تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

تاثیر تاریخ تولد در نوع زندگی

احتمالا تاکنون بار‌ها شنیده‌اید که تاریخ تولد و ماهی که در آن به دنیا آمده‌اید تاثیرات زیادی در نحوه زندگی شما دارد؛ اما تاثیر آن در زندگی‌مان چیست؟

کد خبر: ۱۵۳۹۰۲
۱۸:۲۱ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

تاثیر تاریخ تولد در نوع زندگی

دیدارنیوز: این موضوع تا حدی ریشه‌های علمی داشته و یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد، نوزادان متولد شده در تابستان، بهار، پاییز و زمستان وقتی بزرگ می‌شوند شخصیت‌های متفاوتی دارند.

یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد: بین فصل تولد یک فرد و زندگی عاطفی وی در بزرگسالی ارتباط وجود دارد. بر این اساس گفته می‌شود به دنیا آمدن در یک فصل خاص ممکن است با ایجاد یک اختلال خلقی در ادامه زندگی مرتبط باشد.

به منظور بررسی این موضوع، تیمی از محققان مجارستانی شخصیت ۴۰۰ نفر را بررسی کرده و آن را با زمان تولد آن‌ها مطابقت دادند. اعضای این تیم پژوهشی در ادامه این مطالعات، دریافتند: افرادی که در تابستان به دنیا می‌آیند بیشتر از متولدین زمستان دارای شخصیت سیکلوتیمیک هستند که با تغییرات خلقی مکرر، بین شاد و غمگین مشخص می‌شود. نتایج همچنین ارتباط بین متولد شدن در بهار یا تابستان و بیش از حد مثبت اندیش بودن را نشان داد.

بر این اساس همچنین گفته می‌شود افرادی که در زمستان متولد شده بودند، احتمال بیشتری برای کمتر تحریک پذیر بودن داشته و احتمال افسردگی در نوزادان متولد پاییز کمتر از نوزادان متولد زمستان بود.

دکتر دی ژنیا گوندا (D Xenia Gonda) سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: مطالعات بیوشیمیایی نشان داده‌اند فصلی که در آن متولد می‌شوید بر برخی از انتقال دهنده‌های عصبی مونوآمین مانند دوپامین و سروتونین تأثیر دارد که حتی در بزرگسالی نیز قابل تشخیص است.

دکتر ژنیا گوندا در ادامه توضیحاتش افزود: کشف موضوع فوق ما را به این باور رساند که فصل تولد ممکن است تأثیر به سزایی در زندگی داشته باشد. در این مطالعه ما بیش از ۴۰۰ نفر را مورد مطالعه قرار داده و فصل تولد آن‌ها را با تیپ‌های شخصیتی در زندگی شان مطابقت داد.

اساساً، به نظر می‌رسد بر مبنای زمانی که به دنیا می‌آیید احتمال ابتلا به برخی اختلالات خلقی در شما افزایش یا کاهش یابد. البته ما هنوز نمی‌توانیم در مورد مکانیسم‌های درگیر چیزی بگوییم. آن چه ما اکنون به دنبال آن هستیم این است که ببینیم آیا نشانگر‌های ژنتیکی مرتبط با فصل تولد و اختلال خلقی وجود دارد یا خیر.

پروفسور ادوارد ویتا، مدیر برنامه اختلالات دوقطبی در دانشگاه بارسلونا، در مورد این مطالعه اظهار داشت: فصول بر خلق و خو و رفتار ما تأثیر می‌گذارد و حتی فصل تولد ما ممکن است بر شرایط بعدی ما برای ابتلا به برخی شرایط پزشکی از جمله برخی اختلالات روانی تأثیر بگذارد. آنچه در مطالعات این گروه از محققان جالب توجه محسوب می‌شود، تأثیر فصل در هنگام تولد و مزاج است. در واقع این موضوع را نمی‌توان اختلال محسوب کرد، بلکه این تفاوت خلقیات ماحصل روند‌های رفتاری و عاطفی مبتنی بر بیولوژیک هستند.

اگرچه هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در شکل گیری خلق و خوی افراد دخیل هستند، اما اکنون می‌دانیم که فصل تولد نیز در این امر نقش دارد. به همین دلیل دانستن فصل تولد در ارائه مشاوره‌های روانشناسی افراد موثر بوده و برای نمونه و یافتن گرایش به مثبت اندیشی برای متولدین تابستان بسیار جالب است.

منبع: spring.org.uk/سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی