تیتر امروز

سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور/ ادعای مقام آمریکایی و نگرانی پوتین
این گزارش بروزرسانی می‌شود

سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور/ ادعای مقام آمریکایی و نگرانی پوتین

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و جستجو‌ها برای پیداکردن این هلی‌کوپتر که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز در آن بوده، ادامه...
«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
در ایران عادت داریم، عضویت در این سازمان‌ها را بزرگ کنیم

چاقوی دولبه «بریکس»

حسن بهشتی‌پور، کارشناسی مسائل بین‌الملل در مطلبی با عنوان «چاقوی دولبه بریکس» در روزنامه سازندگی نوشت: این عضویت برای ایران مثل یک چاقوی دولبه است که باید هر دو طرف آن را به دور از هیجان بررسی کرد. ایران صرف عضویت در بریکس به راهگشایی دست نخواهد یافت و رشد اقتصادی را محقق نمی‌کند.

کد خبر: ۱۵۴۷۸۷
۱۰:۱۸ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲

بهشتی پور

دیدارنیوز: «باید با عضویت ایران در بریکس با واقع‌بینی مواجه شد و امتیازات و محدودیت‌های آن را برای افکار عمومی تشریح کرد.»

حسن بهشتی‌پور، کارشناسی مسائل بین‌الملل نوشت: «در خصوص عضویت ایران در بریکس بیش از انکار واقعیت توأم با خوشحالی و هیجان با یأس و بدبینی نیازمند واقع‌بینی هستیم. این مساله به این معنی است که هم باید این الحاق را دستاورد دانسته و دوباره آن رضایت داشته باشیم و هم محدودیت‌هایی که در این موضوع کماکان برای ایران وجود دارد را به خاطر داشته باشیم تا مساله بزرگ‌نمایی غیرواقعی نشود. از این جهت خبر این عضویت برای ایران مثل یک چاقوی دولبه است که باید هر دو طرف آن را به دور از هیجان بررسی کرد.

حدوداً یک‌چهارم کل جمعیت دنیا عضو بریکس هستند و چین و هند به تنهایی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند و اگر ایران، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی را اضافه کنیم، جمعیت قابل توجهی می‌شود؛ از نظر وسعت این کشور‌ها از اولین‌ها هستند، جمعیت و وسعت از مولفه‌های قدرت محسوب می‌شود. با این مقدمه می‌توانیم دستاورد‌های مثبت را مورد توجه قرار دهیم. به این معنی که با توجه به اینکه از لحاظ اقتصادی چین و هند از قدرت‌های بزرگ دنیا و روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی به ترتیب دارای اهمیت قدرت اقتصادی هستند، بریکس به تدریج خود را به عنوان یکی از قطب‌های اصلی اقتصاد دنیا مطرح کرده است. وقتی کشوری به گروهی می‌پیوندد که این وزن‌های اقتصادی را دارد برای این کشور هم فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند.

در مقابل باید به این دسته از مخاطبان واقع‌بینانه درباره مرز دستاورد‌های عضویت در بریکس نیز توضیح بدهیم؛ به این معنی که صرف عضویت ایران در یک گروه یا یک سازمان مشابه بریکس با شانگ‌های برای اقتصاد کشور راهگشا نیست و قرار نیست با این عضویت کل مشکلات ایران و دست‌های بسته در زمینه تحریم و FATF برداشته شود.

فراموش نکنیم عضو مهمی در بریکس همچون روسیه دچار شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی است، اما در این نهاد در کنار چین قرار گرفته است و چین حاضر نیست به خاطر این عضویت چشم بر تحریم‌های روسیه ببندد. کشور‌های عضو بریکس در زمان تحریم روسیه هیچ کمکی نتوانستند بکنند و حتی روابط خود را با روسیه محدود کردند چراکه چین، برزیل و هند در سطح گسترده‌ای با آمریکا ارتباط دارند و در زمان تحریم، ارتباطات خود را قربانی روسیه نمی‌کنند بنابراین وقتی بریکس برای روسیه که کشور بنیان‌گذار است کار خاصی نمی‌کند، نمی‌تواند برای ایران نیز در زمینه تحریم‌ها کاری کند.

ایران صرف عضویت در بریکس به راهگشایی دست نخواهد یافت و رشد اقتصادی را محقق نمی‌کند. متاسفانه ما در ایران عادت داریم، عضویت در این سازمان‌ها را بزرگ می‌کنیم و در افکار عمومی ایجاد توقع می‌کنیم، در حالی که باید برای افکار عمومی توضیح دهیم که صرف عضویت قدم بزرگی است به شرط اینکه تحریم‌ها رفع شود و ایران مشکل خود را با FATF حل کند بنابراین باید سطح این دستاورد برای مردم توضیح داده شود. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به سمت رفع تحریم‌های بین‌المللی حرکت کنیم تا بتوانیم از این فرصت بریکس استفاده کنیم. صرف عضویت در بریکس برای ایران معجزه‌ای را به همراه ندارد، در گام اول باید دو موضوع تحریم‌ها و مشکل ایران با FATF را حل کنیم و بعد از آن بتوانیم از فرصت بسیار خوب عضویت در بریکس استفاده لازم را ببریم. عضویت ایران در بریکس بسیار مهم و تاثیرگذار است و می‌تواند افق‌های روشنی از منظر سیاسی و اقتصادی برای ایران به وجود بیاورد، اما این عضویت نباید این انتظار را به وجود آورد که یک‌دفعه و یک‌شبه همه چیز در ایران خوب می‌شود. این نکته‌ای است که باید برای مردم شفاف شود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی