تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
پشت نیرو‌های کارآمد را خالی نکنید

رئیسی: فرمانداری که موفق بوده چرا برکنار شده؟

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری گفت: از منطقه فاریاب کرمان گزارش دادند که مشکل آبرسانی وجود داشته و خود مردم همت کردند و کار را تمام کردند. البته گفته شد که فرماندار این شهرستان دوهفته است که رفته است. ما نفهمیدیم فرمانداری که موفق بوده است برای چه از کار برکنار شده است؟ باید استاندار این موضوع را دنبال کند.

کد خبر: ۱۵۴۴۵۷
۱۱:۵۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

رئیسی: تلاش کردیم مردمی باشیم

دیدارنیوز: نخستین اجلاسیه ملی سالانه «نخبگان، حلقه‌های میانی و دستیاران مردمی‌سازی و مدیران دولت مردمی» در سال اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد.

سیدابراهیم رئیسی در نخستین همایش مردمی‌سازی دولت با بیان این‌که «انقلاب اسلامی انقلاب مردم‌پایه است»، اظهار کرد: در دفاع هشت‌ساله نیز آن‌چه باعث پیش‌برد امور شد، در کنار نیرو‌های سپاه و ارتش، نیروی بسیج و مردمی بود که نقش محوری ایفا می‌کرد. آنچه قوت قلب به نیرو‌های سپاه و ارتش می‌داد همین بسیج و نیرو‌های مردمی بودند.

وی یادآور شد: هرجا به مردم نقش داده شد موفق شدیم و هرجا نقش مردم نادیده گرفته شد دچار مشکل شدیم. در این دولت تلاش کردیم مردمی باشیم، نه فقط در شعار و بیانیه بلکه در عمل. یعنی مردم میدان‌دار باشند و کار‌ها را انجام دهند و دولت نقش هدایت و نظارت را ایفا کند.

رئیسی تأکید کرد: هم تولید، هم توزیع، هم صادرات و هم واردات می‌تواند به دست مردم انجام گیرد. مردم آمادگی دارند در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند. در زمینه مسائل اجتماعی و آسیب‌های این حوزه از جمله در طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، مفاسد اجتماعی و اخلاقی با نقش‌آفرینی مردم می‌توانیم شاهد کاهش این آسیب‌ها باشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در فرهنگ هم همین است که نقش اثرگذار مسجد و هیئت که پشتوانه امنیت ملی در جامعه هستند، در نظر گرفته شود. این اماکن کارکرد‌های مختلفی دارد، یک کارکرد آن معرفت‌افزایی است و یک کارکرد آن هم کار‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است تا همکاری، همگرایی و هم‌بستگی یک محله، یک صنف و یک قشر در کنار هم را فراهم کند. در موضوعات علمی هم نقش مردم و موسسات دانش‌بنیان بسیار بالاست.

با شرکت مردم هیچ سختی در کارها وجود ندارد

وی با بیان این‌که «تا قبل از این دولت وزارت نفت با ده‌ها شرکت دانش‌بنیان ارتباط داشت، اما امروز این میزان به ۵۰۰ شرکت افزایش یافته است»، تاکید کرد: در روستا‌های خراسان جنوبی گروه‌های جهادی مشغول آبرسانی به روستا‌ها هستند. ۱۰ هزار روستا برای آبرسانی در دستور کار هستند که در ۳ هزار ۵۰۰ روستا این امر نهایی شده و مابقی هم در آینده آبرسانی خواهند شد.

رئیس دولت سیزدهم با بیان این‌که «با شرکت مردم هیچ سختی در کار‌ها وجود ندارد»، تصریح کرد: در موضوع امنیت، امروز بیشترین گزارش‌ها در سیستم اطلاعاتی ما درباره حرکت ضدانقلاب، معاندان، مخالفان و کسانی که می‌خواهند توطئه کنند، از سوی مردم ارائه می‌شود. مردم گزارش‌دهنده هستند. کشف بسیار از توطئه‌ها به دست مردم انجام می‌شود. امروز باید گفت مردم در سراسر کشور نسبت به بودن امنیت در جامعه حساسیت نشان می‌دهند.

رئیسی هم‌چنین اظهار کرد: در سلامت اداری بیشترین گزارش‌ها از مردم است. دستگاه‌های اطلاعاتی، حراست‌ها و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات کار می‌کنند، اما نیرو‌های مخلص اداری که یک کم‌کاری، رشوه، فساد و پارتی‌بازی را می‌بینند، اعلام می‌کنند. سلامت اداری ما مرهون نیرو‌های حزب‌اللهی و مسئول در ادارات است.

وی با بیان این‌که «طرح حضور مردم برای موضوعات سلامت و امنیت بسیار مهم است»، تاکید کرد: ما در هر حوزه‌ای نیرو داریم، اما نقش مردم در این موضوعات بسیار مهم است. در شیوع کرونا با کمک‌های مومنانه که رهبری انقلاب مطرح کردند این تاثیر را دیدیم. دولت هم وظیفه دارد، اما حضور مردمی بسیار آرامش‌بخش بود.

دولت باید از تصدی خود بکاهد و بر نظارتش بیفزاید

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «نقش مردم را در حوزه‌های مختلف شاهد هستیم»، گفت: من به تمام مدیران دولتی اعلام کردم که حتماً در کنار خود یک جمع نخبگانی و از نیرو‌های مردمی مجرب و باتجربه داشته باشید. وجود جمع‌های نخبگانی و میدان‌دادن به تعاونی‌ها اهمیت فراوان دارد. در تولید، در ساخت مسکن و سایر موارد نقش تعاونی‌ها می‌تواند بسیار برجسته باشد.

رئیسی با بیان این‌که «دولت باید از تصدی خود بکاهد و بر نظارتش بیفزاید»، تصریح کرد: البته برخی خصوصی‌سازی‌ها در گذشته کشور انجام شد که درست نبود. اصل خصوصی‌سازی مورد قبول است، اما در برخی موارد درست عمل نشد و مردم ناراحت شدند. قرار بود با خصوصی‌سازی در بخش‌هایی تولید و اشتغال رونق بگیرد، اما در برخی موارد در گذشته عکس آن اتفاق افتاد و این مردم را ناراحت کرد.

وی یادآور شد: دستیار مردمی‌سازی در دستگاه‌ها یک نماد و نمودی از حضور مردم است. باید این بخش را به کار گرفت تا مسئله مردمی‌کردن هر ماموریت یک سازوکار پیدا کند وگرنه با گفتن مردمی‌سازی که کار‌ها مردمی نمی‌شود. همه دستگاه‌ها باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: برای هر تصمیمی هم یک پیوست مردمی‌کردن کار وجود داشته باشد تا مشخص شود نقش مردم در آن چیست و چگونه می‌توانند در آن همکاری و نقش‌آفرینی کنند.

چرا فرمانداری که موفق بوده از کار برکنار شده است؟

وی با اشاره به گزارش یکی از حاضران در نشست درباره همکاری ساکنان یک شهرستان برای حل مشکل آبرسانی، اظهار کرد: از منطقه فاریاب کرمان گزارش دادند که مشکل آبرسانی وجود داشته و خود مردم همت کردند و کار را تمام کردند. البته گفته شد که فرماندار این شهرستان دوهفته است که رفته است. ما نفهمیدیم فرمانداری که موفق بوده است برای چه از کار برکنار شده است؟ باید استاندار این موضوع را دنبال کند.

رئیسی تصریح کرد: باید نیروی موفق را تقویت کرد و به او میدان داد. اگر فرمانداری موفق است حتما تثبیت شود، اگر بخشداری موفق است، رئیس اداره‌ای موفق است، بگذارید بماند. نیرو‌های حزب‌اللهی و انقلابی اهل اقدام و عمل باید تقویت شوند. اگر افرادی هم از بیرون فشار می‌آورند، مهم این است که مدیر بالاتر در برابر فشار‌ها ایستادگی کند تا کسی در امور دخالت نکند.

پشت نیرو‌های کارآمد را خالی نکنید

رئیس‌جمهور تأکید کرد: توصیه به نیرو‌های دولتی امکان دارد و مشکلی نیست. هرکس فرد لایقی در نظر دارد معرفی کند، اما مسئولیت با دولت است و مسئولان دستگاه‌ها اجازه ندهند که فشار‌ها بر آنان تأثیر بگذارد و نیرو‌های کارآمد ما زیر سئوال بروند یا پشت‌شان خالی شود. ما از نیرو‌های کارآمد خود تا پایان حمایت می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: سازمان اداری و استخدامی طراحی کنند که چگونه نیرو‌های مردمی در سازمان‌ها و ادارات میدان‌دار شوند و نقش ایفا کنند. این سازوکار باید تعریف شود تا همه دستگاه‌ها در کار خود مردم را ببینند و مردم هم احساس کنند که دستگاه‌ها با همراهی و توجه به آنان کار‌ها را پیش می‌برند.

نیرو‌های تحول‌خواه به کار بگیرید

وی یادآور شد: توصیه‌ام به همه دستگاه‌ها این است که در جهت مردمی‌کردن دستگاه خود یک حرکت تحولی داشته باشید و نیرو‌هایی را به کار بگیرید که دیدگاه تحولی دارند و مردم را به حساب می‌آورند. اگر نیرویی تحول‌خواه نیست حتماً او را از جلوی پای نیرو‌های تحول‌خواه کنار بزنید تا تحول در دستگاه‌ها شکل بگیرد. ممکن است آن نیرو، نیروی خوبی هم باشد و سابقه خوبی هم داشته باشد، اما حاضر نیست شجاعت به خرج دهد و کار تحولی را رقم بزند.

رئیسی تاکید کرد: زمان زود می‌گذرد. اکنون دو سال از عمر دولت گذشته است. در این مدت همه دستگاه‌ها می‌توانستند اقداماتی را برای مردمی‌سازی رقم بزنند، اما برخی دستگاه‌ها توفیق آنچنانی نداشتند و کار‌های زیادی در این زمینه انجام نداند که اکنون باید این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی