تیتر امروز

پیکر شهید رئیسی و همراهانش به تهران منتقل شد +ویدیو
سقوط دردناک بالگرد ابراهیم رئیسی در ورزقان آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

پیکر شهید رئیسی و همراهانش به تهران منتقل شد +ویدیو

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...
واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم
دیدارنیوز واکنش‌های جهانی به درگذشت رئیس جمهور را بررسی کرد؛ این قسمت دولت‌های جهان

واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم

سانحه منجر به درگذشت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه با واکنش گسترده مقامات رسمی کشور‌های دنیا همراه شد.
بررسی تبعات دعوت شهردار منطقه ۱۹ به سخنرانی به جای توبیخ و برکناری

دهن‌کجی به مردم

مهدیه بهارمست در مطلبی با عنوان «دهن‌کجی به مردم» نوشت: «در شرایطی که شهردار تهران مورد بیشترین انتقادات قرار گرفته است و بسیاری حتی گفته بودند که زاکانی به خاطر خطای مرگبار در تخریب ساختمان‌های خلازیر باید استعفا بدهد، او در حرکتی نمادین از شهردار منطقه آسیب‌دیده تقدیر کرد!»

کد خبر: ۱۵۴۰۵۴
۱۱:۱۱ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۲

دهن‌کجی به مردم

دیدارنیوز: «ایرج حریرچی» جامعه‌شناس گفت: شهردار تهران یکی از آن مسوولانی است که شایسته جایگاه خود نیست، این در حالی است که زاکانی بر گردن مردم منت می‌گذارد که ۳۶ ساختمان را تخریب کردیم و «به جز این آخری» خون از دماغ کسی نیامده است!

مهدیه بهارمست در جهان صنعت نوشت: «گویا حواشی زاکانی تمام‌شدنی نیست. هنوز یک هفته از حادثه قطع دست دختر ۹ ساله در پله برقی متروی تهران نگذشته بود که روز یکشنبه شهرداری تهران به تخریب غیراصولی ساخت‌وساز‌های غیرمجاز محله خلازیر در منطقه ۱۹ اقدام کرد که به حادثه ریزش ساختمان‌ها منجر شد و جان ۵ تن از شهروندان تهرانی را گرفت، اما «علیرضا زاکانی» شهردار تهران سه‌شنبه گذشته مراسمی را به مناسبت روز خبرنگار برگزار کرد. در این مراسم علاوه بر امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری، از تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹ نیز دعوت کرد تا درباره ساخت‌وساز‌های غیرمجاز سخنرانی کند!

در شرایطی که شهردار تهران مورد بیشترین انتقادات قرار گرفته است و بسیاری حتی گفته بودند که زاکانی به خاطر خطای مرگبار در تخریب ساختمان‌های خلازیر باید استعفا بدهد، او در حرکتی نمادین از شهردار منطقه آسیب‌دیده تقدیر کرد! این در حالی است که اگر این اتفاق در هر کشور دیگری رخ می‌داد حداقل برخورد استعفا یا برکناری شهردار منطقه بود، اما زاکانی برای تقدیر از شهردار منطقه ۱۹ اجازه سخنرانی به او داد. البته پیش از این زاکانی گفته بود ۳۶ ساختمان را تخریب کردیم و «به جز این آخری» خون از دماغ کسی نیامد و «۵ نفر به رحمت خدا رفتند». به عقیده بسیاری از کارشناسان این نگاه تقلیل‌گرایانه به جان انسان دهشتناک است، زیرا حتی اگر خون از دماغ یک شهروند هم آمده بود، شهرداری مسوول است، بنابراین شهردار تهران به جای عذرخواهی مدیریت قلدرمآبانه دارد که منجر به واکنش‌های زیادی شده است.

«آذری‌جهرمی» وزیر سابق ارتباطات نیز در واکنش به ریزش چند ساختمان در منطقه ۱۹ تهران در کانال تلگرام خود نوشت: «خطر مدیر پرروی کارنابلد برای یک شهر به مراتب بیشتر از ساختمان‌های ناایمن است.» حال اینکه زاکانی شهردار منطقه ۱۹ را به جای پاسخگو کردن یا تعلیق با خود و در کنار خود به جلسه خبرنگاران می‌آورد گویای این است که او قرار نیست بابت اشتباه رخ‌داده قدمی پس بگذارد یا عذری بخواهد و اصلاحی انجام دهد. ظاهرا شهردار تهران می‌خواهد اعلام کند پشتش گرم است و حتی کشته شدن ۵ بی‌گناه در حادثه‌ای که شهرداری تدارک دیده هم خم به ابرویش نخواهد آورد. البته برخی از اعضای شورای شهر تهران هم مقصر اصلی رویداد‌های هولناک پایتخت را شخص شخیص آقای زاکانی می‌دانند، اما تصمیم‌گیری درخصوص آن را به دستگاه قوه قضاییه سپردند.

«علیرضا فخاری» استاندار تهران نیز با اشاره به درخواست اشد مجازات برای متخلفان در منطقه خلازیر گفت: «با سازندگان ساختمان‌های غیرمجاز متخلف باید برخورد شود، اگر هم چنین چیزی در قانون نیست باید تدوین کرد. اولین جرم ساخت‌وساز غیرقانونی، عدم ساخت صحیح و همچنین عدم رعایت الزامات ساختمان است. با دادگستری هماهنگ کردیم تا جواب قاطع و محکم بگیریم.» به عقیده برخی جامعه‌شناسان در دولت سیزدهم که بیشترین استیضاح و برکناری را داشته است، شایسته‌سالاری در نظر گرفته نشده. آقای زاکانی هم یکی از مسوولانی است که باید به زودی برکنار شود تا جان شهروندان در امان بماند.

قصور محرز شهرداری تهران

در همین حال «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران با تاکید بر قصور شهرداری در حوادث اخیر از جمله قطع دست دختر ۹ ساله در پله برقی مترو و فوت ۵ تن بر اثر تخریب غیراصولی ساختمان خلازیر گفت: همان‌طور که قبلا هم عرض کردم، هنوز جزئیات شفافی از وضعیت تخریب ساختمان خلازیر منتشر نشده است، بنابراین تا این حادثه توسط کارگروه تخصصی رسیدگی نشود و مقصران آن اعلام نشوند به طور حتم نمی‌توانیم فردی را مقصر بدانیم. مرگ ۵ تن هنگام تخریب ساختمان خلازیر بازتاب اجتماعی و روانی بسیار بدی بر جامعه گذاشته است، اما بدون رسیدگی قضایی و ویژه نمی‌توانیم فردی را محکوم کنیم، زیرا اظهارنظر من به عنوان عضو شورای شهر تهران باید مستند به قانون باشد، بنابراین حضور آقای فرهادی در جمع خبرنگاران را نمی‌توانیم محکوم کنیم.

وی افزود: به نظرم مسوول هر حادثه‌ای که در شهر تهران رخ دهد، شخص شهردار تهران است، حال این اتفاق در منطقه ۱۹ اتفاق بیفتد یا دیگر مناطق تهران، قطع دست دختر بی‌گناه افغانستانی باشد یا زیر آوار رفتن چند تن از نیرو‌های انتظامی، در نهایت در اصل ماجرا فرقی نمی‌کند. ما تنها شهردار تهران را مسوول می‌دانیم، بنابراین ابتدای امر باید ابعاد قضیه مورد بررسی قرار بگیرد و پس از آن مقصران در دستگاه قضایی پاسخگو باشند. در نتیجه باید روال قانونی آن طی شود و پس از آن درخصوص آقای زاکانی تعیین‌تکلیف می‌کنیم.

نادیده گرفتن مردم

«ایرج حریرچی» جامعه‌شناس گفت: شهردار تهران یکی از آن مسوولانی است که شایسته جایگاه خود نیست، این در حالی است که زاکانی بر گردن مردم منت می‌گذارد که ۳۶ ساختمان را تخریب کردیم و «به جز این آخری» خون از دماغ کسی نیامده است! بیان چنین سخنانی نشان از عدم مردم‌سالاری در کشور است. مردم‌سالاری منتهی به شایسته‌سالاری می‌شود، به این معنا که اگر مسوولی توانایی مدیریت در منصب خود را ندارد، استعفا دهد نه اینکه با اصرار به ماندن در جایگاهش با جان مردم بازی کند.

وی افزود: نماینده افکار عمومی خبرنگاران هستند، بنابراین حضور شهردار منطقه ۱۹ در روز خبرنگار نوعی دهن کجی به افکار عمومی است. بازماندگان حادثه خلازیر با چشمانی اشکبار در محل حادثه زانوی غم بغل کردند، اما آقایان دست در دست هم با لبخندی رضایت‌بخش به دوربین خبرنگاران می‌نگرند. چنین رفتار‌هایی نشان از بی‌توجهی به جان شهروندان است. از ابتدای حضور آقای زاکانی در کابینه دولت رییسی پایتخت روی خوش به خود ندیده است. کابینه دولت رییسی یکی از ضعیف‌ترین کابینه‌ها بوده، چه‌بسا بیشترین تعداد استیضاح و برکناری هم در دولت سیزدهم بوده است.

این جامعه‌شناس با اشاره به چرایی عدم عذرخواهی یا استعفای شهردار تهران بیان کرد: مسوولان ما با واژه‌ای به نام استعفا و عذرخواهی بیگانه هستند.

متاسفانه این روز‌ها دل کندن از قدرت برای برخی مسوولان که با هیچ صلاحیتی به مقام و منصبی رسیده‌اند سخت است. از طرفی انگار مسوولان مربوطه مردم را نمی‌بینند و سلامت آن‌ها در اولویت نیست. جاه‌طلبی برخی مسوولان نارضایتی را در کشور افزایش داده است. آن‌ها حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند که برای تخریب یک ساختمان از کارشناسان خبره مشورت بگیرند، آن هم در محله آسیب‌پذیری مانند خلازیر. طبق تصاویر و اخبار منتشر شده این خانه روی آسفالت ساخته شده است.

مشخص نیست چند ساختمان دیگر این‌گونه با فساد اداری ساخته شده است. اگر همین اتفاق در محله بالاشهر تهران رخ می‌داد آیا برخورد آقای زاکانی همین‌گونه بود؟! به نظرم این روز‌ها فساد اداری در کشور شیوع پیدا کرده است. اگر از افراد شایسته برای منصب‌های قدرت استفاده می‌کردیم، امروز وضعیت بهتری در کشور حاکم بود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی