تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

کرم‌های سفیدکننده پوست دشمن سلامتی!

یک تیم از محققان دانشگاه نورث وسترن در مطالعات جدید خود دریافتند که استفاده از کرم‌های سفید کننده پوست بسیار مضر بوده است.

کد خبر: ۱۵۲۹۰۵
۱۷:۴۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۲

کرم‌های سفید کننده پوست برای سلامتی خطرناک هستند

دیدارنیوز: بسیاری از مردم و به ویژه زنان، به دلایل مختلف خواستار روشن کردن پوست خود بوده و برای این منظور از کرم‌های روشن کننده استفاده می‌کنند. یافته‌های جدید محققان نشان دهنده آسیب زا بودن این محصولات بوده و اغلب کسانی که از این محصولات استفاده می‌کنند معمولاً از خطرات احتمالی کرم‌های سفید کننده بر سلامتی خود آگاه نیستند.

تیمی از محققان دانشگاه نورث وسترن در مطالعات جدید خود دریافتند: استفاده از کرم‌های سفید کننده پوست بسیار مضر بوده و علاوه بر این، محصولات فوق از نظر روانی نیز تاثیرات نامطلوبی بر جامعه گذاشته و مصرف کرم‌های سفید کننده پوست در بسیاری از جوامع که در آن پوست روشن بهتر از پوست تیره‌تر شناخته می‌شود، شایع است.

دکتر روپال کوندو محقق ارشد این مطالعه در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: این تصور در بسیاری از کشور‌ها وجود دارد و برای نمونه داشتن پوست روشن‌تر در جمعیت‌های آسیای جنوب شرقی یا آفریقا، مطلوب‌تر به نظر می‌رسد و موجب جذاب‌تر شدن فرد در بین خانواده و محیط کارش شده و حتی فرد دارای پوست روشن احتمال بیشتری برای یافتن شغل دارد. در این جوامع اعتقاد بر این است که داشتن پوست روشن‌تر با موفقیت شخصی و حرفه‌ای مرتبط است.

محققان این مطالعه را با ارسال یک نظرسنجی ناشناس ۱۹ سوالی برای افراد رنگین پوست در ایالات متحده انجام دادند. سوالات شامل اطلاعات نژادی، نگرش رنگ گرایی، رضایت از رنگ پوست و عادات مصرف محصولات روشن کننده پوست بود. در این مطالعه ۴۵۵ نفر حضور داشتند و از این گروه، ۲۳۸ نفر سیاه پوست، ۸۳ نفر آسیایی، ۸۴ نفر چند نژادی، ۳۱ نفر اسپانیایی، ۱۴ نفر بومی آمریکایی یا بومی آلاسکا بودند و پنج نفر خود را به عنوان سایر نژاد‌ها طبقه بندی کردند.

در این میان بیش از ۲۱ درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که از محصولات روشن کننده پوست استفاده می‌کردند و نزدیک به ۷۵ درصد از افراد گزارش کردند که از این محصولات برای درمان یک بیماری پوستی استفاده می‌کردند.

دکتر روپال کوندو، در این رابطه می‌گوید: غافلگیر کننده‌ترین یافته در این رابطه، عدم آگاهی از مواد تشکیل دهنده و اثرات مضر احتمالی محصولاتی بود که بدون نسخه خریداری می‌شوند. این محصولات از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی، فروشگاه‌های محلی یا حتی آنلاین خریداری می‌شوند و تحت مقررات محصولات دارویی نیستند.

مطالعات پیشین نشان داده است که محصولات روشن کننده پوست اغلب دارای مواد مضری از جمله استروئید‌ها و جیوه هستند. برای نمونه یکی از بیماران سال‌ها از یک محصول سفید کننده به نام هیدروکینون در تمام صورت خود استفاده می‌کرد و اکنون دچار هیپرپیگمانتاسیون دائمی شده است.

لازم به ذکر است که پزشکان در واقع می‌توانند روشن کننده‌های پوست را برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند ملاسما، که در آن لکه‌های قهوه‌ای و خاکستری در پوست ظاهر می‌شود، تجویز کنند. هنگامی که این محصولات تحت نظارت پزشکی استفاده می‌شود، بی خطر بوده و مشکل اصلی این است که اکثر مردم بدون مشورت با پزشک متخصص از آن‌ها استفاده می‌کنند.

منبع: سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی