تیتر امروز

علی شمس اردکانی؛ از پاریس تا پشت بام مدرسه رفاه
قسمت سوم از مجموعه گفت‌وگو‌های تاریخ شفاهی دیدارنیوز

علی شمس اردکانی؛ از پاریس تا پشت بام مدرسه رفاه

در سومین قسمت از مجموعه گفت‌وگو‌های تاریخ شفاهی دیدارنیوز با شخصیت‌های تاریخی، «علی شمس اردکانی» به ما گفت که بعد از ورود امام به تهران چه اتفاقاتی افتاد و نقش او در برخی از رویدادهای آن مقطع...
امام علی (ع) نسبت و مشروعیت حکمرانی و خلافتش را انتصاب معرفی کرد یا انتخاب مردم؟/ در موضوع حکمرانی،حکومت مشروعیتش باید از مردم و اقبال مردم باشد
در دومین برنامه دیدار اندیشه با محمدمنصورنژاد، محقق و دین پژوه مطرح شد:

امام علی (ع) نسبت و مشروعیت حکمرانی و خلافتش را انتصاب معرفی کرد یا انتخاب مردم؟/ در موضوع حکمرانی،حکومت مشروعیتش باید از مردم و اقبال مردم باشد

در دومین برنامه دیدار اندیشه با دکتر محمد منصورنژاد دین پژوه، استاد دانشگاه درباره حکومت در اسلام از منظر وظیفه‌ی اصلی و فرعی دین و اینکه آیا اسلام دین بما هو است و یا دین وظیفه‌ای برای تشکیل...

دمای ۳۷ درجه در زمستان آمریکای جنوبی!

رائول کوردرو، اقلیم شناس دانشگاه سانتیاگو می‌گوید: «دمای ۳۷ درجه‌ای در میانه زمستان در نیمکره جنوبی کاملا غیرمعمول است.»

کد خبر: ۱۵۳۹۷۱
۰۹:۲۶ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲

دمای ۳۷ درجه در زمستان آمریکای جنوبی!

اقلیم شناسان می‌گویند امواج گرمای زمستانی می‌تواند «بیشتر و عادی‌تر» شود. همین الان هم دمای هوا در آمریکای جنوبی ۱۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین آن است.

موج گرما در زمستان در آمریکای لاتین و بالا رفتن دمای هوا، رکورد تاریخی برای شیلی به ارمغان آورده است.

رائول کوردرو، اقلیم شناس دانشگاه سانتیاگو می‌گوید: «دمای ۳۷ درجه‌ای در میانه زمستان در نیمکره جنوبی کاملا غیرمعمول است. این یک ناهنجاری دمایی و تقریبا ۱۵ درجه بالاتر از میزان معمولی دمای هواست.»

به گفته دانشمندان این پدیده «پنجره‌ای» به سوی آینده‌ای گرم است. کوردرو در ادامه می‌گوید: «متاسفانه این یک مشکل محلی نیست. این مشکلی جهانی است.»

در سطح جهانی، ماه ژوئیه، گرم‌ترین ماه عنوان شده، اما در بسیاری از نقاط جهان، این وضعیت در ماه اوت هم ادامه داشته است.

شیلی در زمستان، آب و هوای بهاری را تجربه می‌کند

اولین روز‌های ماه اوت، موج گرما را در بخش‌هایی از شمال و مرکز شیلی به همراه آورد و سانتیاگو در اواسط زمستان، هوای بهاری را تجربه کرد.

مارتین ژاک، اقلیم شناس و استاد دانشگاه کانسپسیون شیلی می‌گوید: «این وضعیت به نوعی، پنجره‌ای به آینده است. ما شرایطی را می‌بینیم که در حال عادی شدن است. چیزی که اکنون بسیار غیرعادی به نظر می‌رسد می‌تواند به تدریج طی چند سال عادی و عادی‌تر شود.»

ژأک می‌گوید که افزایش دما بواسطه ال‌نینو تشدید شده است. وی می‌گوید که اگرچه ایجاد ارتباط بین رویداد‌های شدید آب و هوایی و تغییرات اقلیمی اغلب دشوار است، اما دما در بخش‌هایی از شیلی سال به سال رکورد می‌شکند.

شیلی زمستان امسال باران‌های شدید را هم بخود دید

فصل زمستان در شیلی پرحادثه بوده است. شدیدترین طوفان‌ها و باران‌های سیل‌آسا در دهه اخیر در این کشور رخ داد و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد. جاده‌ها مسدود شده و راه دسترسی به برخی شهر‌ها از بین رفته است.

در عین حال، بسیاری امیدوارند که این بارندگی‌ها پس از یک دهه خشکسالی به تامین منابع آب این کشور کمک کند، اما ژاک وضعیت را تا زمانی که برف روی رشته کوه‌های «آند» ننشیند «بسیار شکننده» توصیف می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی