست آن را اجرایی کند و با آمدن حسن روحانی نقشه‌اش برآب شد. باید تلاش کرد تجربه ۹۲ و ۹۶ تکرار شود.

اگر جریاناتی که قدرت و مشروعیت قدرت را در صندوق رأی می‌بینند، سکوت و قهر کنند جریان خالص ساز از هم اکنون پیروز انتخابات است، اما اگر آن‌ها پای کار بیایند و بر فرض جریان خالص‌ساز و دولت سفت بایستند که هیچ‌کس غیر از خودشان وارد انتخابات مجلس نشود، آن زمان حجت بر همه تمام است. خواهند گفت که ما زحمت خود را کشیدیم، ولی برخی دوست نداشتند که مجلس قوی و بدرد بخوری تشکیل شود.

برگرفته از مصاحبه با روزنامه آرمان ملی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی