تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
مدیر خانه خلاق نقلی مطرح کرد

جذب توریست خارجی در نقطه صفر!

اکبر رضوانیان، مدیر خانه خلاق نقلی معتقد است که با وضعیت اقتصادی کشور، تعداد گردشگران داخلی محدود شده و از نظر جذب توریست خارجی در نقطه صفر قرار داریم.

کد خبر: ۱۵۵۳۰۷
۰۹:۱۷ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲

جذب توریست خارجی در نقطه صفر!

دیدارنیوز: مدیر خانه خلاق نقلی گفت: متاسفانه اکنون در شرایطی بسر می‌بریم که از نظر جذب توریست خارجی در نقطه صفر قرار داریم. همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تعداد گردشگران داخلی نیز محدود شده است.

اکبر رضوانیان، مدیر خانه خلاق نقلی در حاشیه بازدید خبرنگاران حوزه علم و فناوری از این خانه خلاق گفت: این مرکز از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. بخشی از این مرکز به اقامتگاه بوم گردی اختصاص دارد. بخش دیگر آن نیز شامل سرداب است که با اخذ مجوز از وزارت ارشاد به تماشاخانه‌ای تبدیل شده است. در این مکان فعالیت‌های هنری مانند تئاتر و نمایشنامه خوانی انجام می‌شود.

وی افزود: فروشگاه‌ها و کارگاه‌های صنایع دستی نیز از دیگر بخش‌های خانه خلاق نقلی است. این خانه خلاق با حضور معاون علمی سابق افتتاح شده، اما متاسفانه تاکنون مورد حمایت این معاونت قرار نگرفته است. معاونت تنها در زمینه برگزاری رویداد‌های خلاق و استارتاپ‌ها از ما حمایت می‌کند.

او یادآورشد: اکنون در شرایطی بسر می‌بریم که از نظر جذب توریست خارجی در نقطه صفر قرار داریم، زیرا توریست‌های خارجی که عمدتا چینی و روسیه‌ای هستند و بیشتر در هتل‌های ۵ ستاره نه خانه‌های بوم‌گردی مستقر می‌شوند.

بنابر گفته مدیر خانه خلاق نقلی، زمان رونق گردشگری در این شهر معمولا در ۳ ماه اول سال است و در حال حاضر با رکود گردشگر مواجه هستیم. طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ شاهد ورود توریست‌های اروپایی زیادی به کاشان بودیم، اما متاسفانه اکنون چیزی به نام توریست خارجی نداریم. از سوی دیگر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تعداد گردشگران داخلی نیز محدود شده است.

رضوانیان به دیگر فعالیت‌های نوآورانه این مجموعه اشاره کرد و در این زمینه گفت: ما در کنار فعالیت‌های نوآوری، اقدام به برگزاری رویداد‌های خلاقانه مانند جشنواره عروسکی نیز خلاق کرده ایم. هرچند رویکرد اصلی این رویداد خلاقانه است، اما تاکنون هیچ حمایتی در این زمینه دریافت نکرده ایم.

وی درباره این جشنواره عروسکی اظهارداشت: عروسک‌هایی که در این جشنواره برگزار می‌شود، باید ۳ ویژگی “خلاق بودن عروسک‌ها”، “عروسک‌ها باید با ظروف بازیافتی باشند” و “ایده‌های متفاوت در آن ارائه شده باشد” داشته باشند.

مدیر خانه خلاق نقلی، برگزاری جشنواره نقالی را از دیگر رویداد‌های این مرکز دانست و گفت: این رویداد نیز آبان امسال برگزار می‌شود، اکنون فراخوان برگزاری این رویداد منتشر شده و اولین دوره آن در خانه نقلی و برخی از خانه‌های سنتی کاشان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: برگزاری دورهمی نیز از دیگر برنامه‌های خانه خلاق نقلی است که تیر امسال این دورهمی با حضور ۹۰ خانه بوم‌گردی برگزار شد.

وی محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را از عمده‌ترین مشکلات خانه‌های بوم گردی برشمرد و گفت: این محدودیت باعث شد تا بسیاری از استارتاپ‌ها نتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند به گونه‌ای که بسیاری از تیم‌ها که در بستر شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده بودند، ابزار‌های بازاریابی خود را در حوزه‌های صنایع دستی، گردشگری و هنری از دست دادند.

رضوانیان ادامه داد: مکان استقرار غالب خانه‌های خلاق اغلب استیجاری است، اما خانه خلاق نقلی تنها خانه بخش خصوصی بوده که مکان استقرارش متعلق به مجموعه است. من اعتقاد دارم در کشور تنها ۱۰ خانه خلاق باشد، ولی با شیوه‌های حمایتی صحیح اداره شود، زیرا خانه‌های خلاق یک واژه پر محتوای اکوسیستم نوآوری کشور است که با تقویت آن‌ها می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زند.

این فعال حوزه صنایع خلاق گفت: مشکل نداشتن توریست دست ما نیست، اما ما سر ماندن مان در حال تلاشیم و اقدامات دیگری را اجرایی می‌کنیم. در زمان تحریم بهترین زمینه صادراتی کشور می‌توانست صنایع دستی باشد، چون این اقلام جز اقلام تحریمی نیستند، ولی ما کمترین میزان صادرات را داریم.

رضوانیان نساجی، فرش، زری بافی و شعر بافی و زیلو را از جمله صنایع دستی کاشان نام برد و افزود: در هفته گذشته شهر کاشان شهر جهانی نساجی نامگذاری شد.

وی بر ضرورت توجه به رویکرد نوآورانه و خلاقیت در صنایع خلاق تاکید کرد و گفت: در دوره اول این جشنواره عروسکی، در یکی از نمایش‌ها با حضور ۴ کیسه زباله بود که در مدت یک ساعت برنامه اجرایی کرد.

وی در پایان گفت: در برخی مواقع خلاقیت، یک موضوع تکراری است، اما تیم‌های خلاق توانستند از پارچه سنتی که در کاشان به تولید می‌رسد با کاربرد خلاقیت و نوآوری در مد و لباس استفاده کنند.

منبع: سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی