تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
تنگنای بیستم با غلامرضا ظریفیان (قسمت اول)

راوی دفاع، از کردستان تا کارگر

در بیستمین برنامه تنگنا، حامد شجاعی میزبان غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی و استاد دانشگاه است. قسمت اول این گفت‌و‌گو درباره جنگ و حوادث کوی دانشگاه است.

کد خبر: ۱۵۳۳۳۵
۱۵:۵۴ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۲

تنگنای بیستم با غلامرضا ظریفیان (قسمت اول)

 

دیدارنیوز ـ‌ حامد شجاعی: گفت‌وگو با غلامرضا ظریفیان درباره وقایع دهه شصت خورشیدی و سال‌های جنگ همراه با ذکر نام افرادی شد که شاید اگر همگی در قید حیات مانده بودند امروز لزوما پایبند به روابط و رفاقت‌های قدیم نبودند و چه بسا در موضع رقیب یا حتی فراتر از آن رو در روی یکدیگر قرار داشتند.

قسمت اول تنگنای بیستم را اینجا ببینید

این گفت‌وگو شاید تاییدی بر فرضیه مهمی‌ست که ریشه بسیاری از اختلافات و عداوت‌های سال‌های اخیر نسل اول انقلاب را در ماجراهای سال‌های پیش از پیروزی انقلاب سال ۵۷ و ایام زندان بعضی از مخالفان رژیم پهلوی می‌داند. وجهه فرهنگی و دانشگاهی غلامرضا ظریفیان که سایه بر کل شخصیت سیاسی وی می‌اندازد سابقه‌ای به درازنای عمر کنشگری سیاسی و اجتماعی وی دارد و باید پس‌زمینه‌های آن را در فعالیت‌های مشترکش با محمد بروجردی در جنوب شهر تهران در نیمه دوم دهه پنجاه سده گذشته جست‌وجو کرد.

همین تمایل و گرایش فرهنگی به علاوه علاقه شخصی وی به تاریخ باعث می‌شود که در سال‌های جنگ در کنار جمعی دیگر از جوانان، با حضور در جبهه‌ها به امر مهم تاریخ‌نگاری جنگ اهتمام ورزد و با پایان جنگ مسیر دانشگاه را بر ماندن در فضای پادگان ارجح بداند. اگر چه همین انتخاب مسیر است که یک دهه پس از پایان جنگ نام وی را در روند بررسی ماجرای حمله به کوی دانشگاه به شهرتی عام می‌رساند. شهرتی که در سال‌های بعد برای ظریفیان بیشتر هزینه‌زا شد.

بخش اول گفت‌وگو با غلامرضا ظریفیان در تنگنای بیستم حول فعالیت‌های وی در دو دهه اول انقلاب تا مقطع حمله به کوی دانشگاه تهران گذشت.

تنگنای بیستم با غلامرضا ظریفیان (قسمت اول)

عکس‌ها: آرش راهبر

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۱
غیر قابل انتشار : ۰
جواد پیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
0
1
اقای شجاعی مجری محترم درابتدا گفتید اطلاعاتی ازمهمان برنامه پیدا نکردید ولی اگه مهارت لازم راداشتید میتونستیدتااندازه ای به یک سرنخ هایی برسید جهت اطلاع دران ایام پابرهنه بودن وعلاقه داشتن کافی نبوده اگر راه ورسم وهدف این دوستان خالصانه ومدبرانه بوده چراپس چهار دهه کشور را در تمام شاخص ها به حداقل ممکن رسانده اقایان در گفتگو ها به خودشان نمره بیست میدهند پس این فلاکت امروز ایران مسولیتش باکیست؟؟؟؟؟
مدیر پایگاه سلام وقت بخیر
ممنون که ما را دنبال می کنید
آقای شجاعی پاسخ سوال شما را داده اند.
حامد شجاعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
جناب آقای پیمانی عزیز.
سلام.
شیوه طرح سوال بنده در ابتدای گفتگو لزوما به معنای آن نبود که بنده اطلاعاتی از گذشته و سوابق مهمان محترم برنامه نداشتم، بلکه بخشی از شیوه و شگردی بود که در جهت فتح باب گفتگو با توجه به فضای حاکم بر ضبط برنامه در نظر گرفتم. اما آنچه که شما درباره سوابق افراد و ارتباط آن با شرایط فعلی کشور اشاره کردید نکته قابل تامل و درستی ست که به نوعی از اهداف تهیه و تولید برنامه تنگنا نیز می باشد. اما اصل اساسی بنده در اجرای برنامه های تنگنا این است که تا حد توان و امکان قضاوت ها یا نظرات شخصی خود را به بیننده تحمیل نکنم و قضاوت نهایی با مخاطبان محترم برنامه باشد. از این رو پیشنهاد می کنم که دو قسمت آتی گفتگو با آقای ظریفیان را هم در جهت جمعبندی بهتر پیرامون سوابق و دیدگاههای فعلی ایشان ملاحظه بفرمایید.
در پایان هم وظیفه دارم از توجه شما به این برنامه و نگاه دقیق و دلسوزانه تان تشکر کنم.

ارادت
حامد شجاعی
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی