تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در چهل و چهارمین سال درگذشت پدر طالقانی مطرح شد:

«طالقانی؛ سلطنت و جمهوریت»

در مراسم بزرگداشت رحلت آیت‌الله سید محمود طالقانی، که با عنوان «طالقانی؛ سلطنت و جمهوریت» در کانون توحید برگزار شد، محمد مهدی جعفری به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: «هیچ مفهومی به اندازه آزادی برای طالقانی مهم نبود. او معتقد بود، آزادی به حدی مهم و شریف است که نمی‌توان هیچ بهانه‌ای برای سلب آن پیدا کرد.»

کد خبر: ۱۵۵۵۴۵
۲۰:۲۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲

«طالقانی؛ سلطنت و جمهوریت»

دیدارنیوز - اسفندیار عبداللهی: مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سال رحلت آیت‌الله سید محمود طالقانی، عصر یکشنبه ۱۹ شهریور، با عنوان «طالقانی؛ سلطنت و جمهوریت» در کانون توحید برگزار شد. در این مراسم تعداد قابل توجهی از علاقه‌مندان و رهروان گفتمان طالقانی حضور یافتند.

سید محمدمهدی جعفری نویسنده، مترجم، دین پژوه، فعال و زندانی سیاسی دوران پهلوی و استاد بازنشستهٔ دانشگاه شیراز و همچنین نماینده مردم دشتستان در اولین دوره مجلس شورای سخنران پنل مقدماتی چهل و چهارمین مراسم بزرگداشت سالگرد وفات سید محمود طالقانی بود.

دیگر سخنرانان این مراسم هاشم آقاجری و احسان شریعتی بودند.

«طالقانی؛ سلطنت و جمهوریت»

یکی از برنامه‌هایی که در این مراسم به آن پرداخته شد و مهمان مراسم در جریان آن قرار گرفتند، معرفی کتابخانه آیت‌الله طالقانی بود که به همت دبیرخانه مجتمع فرهنگی آیت‌الله طالقانی جمع آوری شده است.

همچنین مجری برنامه یادی از بهاره هدایت زندانی سیاسی کرد و خطاب به بهاره گفت؛ ما صدای تو را شنیدیم و سلامتی تو مهم است. مجری از بهاره هدایت خواست اعتصاب غذای خود را بشکند، این درخواست با تشویق مهمانان مورد تایید قرار گرفت.

محمد مهدی جعفری به عنوان اولین سخنران این مراسم با اشاره به اینکه به نمایندگی از مجتمع فرهنگی آیت‌الله طالقانی و خانواده ایشان، از اینکه در مراسم چهل و چهارمین سالگرد درگذشت پدر طالقانی حضور یافتید، قدردانی می‌کنم، پیرامون گفتمان و نگاه سیاسی و فقهی پدر طالقانی، گفت: «هیچ مفهومی به اندازه آزادی برای طالقانی مهم نبود. او معتقد بود، آزادی به حدی مهم و شریف است که نمی‌توان هیچ بهانه‌ای برای سلب آن پیدا کرد. هیچ فرد و گروهی تحت هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند و نباید آزادی را سلب کند».

وی افزود: «طالقانی تاکید می‌کرد که آزادی خار چشم دیکتاتوری و دیکتاتور‌ها است و به همین دلیل آن‌ها تمام زور خود را برای بیرون راندن و سلب آزادی به کار می‌بندند. طالقانی دیکتاتوری دینی را خطرناکتر از انواع دیگر دیکتاتوری می‌دانست و دیکتاتوری دینی را تیغ دو لبه می‌دانست که یک لبه آن سر خود دین را می‌برد و لبه دیگرش سر آزادی‌های اجتماعی و رفاه را می‌برد».

«طالقانی؛ سلطنت و جمهوریت»

در ادامه هاشم آقاجری در باب موضوع «طالقانی؛ جمهوریت و سلطنت»، سخن گفت و نظام‌های سلطنتی، دینی و دموکراسی در شرق و غرب و در طول تاریخ را مورد بررسی قرار داد.

دیگر سخنران مراسم مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله طالقانی در مجتمع فرهنگی کانون توحید، احسان شریعتی بود که در مورد موضوع برنامه ایراد سخن کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی