تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
طلای سبز امسال به روی کشاورزان خراسان شمالی لبخند می‌زند؟

برداشت پسته در خراسان شمالی آغاز شد

فصل برداشت پسته در خراسان شمالی آغاز شده است و کشاورزان شهرستان‌های اسفراین و جاجرم در حال برداشت این طلای سبز در باغات خود هستند.

کد خبر: ۱۵۵۲۷۰
۱۳:۱۷ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

برداشت پسته در خراسان شمالی آغاز شد

 

دیدارنیوز: چند سالی است که پسته کاران این استان به علت بروز مشکلات مختلف روز خوشی را ندیده اند بطوریکه سال گذشته از سرمازدگی و قیمت شدید محصول خود متضرر شده اند و امسال از کمبود امکانات و هزینه‌های بالای تولید.

علی اصغر عظیما یکی از باغداران پسته در شهرستان صفی آباد در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: وضعیت پسته امسال نسبت به سال گذشته خوب است و هر دانه از پسته تولیدی از کیفیت خیلی بالایی برخوردار است.

وی گفت:، اما تعداد دانه‌های موجود در یک خوشه نسبت به سال گذشته کمتر است و آن هم به علت درگیری باغات پسته به یک نوع آفت است.

عظیما افزود: از زمان برداشت محصول در سال گذشته تاکنون هیچ سمی در این باغ استفاده نشده و محصول تولیدی کاملا ارگانیک بوده و منشا باغ من نیز سایر باغ‌ها است که از سم استفاده می‌کنند.

وی مساحت باغ خود را سه هکتار اعلام کرد و ادامه داد: پیش بینی می‌کنم میزان برداشت پسته طی امسال از این باغ به ۱۲ تن برسد.

نبود نقدینگی و تَرفروشی محصول پسته

عظیما بیان کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان پسته در این استان تَر فروشی محصول است و از آنجاییکه طی یک سال کشاورزان هزینه‌های زیادی را در باغ انجام داده اند نقدینگی لازم برای نگه داشتن محصول تا زمانیکه قیمت مناسب‌تر می‌شود را ندارند و در نتیجه مجبور هستند محصول خود را به صورت تَر به واسطه بفروشند.

وی تصریح کرد: تَر فروشی محصول این شهرستان سبب شده تا محصولات به شهرستان بردسکن منتقل و به نام آن منطقه به فروش برسد و یا صادر شود.

این تولیدکننده پسته خاطرنشان کرد: در سال گذشته هر کیلوگرم پسته تَر با قیمت ۸۰ هزار تومان از باغدار خریداری شد، اما همین پسته خشک شده بعد از گذشت دو تا سه ماه با قیمت ۷۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم پسته تَر با قیمت ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌شود که به طور حتم قیمت خشک آن به ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان خواهد رسید.

عظیما به بخش فرآوری این محصول نیز اشاره کرد و افزود: ظرفیت این ترمینال دو تن است که پسته خام، پست کنی، شسته و خشک می‌شود و سپس به کشاورز تحویل داده خواهد شد.

به گفته وی ۸۷ درصد محصول پسته توسط دستگاه و مابقی توسط نور خورشید خشک می‌شوند.

سود اصلی تولید پسته در جیب واسطه‌ها

حیدرعلی عرب زاده دیگر باغدار پسته نیز در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: تولید امسال نسبت به سال گذشته بهتر است و خوشه بندی‌ها بهتر انجام شده و دانه‌ها از مغز بزرگتری برخوردار هستند.

وی گفت: پیش بینی می‌کنم میزان تولید امسال به ۳۰ تن برسد که این میزان در سال گذشته ۱۸ تن بوده و افزایش تولید امسال نیز به دلیل رسیدگی‌های خیلی زیاد به باغ بوده است.

عرب زاده تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل نقدینگی کم مجبور شدم تا محصول خود را به صورت تَر به فروش برسانم، اما با توجه به اینکه کیفیت محصول در امسال خیلی خوب است تا جاییکه بتوانم از فروش محصول به صورت تَر خودداری خواهم کرد.

وی تاکید کرد: در واقع سود اصلی پسته عاید واسطه‌ها می‌شوند چرا که با قیمت کم از باغدار خریداری می‌کنند و بعد از اینکه پسته‌ها را خشک کردند با قیمت چند برابر به فروش می‌رسانند.

سختگیری برای ارائه تسهیلات جهت توسعه واحد‌های فرآوری پسته

امینی از دیگر تولیدکنندگان پسته در خراسان شمالی هم به ایسنا گفت: در سال‌های گذشته علاوه بر تولید پسته صادرات آن را نیز انجام می‌دادم که امسال تصمیم بر این دارم تا در بازار داخلی فعالیت کنم.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی که در حوزه تولید و فروش پسته وجود دارد بسته بندی آن است، برای این امر نیاز به تسهیلات دارم که مشکلات زیادی برای دریافت آن وجود دارد.

پای کارآوردن بازرگانان برای فروش پسته با قیمت واقعی

نامور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با ایسنا گفت: شش هزار هکتار مساحت باغات پسته در این استان است که میانگین تولید در هر هکتار یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم است.

به گفته وی سه هزار و ۵۹۳ هکتار از مساحت باغات استان به مرحله باردهی رسیده اند.

نامور تصریح کرد: در صدد هستیم در سال جاری به منظور جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان و فروش محصول با قیمت مناسب، پسته در میادین میوه و تره بار به فروش برسد.

وی افزود: علاوه بر آن به دنبال آن هستیم تا تجار و بازرگانان را برای خرید این محصول با قیمت مناسب پای کار بیاوریم تا پسته با قیمت واقعی به فروش برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از برنامه‌های صادراتی این سازمان آن است که برای صادرات این محصول از محل صندوق توسعه بخش کشاورزی تسهیلات در شهرستان‌های جاجرم و اسفراین اختصاص یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: میزان محصولات زراعی تولیدی در این استان یک میلیون و ۹۰ هزار تن و میزان محصولات باغی تولیدی نیز ۲۱۹ هزار تن در سال است.

به گفته وی محصولاتی همچون انگور، سیب، پسته، زعفران، کشمش و ... جزو محصولات مزیت دار این استان برای صادرات به حساب می‌آید.

این مقام مسئول تصریح کرد:، اما نبود کد QR یکی از مشکلات ما برای صادرات محصولات کشاورزی است.

پسته خراسان شمالی با عنوان پسته رفسنجان صادر می‌شود

محمد هندآبادی معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفتگو با ایسنا بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی این استان با نام سایر استان‌ها صادر می‌شود به عنوان مثال پسته خراسان شمالی با عنوان پسته رفسنجان صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی از محصولات تولیدی در این استان از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما در اینجا صادر نمی‌شوند و به استان‌های دیگر ارسال و با نام آنجا از آن منطقه صادر می‌شوند.

وی افزود: پسته از جمله محصولاتی است که از رفسنجان و زعفران نیز از خراسان رضوی صادر می‌شود.

هندآبادی با اشاره به صادرات مستقیم و غیرمستقیم محصولات کشاورزی این استان ادامه داد: طی سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ تن محصول کشاورزی به ارزش ۵.۵ میلیون دلار از این استان صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید بر روی برندینگ محصولات کشاورزی کار بیشتری انجام دهیم، بیان کرد: اگر مسئله برندینگ محصولات کشاورزی در استان شروع شود می‌توان در صادرات محصولاتی همچون پسته و زعفران کار‌های بیشتری انجام داد.

 

 

 

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی