تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی آغاز شد

عملیات اجرایی طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور از سمت زاهدان بعد از ظهر امروز شنبه ۲۱ مردادماه آغاز شد.

کد خبر: ۱۵۴۱۰۲
۱۷:۴۷ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

انتقال آب

دیدارنیوز: عملیات اجرایی طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور از سمت زاهدان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

عباس علی‌آبادی بعد از ظهر امروز در راستای آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری طرح انتقال آب دریای عمان به شمال استان از زاهدان به چابهار جهت تکمیل توسط شرکت «اینواسکو» (سرمایه‌گذار بخش خصوصی) وارد زاهدان شد و بلافاصله پس از افتتاح این طرح زاهدان را به مقصد چابهار ترک کرد.

پیش از این نیز در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری در جریان سفر یک روزه رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور ابراهیم رئیسی و نام مبارک امام رضا (ع) از سمت چابهار آغاز شده بود.

هدف «علی‌آبادی» از این سفر دستیابی به منابع آبی پایدار در شرق کشور و ایجاد زیرساخت‌های آبی به‌عنوان پیش‌نیاز توسعه، تأمین نیاز آبی صنایع و معادن، در استان‌های شرقی کشور به‌ویژه صنایع بزرگ مقیاس، چون سنگان خواف، فراهم‌کردن زمینه رشد صنایع معدنی و توسعه پتروشیمی‌ها پالایشگاه‌ها و سایر صنایع در منطقه، اشتغال‌زایی محرومیت‌زدایی و تثبیت جمعیت ساکن در منطقه شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت و تأمین کمبود آب آشامیدنی شهر‌ها و روستا‌های واقع در مسیر و کمک به بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی است.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی ۱۱.۳ درصد و پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.

عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهرماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین‌سازی و نمک‌زدایی برای ظرفیت نهایی ۲.۴ میلیون مترمکعب در روز آب شیرین، سامانه انتقال آب به‌طول خط ۷۱۸ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

طبق برنامه زمان‌بندی کلان طرح، فاز زودهنگام آن که شامل برداشت آب شور و نمک‌زدایی به حجم ۵۰ هزار مترمکعب در روز است برای تأمین آب موردنیاز ساحل‌نشینان استان تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ محقق خواهد شد.

اجرای طرح ملی آبرسانی از دریای عمان سبب دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مسیر خط انتقال در شرق کشور، رشد صنایع معدنی به‌عنوان جایگزین نفت، اشتغال‌زایی، ظرفیت‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و تثبیت جمعیت ساکن مناطق شرق کشور، برطرف کردن نیاز آبی صنایع و معادن، حفظ و توسعه صنایع معدنی فلات مرکزی و استان‌های مسیر خط انتقال در شرق کشور به‌ویژه صنایع بزرگ مقیاس، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب آشامیدنی شهر‌ها و روستاها، توسعه کشاورزی و کشت‌های گلخانه‌ای، حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی و ممانعت از حفر چاه‌های غیرمجاز در جهت احیای محیط زیست، رشد و توسعه سایر پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و سایر صنایع پایین‌دستی، توسعه اقتصادی سواحل مکران به‌عنوان گنج پنهان (به‌تعبیر مقام معظم رهبری) و جلوگیری از حاشیه‌نشینی خواهد شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی