تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
محمدحسن آصفری، نماینده مجلس مطرح کرد

سوءاستفاده‌ و بی‌تدبیری‌؛ عامل ریزش‌های سنگین بورس

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس درباره ریزش‌های سنگین بورس گفت: سوءاستفاده‌هایی که در حوزه بورس صورت گرفته بود، در کنار بی‌تدبیری‌ها، کار این بازار سرمایه را با چالش جدی روبرو کرده است.

کد خبر: ۱۵۲۸۳۵
۱۷:۳۹ - ۲۶ تير ۱۴۰۲

سوءاستفاده‌ و بی‌تدبیری‌؛ عامل ریزش‌های سنگین بورس

دیدارنیوز: محمدحسن آصفری گفت: من جزو طراحان استیضاح وزیر اقتصاد بودم و یکی از مولفه‌های این استیضاح، وضعیت بورس بود، اما برخی نمایندگان، امضای خود را پس گرفتند و این مسئله باعث شد طرح استیضاح از حدنصاب بیفتد. از طرفی، با مدیران بورس جلسه گذاشتیم و محکم به آن‌ها گفتیم که باید شرایط را به نفع این بازار و مردم تغییر دهند. حقیقتاً ما از توضیحات وزیر اقتصاد در خصوص بورس در جلسه‌ای که داشتیم، اقناع نشدیم و باز هم می‌گویم اگر استیضاح به سرانجام نرسید به واسطه پس گرفتن امضا‌های همکاران بود.

چند روزی است که دوباره شاهد ریز‌های سنگین شاخص‌های بورس و منفی‌شدن شاخص بورس هستیم و هرچند یکی از شعار‌های ابراهیم رئیسی، بهبود این بازار سرمایه بود، اما با گذشت نیمی از عمر دولت، همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد و بسیاری از افراد، این انتقاد را به مجلس وارد می‌دانند که چرا در این رابطه، وزیر اقتصاد را استیضاح نمی‌کنند.

در همین خصوص، محمدحسن آصفری، نماینده اراک گفت: همه دست‌اندرکاران نظام باید تلاش کنند که بورس به عنوان بازار سرمایه، اوضاع بهتری به خود بگیرد تا مردم بتوانند به آن، اعتماد و سرمایه‌گذاری کنند. متاسفانه در گذشته، بی‌اعتمادی وسیعی نسبت به بورس در مردم ایجاد شد و تا این شک و بی‌اعتمادی ترمیم نشود، میزان مشارکت توده‌های مردم هم در بورس خیلی جدی نخواهد شد.

وی افزود: سوءاستفاده‌هایی که در حوزه بورس صورت گرفته بود، در کنار بی‌تدبیری‌ها، کار این بازار سرمایه را با چالش جدی روبرو کرده است. حال دو سال از عمر دولت سیزدهم گذشته و هنوز آن اتفاقات جدی که باعث نظم و نسق در این حوزه شود، نیفتاده است. از این‌رو در برنامه هفتم توسعه کشور باید به دنبال این باشیم که حداقل، شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی را ملزم به سرمایه‌گذاری در بورس کنیم تا با این رویکرد، اعتماد از دست رفته مردم به بورس برگردد.

توجه جدی به بورس در برنامه هفتم توسعه

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها تصریح کرد: می‌خواهیم حوزه بورس را به طور جد در برنامه هفتم توسعه بیاوریم و باید بگویم تاکنون این برنامه در کمیسیون تلفیق، شخم خورده است. ما در کمیسیون هنوز به موضوع بورس نرسیده‌ایم، اما ضرورت دارد که مثل مواد دیگر که لایحه را تغییرات جدی دادیم، در این موضوع هم به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

آصفری اظهار داشت: ما در گذشته از قوه قضاییه خواسته بودیم به طور جدی در موضوع بورس ورود پیدا کنند. برخی افراد در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به منظور پر کردن جیب خود و مجموعه‌شان، لطمات بزرگی به بورس زدند و اکنون هم اطلاعی ندارم که آیا قوه قضاییه به این درخواست ما ورود کرده است یا نه، هرچند که آقای رئیسی هم به سازمان بازرسی برای ورود به این موضوع، دستور داد، اما باید قبول کنیم که این دیوار اعتمادی که ریخته و تاثیرات منفی در اقتصاد به بار آورد و خیلی از سرمایه‌های مردم را به باد داد، بازسازی‌اش، حتی با داشتن نقشه راه، زمان می‌برد.

نماینده اراک یادآور شد: من چند ماه پیش، خواستار حسابرسی دقیق از شرکت‌های حاضر در بورس شده بودم و گفتم خیلی از این شرکت‌ها، حسابرسی‌شان برای خیلی وقت پیش است و این را نمی‌توان پذیرفت. پس از آن، در حدی حسابرسی و تغییراتی در بورس صورت پذیرفت و این بازار سرمایه، کمی شرایط بهتری به خود گرفت، اما چند صباحی است که مجدد شاهد ریزش‌هایی در این بخش هستیم.

چرا وزیر اقتصاد به خاطر ریزش‌های بورس استیضاح نشد؟

وی گفت: من جزو طراحان استیضاح آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد بودم و یکی از مولفه‌های این استیضاح، وضعیت بورس بود، اما برخی نمایندگان، امضای خود را پس گرفتند و این مسئله باعث شد طرح استیضاح از حدنصاب بیفتد. از طرفی، با مدیران بورس جلسه گذاشتیم و محکم به آن‌ها گفتیم که باید شرایط را به نفع این بازار و مردم تغییر دهند. حقیقتاً ما از توضیحات وزیر اقتصاد در خصوص بورس در جلسه‌ای که داشتیم، اقناع نشدیم و باز هم می‌گویم اگر استیضاح به سرانجام نرسید به واسطه پس گرفتن امضا‌های همکاران بود.

آصفری افزود: من و برخی از همکاران که در بحث استیضاح وزیر اقتصاد جدی بودیم، هنوز از شرایط و رویکرد‌ها در حوزه بورس راضی نیستیم، هرچند که باید دانست مشکلاتی که امروز در این بازار سرمایه می‌بینیم، هم به دولت گذشته مربوط می‌شود و هم دولت فعلی.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در پایان خاطرنشان کرد: هنوز در دولت سیزدهم، اتفاق اساسی، ریشه‌ای و قابل ملاحظه‌ای در حوزه بورس که منجر با بازگرداندن امید به مردم شود، صورت نگرفته است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی