تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

نکاتی درباره سفر اربعین

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی درباره سفر اربعین گفت: در عراق شلوغی زیادی به واسطه حضور زیاد زائران وجود دارد که از زوار می‌خواهیم حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند و خود را بیمه کنند تا بتوانند در صورت بروز مشکل، از مزایای بیمه استفاده کنند.

کد خبر: ۱۵۴۹۱۵
۱۰:۳۶ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲

نکاتی درباره سفر اربعین

دیدارنیوز: پیاده روی اربعین معمولاً بسته به مقدار مسافتی که زائرین برای سفر در نظر گرفته‌اند ۳ الی ۴ روز قبل از این ایام آغاز می‌شود. توجه داشته باشید که این سفر به هیچ عنوان برای افرادی که دچار مشکلات قلبی یا بیماری دیابت هستند، توصیه نمی‌شود و سالمندان نیز بهتر است به جهت ضعف جسمانی از انجام آن پرهیز کنند.

در این سفر به طور معمول ۸۰ کیلومتر مسیر طی می‌شود که ۱۴۵۲ ستون در میانه آن قرار گرفته است. فاصله هر ستون با ستون بعد ۵۰ متر است و برای اتمام این ستون‌ها با روزی ۷ الی ۸ ساعت پیاده‌روی، تقریباً به ۲ الی ۳ روز زمان نیاز است. اما پیش و حین سفر توجه به مواردی مورد نیاز است.

توصیه‌هایی برای سفر اربعینی

حسین دستگردی، مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی، در خصوص سفر اربعین و الزامات آن اظهار کرد: با اشاره به اینکه ثبت‌نام برای پیاده‌روی اربعین تا ۲۰ شهریورماه سال جاری از طریق سامانه سماح ادامه دارد و شماره همراه فرد متقاضی برای ثبت‌نام نیاز است و پس از آن کد ملی فرد و همچنین تاریخ و روز اعزام تعیین می‌شود. نام مرزی که قرار است افراد از آن خارج شوند نیز در این سامانه مشخص خواهد شد. در قسمت هزینه بیمه نیز فرد براساس مبلغ پرداختی درصد پوشش خود را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: دفاتر حج و زیارت شهرستان‌ها و همچنین ثبت‌نام مجازی دو شیوه شرکت در فرآیند ثبت‌نام است. از طرفی سال گذشته با مشکل شلوغی مرز‌ها مواجه بودیم به همین دلیل امسال مرز و تاریخ اعزام مشخص می‌شود تا زائران با مدیریت تاریخ اعزام، سفر بهتری داشته باشند.

دستگردی با بیان اینکه اگر افراد برای خروج از کشور مرز خاصی را مدنظر دارند که در تاریخ موردنظرشان ظرفیت آن تکمیل شده حتماً تاریخ خروج خود را تغییر دهند، اظهار کرد: زائران زمان سفر خود مدیریت کرده و حداکثر یک هفته در عراق بمانند، چرا که براساس قوانین کشور عراق بیشتر از ۳۰ روز ماندن در این کشور، افراد مشمول جریمه شده و تا دو سال امکان سفر به این کشور را ندارند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه تا پایان مراسم اربعین در کشور عراق مستقر هستند، تصریح کرد: توصیه می‌شود با توجه به شرایط گرما افراد مسن و بیمار تا حد امکان از رفتن به این سفر خودداری و یا در زمان شلوغی مراجعه نکنند.

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه افراد تا می‌توانند به‌صورت گروهی ثبت‌نام کنند تا پیاده‌روی آسان‌تری را تجربه کنند که در این زمینه مساجد و دفاتر حج و زیارت آمادگی لازم را دارند، گفت: پیشنهاد می‌شود زائران برای اعزام از بیرجند تا قم را با اتوبوس‌های تأمینی استان و از قم تا مرز را با اتوبوس‌های دیگر استان‌ها طی مسیر کنند و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت قطار طبس به سمت مشهد استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مسیر نجف، حیدریه ـ کربلا بهترین مسیر برای زائران ایرانی است، چرا که هم کوتاه‌تر بوده و هم موکب‌های ایرانی بیشتری در این مسیر هستند، یادآور شد: هر زائر اربعین می‌تواند ۲۰۰ هزار دینار عراقی دریافت کند، اما هنوز به‌طور کامل جزئیات آن مشخص نشده است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی ادامه داد: در عراق شلوغی زیادی به واسطه حضور زیاد زائران وجود دارد که از زوار می‌خواهیم حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند و خود را بیمه کنند تا بتوانند در صورت بروز مشکل، از مزایای بیمه استفاده کنند.

دستگردی افزود: افرادی که مسن هستند و شرایط خاصی دارند دقت بیشتری داشته باشند. در روز‌های اول ممکن است برخی موکب‌ها به راه نیفتاده باشند و موکب‌ها در کاظمین نیز از دوم شهریور فعال می‌شوند.

وی با بیان اینکه زوار در عراق آگاهی از مسیر‌ها داشته باشند تا مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید، بیان کرد: زوار در ساعاتی که هوا خنک‌تر است پیاده روی داشته باشند و آمادگی مالی نیز داشته باشند تا برای آن‌ها موضوعی پیش نیاید. ارز نیز به قیمت دولتی توزیع خواهد شد که تا سقف ۲۰۰ هزار دینار به هر زائر داده می‌شود و زوار برای پرداخت کرایه‌ها حتما پول در اختیار داشته باشند.

۶۰ موکب در عراق مستقر شدند

محمدرضا الهی، معاون فنی و مهندسی و پشتیبانی ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی نیز در جمع خبرنگاران، تعداد موکب‌های خدمات رسان خراسان جنوبی در اربعین را ۶۰ موکب عنوان کرد و گفت: خدمت رسانی ۱۰۰ درصد موکب‌های خراسان جنوبی از روز گذشته؛ ۵ شهریور در عراق آغاز شد.

وی افزود: تعدادی از این موکب‌ها از دو روز گذشته خدمات رسانی به زائران اربعین را آغاز کرده و ۱۰۰ درصد موکب‌ها از روز گذشته خدمات دهی دارند.

معاون فنی و مهندسی و پشتیبانی ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۷ موکب در کاظمین و ۱۳ موکب غیر از کاظمین مستقر شده و خدمات رسانی به زائران را انجام می‌دهند. همچنین دو موکب نانوایی و پذیرایی از شهرستان سرایان در پایانه مرزی مهران مستقر هستند.

الهی خاطرنشان کرد: همچنین هشت موکب در داخل استان در مسیر نهبندان و خضری برای زائران ایرانی و پاکستانی بویژه در مسیر برگشت به زائران خدمات می‌دهند. زمان استقرار موکب‌ها در عراق ۱۴ روز بوده و موکب‌های استان با توجه به تعهدات و کالا‌های تأمین شده از نذورات مردم، روز بعد از اربعین به ایران برمی‌گردند.

ارسال دارو به کاظمین

محمدعلی کاوسی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز گفت: با کمک خیرین و در جهت اجرای طرح مرهم زائر، یک کامیون دارو به وزن تقریبی ۲ تن به کاظمین ارسال شد.

وی با اشاره به اقدامات هلال احمر در خدمت به زائران اربعین گفت: امسال مدیریت درمانگاه‌ها و پایگاه‌های جمعیت هلال احمر در شهر کاظمین بر عهده جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی قرار گرفته است.

کاوسی با بیان اینکه امسال جمعیت هلال احمر کشور با بیش از ۸۰ پایگاه و درمانگاه و مرکز درمانی در ورودی مرز‌ها و داخل عراق به زائران مراسم جهانی اربعین امدادرسانی و خدمات رسانی خواهد داشت، افزود: ۱۶۰ پزشک متخصص و عمومی، پرستار و ... از خراسان جنوبی در قالب تیم‌های هلال احمر به عراق اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به طرح مرهم زائر اظهار کرد: در جهت اجرای این طرح و با کمک مردم و خیرین، یک کامیون دارو شامل ۱۰۰ کارتن و به وزن تقریبی دو تن به کاظمین ارسال شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: شهروندان می‌توانند داروی مازاد در منزل که در شرایط مناسبی نگهداری شده است را برای تأمین دارو‌های مورد نیاز زائران به شعب جمعیت هلال احمر تحویل دهند.

کاوسی با توصیه به تمامی زائران کربلا برای رعایت نکات بهداشتی در طول سفر به عتبات عالیات، تصریح کرد: در صورت هر گونه نیاز تیم‌های پزشکی به دارو و تجهیزات بیشتر، هماهنگی‌ها و تمهیداتی برای تأمین آن‌ها اندیشیده شده است.

چگونگی ثبت نام و فروش ارز اربعین

محمدعلی زرنگ، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی نیز گفت: ثبت نام و فروش ارز اربعین از ۲۸ مرداد از طریق پنج بانک عامل خراسان جنوبی آغاز شده و ثبت نام برای دریافت ارز به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

وی افزود: در این راستا زائران پس از ثبت نام در سامانه سماح و سپس ثبت نام در سامانه ناخدا و دریافت کد رهگیری از طریق پیامک می‌توانند با مراجعه به درگاه‌های بانک‌های ملی، سپه، صادرات، تجارت و پست بانک درخواست خود را ثبت کرده و کد رهگیری مربوطه را به بانک عامل تحویل دهند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه بانک‌های مربوطه تا ساعت ۱۵ خدمات تحویل ارز به زائران را انجام می‌دهند، بیان کرد: زائران با دریافت کد رهگیری می‌توانند با مراجعه حضوری به شعب منتخب تا سقف ۲۰۰ هزار دینار معادل شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای افراد بالای ۵ سال، برای تامین ارز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بانک‌های مربوطه تا ساعت ۱۵ خدمات تحویل ارز به زائران را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: بانک‌های عامل در تمام طول مسیر در کشور نسبت به تامین ارز اقدام می‌کنند و نیاز به تامین ارز در شهر محل سکونت نیست.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی