تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش دیدار در پاسخ به درخواست مخاطبان:

کنکور و سهمیه‌های جنسیتی، پاشنه آشیل آموزش عالی کشور

گزارش پیش‌رو با موضوع "سهمیه‌های جنسیتی تبعیض آمیز در ذفترچه‌های انتخاب رشته کنکور" به درخواست یکی از مخاطبان به رشته تحریر درآمده است.

کد خبر: ۱۵۵۴۵۴
۱۵:۱۸ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲

کنکور و سهمیه‌های جنسیتی پاشنه آشیل حوزه آموزش کشور

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: یکی از اصول اخلاقی و حرفه‌ای رسانه، احترام به دیدگاه و نظر مخاطب است و از آنجایی که دیدارنیوز این مهم را همواره در اولویت انتشار مطالبش قرار داده، به درخواست یکی از مخاطبان که نامشان نزد این رسانه محفوظ خواهد ماند نوشته و منتشر می‌شود تا شاید گره‌ای از مشکلات نسل جوان در مواجهه با غول کنکور باز شود.

با اینکه هم داوطلبان و هم استادان حاذق و کاردان دانشگاهی همچنان کنکور را یک سد بزرگ و یک مشکل اساسی حل نشده برای نسل جوان می‌دانند و به رغم اعلام چندباره مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش درباره حذف کنکور، این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده و می‌توان آن را به نوعی پاشنه آشیل آموزش عالی در کشور دانست. علاوه بر این، در کنار آزمون کنکور، مسائل بعدی و ثانویه نیز در راه رسیدن به مراکز آموزش عالی وجود دارد که آنها نیز معضلات خاص خود را ایجاد می‌کنند. 

موضوع تبعیض جنسیتی در سهمیه‌های کنکور یکی از همین دست مسائل ثانوی است که البته موضوع جدیدی نیست و سالهاست که شرکت کنندگان در کنکور پس از قبولی در هنگام انتخاب رشته با آن درگیر هستند و به زعم یک مخاطب دیدارنیوز، متاسفانه این روند از سال ۸۵ تا به امروز ادامه داشته که اعتراض‌های پی در پی هم تاثیری هم نداشته است.

این طور که این مخاطب تعریف می‌کند:"این مسئله‌ی غم‌انگیز، در دفترچه‌های کنکور امسال نمود بیشتری داشته و  علنی‌تر از سال‌های گذشته شده است. امسال مخصوصا در قسمت بورسیه‌های صنعتی می‌توان مشاهده کرد که فرصت‌های بورسیه‌ای یا برای زنان به طور کامل حذف شده است و یا بسیار کاهش پیدا کرده است."

در تصاویری که مخاطب برای دیدارنیوز ارسال کرده نشان دهنده صحت و سقم نکات مطرح شده است.

 

کنکور و سهمیه‌های جنسیتی پاشنه آشیل حوزه آموزش کشور

 

به گفته این مخاطب این تصاویر از دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور ریاضی است، ولی این روند در دفترچه‌های رشته‌های دیگر هم وجود دارد، ولی متاسفانه تقریبا هیچ گزارشی از آن تهیه نشده و اطلاع‌رسانی در مورد آن برای افکار عمومی بسیار پایین است.


ماجرای تکراری؛ نتیجه هیچ!

همانطور که پیشتر در این گزارش گفته شد ماجرای تبعیض جنسیتی در سهمیه‌های کنکور موضوع تازه‌ای نیست، اما نکته قابل اهمیت برای مخاطبان و داوطلبان کنکور این است که چرا به رغم اعتراض‌های متعدد و اظهارنظر‌های گاه و بیگاه مسئولان هنوز این مشکل برای کنکوری‌ها حل نشده و در نهایت کسی پاسخگو نیست.

محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره بحث تبعیض جنسیتی گفته: «من نمی‌دانم دانش‌آموزان به چه چیزی اعتراض می‌کنند. همیشه در جا‌هایی که پذیرش از دو جنس وجود داشته، بین این دو همیشه یک تفکیک جمعیتی هم وجود داشته است. به همین ترتیب پذیرش فقط بر اساس امتیاز صورت نمی‌گیرد و ترتیب بازار و تقاضای موجود هم در این موضوع نقش دارد. مثلا درباره رشته پرستاری اگر وزارت بهداشت اعلام کند که ۵۰ درصد مرد و ۵۰ درصد زن لازم دارد، مردان بین خودشان و زنان هم بین خودشان رقابت می‌کنند!»

این یعنی لزوما نحوه پذیرش دانشگاه‌ها به نفع مردان نیست، اما جنسیت دانش‌آموز در تحصیلات بعدی او تاثیر دارد.

به این جدول هم توجه کنید:

 

کنکور و سهمیه‌های جنسیتی پاشنه آشیل حوزه آموزش کشور

طبق آمار، در کنکور سال ۹۹ رتبه آخرین مردی که در رشته مهندسی صنایع دانشگاه خواجه‌نصیر قبول شد، ۱۸۰۰ بود و آخرین زن پذیرفته شده در این رشته رتبه ۲۳۰۰ کسب کرده بود. معمولا این وضعیت در رشته‌های تجربی برعکس و به ضرر دانش‌آموزان دختر است.

در یگ گزارش دیگری آمده است که نگرانی‌هایی نسبت به کمتر شدن پذیرش مردان در دانشگاه‌ها در صورت تغییر فرمول پذیرش دانشگاه‌ها وجود دارد. چراکه همین حالا هم جمعیت مردان پذیرفته شده کمتر است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این را هم گفته بود که "اگر بر اساس نیروی انسانی مورد نیاز بین آن‌ها رقابت ایجاد نشود، عملا باید پذیرش آقایان را در بعضی رشته‌ها در برخی شهر‌ها صفر کنیم. ما به همه افراد رتبه برتر احترام می‌گذاریم، حتما هم حفظ جایگاه دانشگاهی برای رتبه برتر درست است. اما مثلا دانشگاه فرهنگیان در پذیرش معلمان اعلام نیاز می‌کند که ۵ نیروی مرد و ۵ نیروی زن می‌خواهد، اگر براساس امتیاز ۱۰ رتبه اول خانم باشند دیگر هیچ آقایی پذیرش نمی‌شود. خیلی جا‌ها هم این وضعیت برعکس است."

در نهایت اینطور که این مخاطب توضیح می‌دهد: "ما زنان از شما به عنوان یک رسانه‌ی مستقل انتظار داریم و خواهش می‌کنیم که در یکی از گزارش‌هایتان به این مسئله ورود و مسئولان را نسبت به آن پاسخگو کنید."

دیدارنیوز آمادگی دارد که هر کدام از مسئولان عالی‌رتبه و حتی نمایندگان مجلس به ویژه در کمیسیون آموزش اگر پاسخی برای حل شدن معضل تبعیض جنسیتی دارند را در قالب گفت‌وگو با این رسانه مطرح کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی