تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش دیدار از وضعیت شرکت‌های دارویی که تعطیل می‌شوند

الحاوی روی خط ترمز!

بهرام عین‌اللهی که تقریبا خیالش از بابت استیضاح شدن راحت شده؛ در حالی خبر از توسعه همگانی شدن طرح "سلامت خانواده" می‌دهد که شرکت‌های دارویی یکی یکی تعطیل می‌شوند!

کد خبر: ۱۵۴۲۹۱
۱۶:۳۹ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

الحاوی روی خط ترمز!
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بهرام عین اللهی که حالا تقریبا خیالش از بابت استیضاح شدن راحت شده و قرار است مجلسی‌ها این بار به سراغ هم قطارش احمد وحیدی وزیر کشور بروند؛ در حالی خبر از همگانی شدن "سلامت خانواده" می‌دهد که کشور همچنان با بحران دارو روبرو است.

وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی، پرونده پر سرو صدایی در میان مجلسی‌ها دارد و به همین دلیل آن‌ها چندین بار خیز برداشتند که او را به خاطر قول‌های انجام نداده‌اش استیضاح کنند و، اما همیشه شانس با بهرام عین‌اللهی یار بوده و هر بار از این مهلکه فرار کرده است. او در این میان، پس از اینکه از ساختن مسجد در بیمارستان‌ها منصرف شد، عزم خود را جزم کرد تا کاری کند که اگر فردا روزی رئیسی، رئیس جمهور ماند، اصندلی وزارت را برای مدت بیشتری از آن خود کند از این رو به سراغ خلق واژه جدیدی به نام "سلامت خانواده" رفت و به همراه معاونانش، این دستاورد بزرگ و وعده عقب‌افتاده دولتمردان جمهوری اسلامی را در بوق و کرنا کرد تا نام خود را در تاریخ ماندگار کند!

اما درست یک روز قبل، خبر تعطیلی داروسازی الحاوی که به گفته دکتر آذری‌نیا مدیرعامل این شرکت دلیل آن توقف کارتابل محصولات شرکت توسط سازمان غذا و دارو و تعدیل تمامی ۵۰۰ نیروی آن بود را در کنار این خبر وزیر بهداشت قرار دهید آن وقت متوجه بازار آشفته‌ای که در کشور و در بخش سلامت و دارو است، می‌شوید.

الحاوی چرا بسته شد؟ گرانفروشی یا ...

در نامه‌ای که آذری نیا به رئیس سازمان غذا و دارو نوشته که تا زمان انتشار این گزارش هنوز حیدر محمدی واکنشی نداده، آمده است که "به دلیل این اقدام نامتعارف و غیرقانونی سازمان غذا و دارو در متوقف کردن کارتابل محصولات شرکت الحاوی حق اقدام قضایی را بر خود محفوظ داشته و تبعات و خسارات این اقدام را مستقیما متوجه مدیران سازمان غذا و دارو می‌دانم."

در گزارش‌ها آمده است که سازمان غذا و دارو در حالی این تصمیم را در مورد این شرکت اجرایی کرد که قدمت ۵۵ ساله پشتوانه الحاوی است و همیشه یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت داروسازی کشور بوده که بیش از ۸۰ نوع دارو تولید می‌کرده است.

هر چند شخص رئیس سازمان غذا و دارو سکوت خود را نشکست، اما سازمان متبوعش پس از این اتفاق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به دنبال تشدید نظارت‌های سازمان غذا و دارو بر شرکت‌های تولیدی، وارداتی، پخش و داروخانه‌ها، گرانفروشی شرکت داروسازی الحاوی محرز تلقی شده و بر اساس گزارشات این سازمان، کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه تهران و ایران، بنا بر عدم ارائه هرگونه دفاعیات و یا حتی حضور نمایندگان شرکت مذکور در جلسات رسیدگی به پرونده، سازمان تعزیرات حکومتی شرکت متخلف را به پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تومان جریمه معادل ۵ برابر ارزش ریالی تخلف و ممهور شدن پروانه واحد، محکوم کرد.

الحاوی روی خط ترمز!


شرکت‌هایی که دیگر نیستند

به خاطر دارید که چند ماه پیش شرکت داروگر هم با وجود سابقه طولانی در تولید دارو و شوینده، به دلایلی که عامه پسند نبود تعطیل شد و هر چند قرار بود، بخشی از این شرکت دوباره به چرخه تولید بازگردد، اما این اقدام‌ها دردی از مردم و کارکنان بیکار شده شرکت دوا نکرد و حالا سرنوشتی مشابه، گریبان الحاوی را گرفته است. البته سازمان غذا و دارو اعلام کرده که این شرکت محکوم به گرانفروشی است. این در حالی است که طبق آمار سازمان غذا و دارو نسبت به گرانفروشی ۶ کالا به این شرکت هشدار داده شده و مکرر حکم توقف فروش داشته‌اند، اما گویا شرکت الحاوی ضمن عدم اصلاح رویه پس از صدور حکم مذبور، اقدام به احتکار و توقف عرضه همه محصولات خود کرده است.

موضوع قابل تامل در هر دو مورد یعنی هم شرکت داروگر و هم الحاوی این است که دولت و وزارت بهداشت و هر نهاد مسئول دیگر به جای پیدا کردن راه حل و رفع موانع و مشکلات، باز هم همان راه همیشگی یعنی پاک کردن صورت مسئله را انتخاب کردند؛ یعنی این تدبیر وجود نداشته که شرکت الحاوی را تنها به دلیل فروش ۶ قلم داروی مطرح شده جریمه کنند یا با گرفتن برخی امتیاز‌ها آن‌ها را مجبور به اقدامی برای رفع این مشکل کنند. سوالی که شخص وزیر بهداشت یا رئیس سازمان و غذا و دارو باید پاسخ دهند این است که آیا این تصمیم ارزش آن را داشت که ۵۰۰ کارمند و کارگر این شرکت به خاطر یک لجبازی میان مدیران ارشد از کار بیکار شوند؟ در شرایط کنونی که بحران اقتصادی سخت گریبان مردم را گرفته، بیکار ماندن حتی یک روز نیرو‌های انسانی بی شک تبعات زیادی را به همراه دارد. چه کسی مسئولیت بحران های پیش رو را گردن می گیرد و در نهایت سرنوشت و عاقبتی که گریبان کارگران و خانواده هایشان را می‌گیرد را چه کسی پاسخ می‌دهد؛ سید ابراهیم رئیسی یا بهرام عین اللهی؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی