تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
جاذبه‌های گردشگری بام استان مازندران

فیلبند؛ جزیره‌ای در میان ابر‌ها

مهم‌ترین جاذبه فیلبند مطمئنا به غرق شدن آن در ابر‌ها مربوط می‌شود. در واقع به سبب ارتفاع بلند این روستا در بعضی از روز‌ها ابر‌ها سرتاسر روستا را فرا می‌گیرند و سبب شکل‌گیری پدیده اقیانوس ابر می‌شوند.

کد خبر: ۱۵۴۴۲۱
۱۱:۰۲ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۲

فیلبند؛ جزیره‌ای در میان ابر‌ها

دیدارنیوز: «اگر دوست دارید زیراندازی هنرمندانه در خانه‌تان از فیلبند داشته باشید، باید گلیم و پلاس را که در این روستا بافته می‌شود تهیه کنید.»

نادر نینوایی در جهان صنعت نوشت: «در این فصل گرم سال سفر به منطقه‌ای ییلاقی در مازندران که حکم جزیره‌ای در میان ابر‌ها را دارد می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. روستای فیلبند که با نام «بام شرق استان مازندران» نیز شناخته می‌شود با مناظر دیدنی و ابر‌هایی که حتی در این فصل گرم سال هم آن را احاطه کرده‌اند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر در تابستان است.

این روستا به سبب نزدیکی به شهر تهران انتخاب مناسبی برای سفر آخرهفته‌ای پایتخت‌نشینان است. قرار گرفتن روستا در ارتفاع ۲هزار و ۳۰۰ متری از سطح دریا باعث شده بتوان مناظر طبیعی بکری را از چشم‌انداز‌های آن دید و شاهد عبور ابر‌ها از روستا بود.

قدمت ۷۰۰‌ساله فیلبند و ییلاقات و چشم‌انداز‌های اطراف آن، این روستا را به یکی از تماشایی‌ترین روستا‌های کشور تبدیل می‌کند که سفر به آن هر عاشق طبیعت و روستاگردی را مجذوب می‌کند.

جاذبه‌های روستای فیلبند

مهم‌ترین جاذبه فیلبند مطمئنا به غرق شدن آن در ابر‌ها مربوط می‌شود. در واقع به سبب ارتفاع بلند این روستا در بعضی از روز‌ها ابر‌ها سرتاسر روستا را فرا می‌گیرند و سبب شکل‌گیری پدیده اقیانوس ابر می‌شوند. تماشای تصاویر فرو رفتن بافت قدیمی روستا در ابر و گذر ابر‌ها از کنار خانه‌ها یکی از تصاویر ماندگاری است که بازدیدکنندگان از فیلبند تا همیشه به خاطر خواهند سپرد.

فیلبند؛ جزیره‌ای در میان ابر‌ها

چشمه‌های متعدد اطراف فیلبند نیز از دیگر دیدنی‌های این روستا هستند. معروف‌ترین چشمه اطراف روستای فیلبند چشمه لار است. مردم محلی معتقدند که مواد معدنی موجود در آب چشمه خواص درمانی دارد، اما جدای از این مساله تماشای آب زلالی که از دل کوه بیرون می‌ریزد می‌تواند جاذبه‌های خودش را داشته باشد.

در روستای فیلبند امامزاده‌ای نیز به نام امامزاده یحیی وجود دارد. گنبد نقره‌ای امامزاده و کلبه‌های چوبی اطراف آن تماشایی هستند. البته از کنار امامزاده چشم‌انداز خوبی هم به تپه‌های جنگلی اطراف وجود دارد.

اگر اهل کوهپیمایی باشید امکان کوهنوردی در ارتفاعات اطراف روستا فراهم است. در مسیر فیلبند به الیمستان امکان کوهنوردی برای علاقه‌مندان به این ورزش نیز وجود دارد البته باید استفاده از راهنمایان محلی را هم برای کاهش ریسک در نظر داشته باشید.

جالب است بدانید که بارگاه امامزاده قاسم نیز در ارتفاعات منتهی به الیمستان قرار دارد و البته در منطقه‌ای در همان حوالی نیز آثاری روی زمین قابل مشاهده است که برخی معتقدند براثر برخورد شهاب‌سنگ با زمین شکل گرفته است.

افزون بر این موارد جنگل‌های تماشایی سنگچال و چلاو در اطراف فیلبند قرار گرفته‌اند که با بازدید از آن‌ها امکان دیدن درختان کهنسال و چشمه‌های متعدد را خواهید داشت. در هنگام بازدید از مناطق جنگلی حتما همراه شدن با تور‌های طبیعت‌گردی و راهنمایان زبده را در نظر داشته باشید، چراکه ریسک سفر‌های طبیعت‌گردی بسیار بالا است و نیاز به راهنمایان کاربلد در سفر به این مقاصد وجود دارد.

شرایط دسترسی و اقامت

برای دسترسی به روستای فیلبند باید از تهران به سمت جاده هراز رهسپار شوید. مسافت تهران تا فیلبند چیزی حدود ۱۷۰ کیلومتر برآورد می‌شود. با وجود این شرایط جاده و پیچ و خم‌های آن امکان رانندگی با سرعت بالا را از شما می‌گیرد.

فیلبند؛ جزیره‌ای در میان ابر‌ها

برای رفتن به فیلبند از تهران باید از خروجی‌های شمال شرق تهران به بزرگراه تهران- پردیس وارد شوید و با گذشتن از شهر رودهن به خروجی جاده هراز برسید. جاده هراز را تا جنگل الیمستان ادامه دهید و روبه‌روی روستای «پرن» به مسیر فرعی جاده فیلبند وارد شوید. این مسیر فرعی کوهستانی، در شرق جاده هراز قرار دارد.

از ابتدای جاده فرعی فیلبند، تا این روستا حدود ۳۰ کیلومتر راه است؛ که طی کردن این مسیر کوهستانی زمانبر است و حدود یک ساعتی طول می‌کشد.

شایان ذکر است در فصل تابستان با توجه به مساعد بودن شرایط جوی و جاده‌ای تور‌های طبیعت‌گردی زیادی به مقصد فیلبند برگزار می‌شود که استفاده از خدمات آن‌ها علاوه بر کمک کردن به صنعت گردشگری مخاطرات و ریسک سفر را نیز برای مسافران کاهش می‌دهد.

در روستای فیلبند مراکز گردشگری متعددی وجود ندارد، اما برخی از روستاییان خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند. جالب آنکه با یک جست‌وجوی اینترنتی ساده امکان رزرو خانه در روستای فیلبند وجود دارد و این امر امکان سفر‌های شخصی به روستا را هم فراهم می‌کند، البته مسافرخانه کوچکی هم در قسمت غربی روستای فیلبند است که ظرفیت محدودی دارد. در نزدیکی امامزاده قاسم فیلبند امکان برپا کردن چادر و کمپینگ وجود دارد، اما باید کسب اجازه از جامعه محلی و نیز شرایط آب و هوایی را در نظر داشته باشید.

صنایع‌دستی فیلبند

باتوجه به سردسیر بودن روستای فیلبند مردم این روستا در طول تاریخ پوشاکی ضخیم و گرم را با دست‌های هنرمندشان می‌ساختند و مورد استفاده قرار می‌دادند. این لباس که امروزه به عنوان یکی از صنایع‌دستی فیلبند شناخته می‌شود چوقا یا چوخا بوده و بالاپوشی پشمی است.

این بالاپوش مردانه بدون دکمه و از جنس پشم گوسفندان محلی بافته می‌شود و نیم‌تنه‌ای است که روی دیگر لباس‌ها می‌پوشند. در مازندران به پارچه پشمی نیز چوقا می‌گویند؛ چوقای مازندرانی البته با آنچه در لرستان تهیه می‌شود متفاوت است.

یکی دیگر از صنایع‌دستی فیلبند رواندازی خنک است که به آن شمد می‌گویند. شمد در فروشگاه‌های صنایع‌دستی روستا به وفور عرضه می‌شود.

اگر دوست دارید زیراندازی هنرمندانه در خانه‌تان از فیلبند داشته باشید، باید گلیم و پلاس را که در این روستا بافته می‌شود تهیه کنید. گلیم‌های فیلبند معمولا دو رو است و در آن‌ها از نقوش هندسی و انتزاعی بهره گرفته می‌شود. البته جاجیم نیز در فیلبند و روستا‌های اطراف بافته شده و طرفداران خاص خودش را دارد. این جاجیم‌ها در دو نوع یک‌رو و دورو بافته می‌شوند و جنس آن‌ها از پشم است.

فراموش نکنید که با خرید صنایع‌دستی از فروشگاه‌های صنایع‌دستی روستا می‌توانید به اقتصاد جامعه محلی کمک کرده و زمینه را برای به گردش در آوردن چرخ صنعت گردشگری در آیین روستای مبتنی بر توریسم فراهم کنید.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی