تیتر امروز

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!
«دیدارنیوز» در‌ گفت‌وگو با «مصیب نعیمی» بررسی می‌کند:

«استقلال فلسطین»؛ خیلی دور خیلی نزدیک!

یک دیپلمات درگفت‌وگو با دیدار معتقد است شاید زمان استقلال کشور فلسطین مشخص نباشد ولی روند آن سرعت بیشتری گرفته است.
دیدار دیدگاه‌های معاون امور زنان رئیس جمهور درباره حجاب را بررسی می‌کند

انسیه خزعلی طرفدار چه کسی است، مردم یا رئیسی؟

انسیه خزعلی که به عنوان معاون امور زنان رئیس جمهور در کنار دولت حضور داشته، نظرش درباره حجاب همانی است که ابراهیم رئیسی گفته بود: "بی حجابی جمع می‌شود. "

کد خبر: ۱۵۴۳۵۴
۱۳:۲۶ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

انیسه خزعلی طرفدار چه کسی است؟ مردم یا رئیسی؟
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: لایحه‌ حجاب دستگاه قضائی پس از طرح در مجلس، سر و صدای زیادی در فضای اجتماعی به پا کرد. به گفته چند نماینده این لایحه وقت زیادی از مجلس را گرفته است. موضوع لایحه حجاب خود به خود موضوعی داغ و چالشی است، اما زمانی داغتر شد که معاون امور زنان رییس جمهور گفت: «بی حجابی جمع می‌شود». این جمله خانم خزعلی ادامه تاکید عجیب و نامتعارف سید ابراهیم رئیسی بود که گفت؛ کشف حجاب باید جمع شود. این نشان می‌دهد، زن بودن و مسئولیت اجرایی که در امور زنان دارد، تحت شعاع گفتمان سیاسی دولت و تاکیدات آقای رئیسی قرار دارد و نظر اکثریت جامعه فدای یک نگاه خاص شده است. 

آنچه عیان است اینکه سخن گفتن‌های متعدد از حق مردم و شوآف کردن موضوعاتی مانند اینکه ما برای زنان چنین می‌کنیم و چنان، شاید به ظاهر خیلی هم جذاب و عامه پسند باشد، اما در نهایت نشان می‌دهد که او همان مسیری را می‌رود که رئیسی می‌خواهد.

او، ششم خرداد ماه درباره لایحه پر سر و صدای حجاب و عفاف گفته بود که دولت در لایحه عفاف و حجاب که در قوه قضائیه تهیه شده، دخل و تصرفی نداشته است و دلیل آن را هم این ذکر کرده بود که، چون لایحه رویکرد قضائی دارد و به جرم می‌پردازد، عملا دولت در آن دخل و تصرفی نکرده است!

از آنجاییکه این تنها دولت است که می‌تواند برای مجلس لایحه ارسال کند، توجیه خزعلی این است که دولت نظرات خود را ضمیمه متن قوه قضائیه کرده و به عنوان لایحه به مجلس تقدیم کرده است. البته خزعلی این را هم اضافه کرد که دولت خود برنامه‌ها و پیشنهاد‌های دیگری در این زمینه دارد، اما حرفی از آن برنامه‌ها و پیشنهاد‌ها نزد.

از بلوار کشاورز تا پاستور بدون واسطه ...

در گیر و دار ارسال متن و لایحه از سوی قوه قضاییه و دولت به مجلس، خزعلی برای اینکه نشان دهد که معاونت زیر نظرش در این بین دست خالی نیست و حرفی برای گفتن دارد دوم مرداد جلسه‌ای را تشکیل داد و در آن جلسه از قانونی شدن لایحه " پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار" در آینده نزدیک توسط مجلسی‌ها خبر داد و در همان جلسه به سراغ موضوع حجاب هم رفت.

انسیه خزعلی: "اگر ما روی مسائل حجاب و عفاف تاکید می‌کنیم برای این است که حجاب و عفاف برای ما برند و ویژگی منحصر به فردی است که می‌تواند جامعه ما را از خیلی از خطراتی که دیگران با آن مواجه شدند و راهی که رفتند و دیگر خیلی از اوقات بازگشت ندارند، حفظ کند لذا وظیفه داریم داشته‌ها، گنجینه‌ها و توانمندی‌هایمان را بشناسانیم. در این قسمت حقیقتا ضعیف هستیم. در بحث رسانه ضعیف هستیم. دشمن قوی عمل می‌کند و گاه جای قاتل و شهید را عوض می‌کند و این وظیفه زنان را سنگین‌تر می‌کند."

او در سی ام خرداد در جلسه‌ای باز هم اظهار نظر‌های خود درباره حجاب و عفاف را به نظرات رهبری گره زد و با بیان اینکه ما حتما باید قانون حجاب و عفاف را در مجلس به نتیجه برسانیم و رها کردن یا تصویب قانون با این کیفیت صحیح نیست، گفته بود: از سال ۶۵ مقام معظم رهبری قانون حجاب و عفاف را طراحی کردند و سال ۶۶ این طرح آغاز به کار کرد و از سال ۷۲ به صورت قانون حجاب مطرح شد.

دولت‌ها کم کاری کردند از کارگزاران تا اصلاح طلبان

معاون امور زنان رئیس جمهور برای اینکه نشان دهد در مسیر حمایت از رئیسی بیش از هر فرد دیگری استوار و مصمم است در صحبت هایش در مورد قانون حجاب و دستور رهبری گفت:"این قانون در طول دولت کارگزاران به نتیجه‌ای نرسید؛ دولت کارگزاران می‌گفتند که انواع مدل‌ها و رنگ‌ها در جامعه باید وجود داشته باشد و ما را به افراطی‌گری معرفی می‌کردند؛ قانون ۲۵۰ صفحه‌ای حجاب را به یک و نیم صفحه تقلیل دادند. این یک و نیم صفحه قانون به دولت اصلاحات رسید در زمستان ۷۶ یعنی چند ماه بعد از دولت اصلاحات به تصویب رسید و تا آخر دوره اصلاحات چیزی به آن اضافه نشد."

تمام صحبت‌های خزعلی حول و حوش این بود که این قانون اگر از همان سال‌ها تصویب و اجرایی می‌شد، کشور شرایط مانند بحران سال ۱۴۰۱ را تجربه نمی‌کرد. گویا معاون امور زنان رئیس جمهور نمی‌خواهد بپذیرد که حوادث سال گذشته ذیل بی قانونی در مورد حجاب شکل نگرفت بلکه این رفتار‌های بی تدبیرانه مسئولان دولت ابراهیم رئیسی بود که کار را به اینجا کشانده و در نهایت هم طرح موضوعاتی مانند لایجه حجاب و عفاف و قانون و ... آشتی میان مردم و دولت را رقم نمی‌زد؛ این آشتی تنها در گرو گفت‌وگو است و بس.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۲
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
0
1
طرفدار پست ومقامس مثل هر ادمی دیگر
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی