تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

از رادیو گفت‌و‌گو تا دیدار؛ بر عهد خود ایستاده‌ایم

به مناسبت ۱۷ مرداد و فرا رسیدن روز خبرنگار، حسن محمدیان مدیر مسئول دیدارنیوز، یادداشتی به رشته تحریر درآورده که می‌خوانید.

کد خبر: ۱۵۳۹۳۷
۱۱:۴۴ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

از رادیو گفت‌و‌گو تا دیدار؛ بر عهد خود ایستاده‌ایم

 

دیدارنیوز ـ حسن محمدیان*: در نیمه دوم سال ۸۴ که رادیو گفتگو را طراحی می‌کردم، در یکی از بخش‌های خبری سازمان صدا‌و‌سیما مصاحبه‌ای با من انجام شد، در آن مصاحبه به چند نکته اشاره کردم؛ از جمله اینکه در خصوص چند صدایی در رسانه و اعلام شعار "رادیو گفتگو، رادیوی جامعه چند صدایی ایران" مطالبی بیان کردم و با اشاره به دیدگاه شهید مطهری گفتم: "ما باید در دانشگاه‌های ایران آنقدر آزادی و آزاد اندیشی داشته باشیم که کمونیست‌ها هم در آن کرسی داشته باشند" و رادیو گفتگو را به نوعی کرسی آزاد اندیشی نامیدم.

یادم می‌آید که پس از پخش آن مصاحبه، دوستان دلسوز زیادی تماس گرفتند و گفتند: خیلی خوش‌خیال نباش... مواظب خودت باش... شما را در میدان مین قرار داده‌اند و الی آخر....

اما من با اعتقاد، علاقه، عشق و امیدی که به جایگاه رسانه و رسانه‌نگاری داشتم با تمام توان و با همت همکاران حرفه‌ای و پشتیبانی بعضی از مدیران رده بالای رادیو به پیش رفتم و ۱۰۰۰ روز نیز مدیر این رسانه ارزشمند بودم. اما، بعد‌ها که با فشار‌های متعدد و چند جانبه روبرو شدم متوجه شدم که توصیه‌های دوستانم پر بیراه هم نبوده است و مجبور شدم خدمتم را تا زمان بازنشستگی در بخش دیگری ادامه بدهم.

در راستای همان عشق و علاقه حدود ۶ سالی است که پایگاه خبری- تحلیلی دیدار نیوز را با کمک دوستانم راه‌اندازی کردیم. در میان مشاغل مختلفی که در حوزه رسانه وجود دارد، خبرنگاری یکی از مشاغل بسیار سخت، پر مسئولیت و تأثیرگذار است و بعضأ شغل مورد خوشایند اصحاب قدرت و دولت مردان نیست. مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای یک خبرنگار آموزش دیده و متخصص، ایجاب می‌کند که به واقعیت‌ها و حقیقت‌ها توجه کند و آن چیزی را که در جامعه اتفاق می‌افتد همانگونه که هست بازتاب دهد نه آنگونه که صاحبان قدرت را خوش بیاید. امروزه حرفه خبرنگاری یکی از مشاغل ناامن است به طوری که یک خبرنگار متعهد و مستقل از فردای وضعیت شغلی و امرار معاش خود نمی‌تواند مطمئن باشد. همه ما نیک می‌دانیم که خبرنگاران، چشم بینا، زبان گویا و گوش شنوای جامعه و مردم خود هستند و می‌توانند رابط مطمئن و مورد وثوق مردم و حکمرانان باشند. اما متأسفانه از این توانمندی شگفت‌انگیز، اهل قدرت غافل هستند.

اگر مسئولان به این نیرو‌های رسالت‌مدار باور داشته باشند و از خبر‌ها و گزارش‌های آنان دل‌آزرده نشوند و این سفیران اطلاع‌رسانی بتوانند تمام مسائل جامعه را زیر ذره‌بین ببرند و نقاط قوت و ضعف را به نمایش بگذارند، شاهد توسعه کشور و پیشبرد اهداف ملی خواهیم بود؛ چرا که خبرنگاران و به تعبیر کامل‌تر رسانه‌نگاران، رکن چهارم دمکراسی هستند و باید بتوانند آزادانه و موشکافانه حوادث و رویداد‌ها را منتشر کنند.

اکنون با بیش از چهار دهه کار رسانه‌ای و هم‌زمان با روز خبرنگار، همچنان معتقدم چشم و گوش هر نظامی که بخواهد پاک و سالم باشد وجود رسانه‌های آزاد و مستقل هستند. این رسانه‌ها می‌توانند یک نوع نظارت همگانی و مردمی را در جامعه و کشور حاکم کنند. با وجود رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد و مستقل است که جلوی خیلی از فساد‌ها در کشور گرفته خواهد شد و همین امر باعث می‌شود حکمرانان و مدیران جرأت خطا و خیانت پیدا نکنند؛ چون این رسانه‌ها با قدرت و قوت آنان را افشا می‌کنند و در یک سیستم سالم حکومتی، مورد حمایت و تشویق نیز قرار می‌گیرند و قوای سه گانه به خصوص قوه قضائیه باید جوایزی را به چنین خبرنگارانی اهدا کند نه اینکه به گونه عکس جریان اتفاق بیفتد و افشا کنندگان مفاسد، مورد بازخواست قرار بگیرند. از دیگر وظایف خبر‌نگاران ترویج مطالبه‌گری در بین مردم است تا همه مردم با حقوق خود آشنا شوند و آن را از مسئولان و دست‌اندر‌کاران با زبان رسا و بدون لکنت مطالبه کنند.

در زمانی که دست‌اندرکاران تلویزیون فارسی "بی‌بی‌سی" در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این رسانه در ایران و کشور‌های فارسی‌زبان بودند در جلسه مهمی که برای تودیع و معارفه یکی از معاونت‌های سازمان صدا و سیما برگزار شده بود به عنوان یکی از سخنرانان آن جلسه عرض کردم: من نگران این نیستم که تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی به زودی در ایران مبادرت به پخش برنامه خواهد کرد؛ کما اینکه ما هم برای کشور‌های مختلف و به زبان‌های گوناگون شبکه تأسیس و راه اندازی می‌کنیم. نگرانی من این است که شبکه بی‌بی‌سی فارسی رسانه ملی مردم ما بشود. خوب دیدیم که این نگرانی محقق شد و اکنون با کمال تأسف و با نوع برخوردی که متولیان امر با رسانه‌های حرفه‌ای و مستقل انجام داده‌اند و به خصوص مدیریت غیر حرفه‌ای و جناحی حاکم بر صدا و سیما و سیاستگذاری‌های غلط آن، مرجعیت رسانه‌ای از داخل کشور به خارج از مرز‌ها رفته است و طبیعی است با سوگیری و موضع‌گیری نه چندان مناسب اخبار و رویداد‌های ایران را پوشش دهند.

از مقامات و مسئولان امر می‌خواهیم به مناسبت روز خبرنگار و به احترام خون محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف که در چنین روزی (۱۷ مرداد) در سال ۱۳۷۷ ودر جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف کشته شد، با اصحاب رسانه به ویژه با خبرنگاران، سعه‌صدر بیشتری از خود نشان دهند و توجه به رسالت این شغل شریف که انعکاس واقعی خبر و رویداد در سریع‌ترین زمان ممکن است داشته باشند و برای گرامیداشت این روز مهم، همکاران ما را که برای ایفای نقش حرفه‌ای خود در زندان هستند، آزاد نمایند تا همه با هم، با همت و توان و امید به آینده بتوانیم مرجعیت رسانه را به داخل کشور برگردانیم.

ما رسانه‌نگاران نیز همچون گذشته پایبندی خود به اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای را به نمایش خواهیم گذاشت و کما فی‌السابق حیثیت و آبروی افراد را محترم خواهیم شمرد و در برنامه‌ها و گزارش‌ها سربلندی ایران عزیز مطمح نظر همه ما خواهد بود. ما نیک می‌دانیم که حرفه و شغل پر‌مخاطره‌ای را انتخاب کرده‌ایم و با روحیه قوی و اعتقاد به اعتلاء و توسعه کشور عزیزمان، صادقانه کار حرفه‌ای خود را ادامه می‌دهیم. ما باید تلاش کنیم صنف قوی و موثر خبرنگاران و رسانه‌نگاران را راه‌اندازی و تقویت کنیم و آشنایی خود را با علوم روز در زمینه ارتباطات و ژورنالیسم افزایش بدهیم. زیرا دنیای امروز دنیای چند رسانه‌ای (مولتی مدیا) است. همچنین ضروری است که تلاش کنیم تا از حضور اساتید و پیش‌کسوتان در رسانه‌های خود بهره ببریم و کار‌های اساسی را با حضور جوانان خوش ذوق، مبتکر و نوآور به پیش ببریم و همه اهل رسانه هوای همدیگر را داشته باشیم و با مخاطرات شغل خود با روحیه قوی و ملی و با درایت روبرو بشویم.

این روز را به همه رسانه‌نگاران و خبرنگاران رسانه‌های کشور به خصوص به همکاران پر تلاش و کاربلدم در پایگاه خبری-تحلیلی دیدارنیوز، تبریک و تهنیت می‌گویم.

به امید سربلندی و سرافرازی تمامی همکاران عزیز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی