تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
رئیس آکادمی ملی جنگلداری چین اعلام کرد

همکاری چین و ایران برای مقابله با گردوغبار

به گفته رئیس آکادمی ملی جنگلداری چین، دولت این کشور در نظر دارد که یک مرکز چندملیتی را برای اجرای پروژه‌های مقابله با گرد و غبار با مشارکت کشور‌های عربی منطقه خاورمیانه راه‌اندازی کند و امیدوار است بعد از تشکیل این مرکز، با دولت ایران نیز همکاری‌های نزدیک‌تری در زمینه مقابله با گرد و غبار داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۵۶۳۰
۱۲:۰۳ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

آمادگی چین برای همکاری‌ و مقابله با گردوغبار در ایران

دیدارنیوز: چین برای همکاری‌های بیشتر به‌منظور مقابله با گرد و غبار در ایران آمادگی خود را نشان داد.

رئیس آکادمی ملی جنگلداری چین گفت: دولت چین در نظر دارد که یک مرکز چندملیتی را برای اجرای پروژه‌های مقابله با گرد و غبار با مشارکت کشور‌های عربی منطقه خاورمیانه راه‌اندازی کند. امیدواریم بعد از تشکیل این مرکز، بتوانیم با دولت جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری‌های نزدیک‌تری در زمینه مقابله با گرد و غبار داشته باشیم.

سون تائو در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار درباره مهمترین اقدامات انجام شده در کشور چین برای مقابله با بیابان‌زایی توضیح داد: طرح «دیوار سبز بزرگ» بزرگترین برنامه جنگلکاری اجراشده توسط بشر در جهان است که از ۴۵ سال قبل یعنی سال ۱۹۷۸ آغاز شده است و در مناطق بیابانی شمال کشور چین اجرا می‌شود.

وی افزود: این برنامه تا سال ۲۰۵۰ ادامه دارد و با اجرای آن، سطح پوشش جنگلی شمال چین از پنج درصد به ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. این برنامه به‌صورت مستقیم توسط شی جین پینگ - رئیس‌جمهوری چین - حمایت می‌شود و در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) امسال، جلسه‌ای با حضور او به منظور اصلاح برنامه‌ها و ارتقای سطح منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح برگزار شد.

رئیس آکادمی ملی جنگلداری و منابع طبیعی چین ادامه داد: براساس آخرین اصلاحات انجام شده در طرح «دیوار سبز بزرگ»، بیشترین تمرکز این طرح بر نهال‌کاری در کانون‌های اصلی گرد و غبار در کشور چین از جمله در بیابان‌های «گبی» و «شاپاتو» گذاشته شده است و قصد داریم با نهال‌کاری و ایجاد بادشکن‌های زنده، منشأ‌های خیزش گرد و غبار در کشور چین را کنترل کنیم.

رئیس آکادمی ملی جنگلداری و منابع طبیعی جمهوری خلق چین خاطرنشان کرد: تاکنون در قالب این طرح، بیش از ۳۲ میلیون هکتار درخت بادشکن با هدف تثبیت خاک در کانون‌های گرد و غبار در بیابان‌های شمال چین کاشته شده البته بیش از ۸۵ میلیون هکتار از مراتع تخریب‌شده این کشور نیز احیا شده است چراکه برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی در کشور چین صرفا محدود به درختکاری نمی‌شود بلکه ما برای احیای پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع کشورمان نیز برنامه داریم.

تائو ادامه داد: چین یکی از کشور‌های پیشرو در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار محسوب می‌شود و دولت چین آمادگی دارد که در این زمینه هم به ایران و هم به کشور‌های عربی منطقه خاورمیانه کمک کند تا آثار مخرب ناشی از توفان‌های شن در این کشور‌ها کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه که دولت چین در نظر دارد که یک مرکز چندملیتی را برای اجرای پروژه‌های مقابله با گرد و غبار با مشارکت کشور‌های عربی منطقه خاورمیانه راه‌اندازی کند، اظهارکرد: امیدواریم بعد از تشکیل این مرکز بتوانیم با دولت جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری‌های نزدیک‌تری در زمینه مقابله با گرد و غبار داشته باشیم.

تائو با بیان اینکه دولت چین علاوه بر برنامه‌ریزی برای اجرای طرح دیوار سبز، از ابتدای سال ۲۰۲۱ به برنامه جهانی کاشت یک تریلیون درخت نیز پیوسته است، اظهارکرد: قرار است در قالب این طرح تا پایان سال ۲۰۳۰، ۷۰ میلیارد نهال در مناطق مختلف چین کاشته شود.

رئیس آکادمی ملی جنگلداری و منابع طبیعی چین خاطرنشان کرد: برنامه کاشت ۷۰ میلیارد نهال در چین نیز مانند طرح «دیوار سبز بزرگ» عمدتا در مناطق بیابانی کشور چین و با هدف مقابله با بیابان‌زایی و کانون‌های گرد و غبار اجرا خواهد شد، اما محل‌های اجرای این دو طرح با یکدیگر متفاوت است.

به نقل از سایت سازمان حفاظت محیط زیست، تائو در پایان گفت: دولت چین آمادگی دارد که تجربیات خود در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و کانون‌های گرد غبار را در اختیار دیگر کشور‌ها از جمله ایران و سایر کشور‌های منطقه خاورمیانه بگذارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی