تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
دومین هفته اعتراض‌ها در جنوب سوریه

معترضان سوری خواستار برکناری «بشار اسد» شدند

تظاهرات برای دومین هفته متوالی در مناطق جنوبی سوریه جریان دارد و معترضان بی‌پروا و با جسارتی بیش از پیش خواهان برکناری بشار اسد شده‌اند. معترضان همچنین شعار‌هایی با مضمون «زنده باد سوریه و مرگ بر بشار اسد» سر می‌دهند.

کد خبر: ۱۵۴۹۹۶
۱۷:۵۹ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲

معترضان سوری خواستار برکناری «بشار اسد» شدند

دیدارنیوز: در سویدا، مردم پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن بخش‌هایی از متن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص لزوم تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه نقش بسته بود.

موج تازه‌ای از اعتراض‌ها و اعتصابات در مخالفت با سیاست‌های دولت بشار اسد مناطق جنوبی سوریه را که تحت کنترل دولت قرار دارد، در بر گرفته است.

گاردین در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته آورده است که تظاهرات برای دومین هفته متوالی در این منطقه جریان دارد و معترضان بی‌پروا و با جسارتی بیش از پیش خواهان برکناری بشار اسد شده‌اند.

در این گزارش به تظاهرات روز دوشنبه در شهر سویدا واقع در جنوب سوریه اشاره شده و آمده است که معترضان در طول تجمع اعتراضی خود معابر و راه‌های استانی را مسدود کردند.

استان سویدا که شهر سویدا مرکز آن است از زمان آغاز ناآرامی‌ها و شورش‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ تحت کنترل دولت باقی مانده و به قلمرو اصلی اقلیت دروزی این کشور تبدیل شده است.

ویدئویی که توسط یک تشکل تحت هدایت فعالان سوری در این منطقه موسوم به «سویدا ۲۴» به اشتراک گذاشته شده، صد‌ها نفر را به تصویر کشیده است که در میدان مرکزی شهر تجمع کرده و پرچم‌های دروزی را به اهتزاز در می‌آورند.

بر اساس آنچه در این ویدیو مشاهده می‌شوند معترضان همچنین شعار‌هایی با مضمون «زنده باد سوریه و مرگ بر بشار اسد» سر می‌دهند.

ویدئوی دیگری که در فضای مجازی منتشر شد، فعالان را نشان می‌دهد که عصر یکشنبه پس از بستن در‌های شاخه‌ای از حزب بعث حاکم در شهر ملح در شرق استان سویدا، شعار می‌دادند.

ویدئوی دیگری که در فضای مجازی منتشر شده، شماری از فعالان را در عصر روز یکشنبه نشان می‌دهد که پس از جوش دادن و بستن در‌های ساختمان یکی از دفاتر حزب حاکم بعث سوریه در شرق استان سویدا، شعار‌هایی را بر ضد دولت و بشار اسد سر می‌دهند.

یکی از معترضان توضیح می‌دهد که دفتر حزب بعث به دلیل نقشی که در سرکوب اعتراضات قبلی داشته هدف حمله قرار گرفته است؛ وی در ادامه یادآور می‌شود که تظاهرکنندگان در حالی پیش از این با مداخله اعضای دفتر حزب بعث سرکوب شده بودند که مطالبه اصلی آن‌ها بهبود خدمات اولیه شهری همچون آب و برق بوده است.

تظاهرات اخیر در شهر‌های جنوبی سوریه پس از اعلام دولت مبنی بر لغو یارانه بنزین و بالارفتن قیمت آن آغاز شد و شدت گرفت.

اعتراضات ناشی از افزایش قیمت سوخت و خشم از فساد اقتصادی و سوء مدیریت در سوریه به سرعت به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شده و درخواست‌های مکرر برای برکناری بشار اسد بویژه در مناطق جنوبی این کشور تشدید شده است.

در سویدا، مردم پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن بخش‌هایی از متن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص لزوم تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه نقش بسته بود.

معترضان همچنین خواستار آزادی هزاران شهروند این کشور شدند که از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در ۱۲ سال پیش توسط دستگاه امنیتی سوریه دستگیر شدند و به زندان افتادند.

رایان مرئوف، رئیس تشکل سیاسی «سویدا ۲۴» که در تبعید به سر می‌برد، به گاردین می‌گوید: «سویدا پیش‌تر شاهد اعتصاب‌ها و خیزش‌های مدنی این چنینی نبوده است. مردم دیگر راضی به اصلاحات نیستند؛ این رژیم قادر به تامین هیچ یک از نیاز‌های مردم نیست.»

به گفته این فعال سیاسی سوری: «این اعتراضات امید را در مردم سوریه بیدار کرده است. مطالبات آن‌ها روشن است و هیچکس دیگر صرفا مطالبات اقتصادی ندارد. مردم سویدا چند سال گذشته برای این مطالبات اعتراض کردند، اما چیزی تغییر نکرد.»

دولت سوریه در حالی یارانه سوخت را حذف کرده است که به گزارش سازمان ملل متحد بیش از ۹۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

اعتراضات با منشا مشکلات معیشتی و اقتصادی در سوریه که با افزایش قیمت بنزین تشدید شده حالا از ابعاد پیش‌بینی شده فراتر رفته است؛ معترضان خواسته‌های بزرگتری دارند و خواهان یک دگرگونی سیاسی و برکناری دولت فعلی در کشورشان هستند.

به گفته رایان مرئوف، رهبر تبعیدی تشکل سیاسی سویدا ۲۴، «جهان فکر می‌کند که بشار اسد پس از پذیرفته شدن مجدد در اتحادیه عرب پیروز شده است، اما تنها شهروندان این سرزمین هستند که می‌توانند در باره مشروعیت او تصمیم گیری کنند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی