تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند
گزارش تکمیلی دیدارنیوز سه روز بعد از حریق گسترده امامزاده ابراهیم

چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند

دیدارنیوز در گفت‌وگو با یکی از ساکنین بومی امامزاده ابراهیم از حال و هوای این روزهای منطقه آتش گرفته پرسیده؛ که می‌خوانید.
رویداد ۲۴ نوشت

پرونده‌سازی رسانه‌های اصولگرا؛ تسنیم، فارس و کیهان چگونه خوراک ایران اینترنشنال را تولید می‌کنند؟

رویداد۲۴ در گزارشی با عنوان «پرونده‌سازی به سبک رسانه‌های امنیتی اصولگرا/ چگونه تسنیم، فارس و کیهان خوراک خبری ایران اینترنشنال را تولید می‌کنند ولی انگ همراهی را به رسانه‌های اصلاح‌طلب می‌زنند»، نوشت: «رسانه‌هایی همچون کیهان، فارس و تسنیم و ایرنا و مهر به نحوی از بازنشر خبر‌های رسانه‌های داخلی که با هزاران سختی و محدودیت و ناعدالتی از طرف نهاد‌های امنیتی و قضایی در حال فعالیت هستند، در رسانه‌های خارجی ذوق‌زده می‌شوند و پرونده سازی می‌کنند که انگار هیچ یک از خبرهایشان در این رسانه‌ها بازنشر نشده است.»

کد خبر: ۱۵۲۶۷۴
۱۲:۵۹ - ۲۴ تير ۱۴۰۲

تسنیم، فارس و کیهان چگونه خوراک خبری ایران اینترنشنال را تولید می‌کنند؟

دیدارنیوز: «برخورد با رسانه‌های اصولگرا در مقابل رسانه‌های اصلاح‌طلب همیشه در حد یک شوخی خنده‌دار بوده است.»

رویداد۲۴ نوشت: «بیشترین خوراک خبری رسانه‌های خارج از کشور توسط اصولگرایان تهیه می‌شود، اما در اقدامی عجیب، خود آن‌ها به رسانه‌های اصلاح‌طلب انگ همراهی با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور می‌زنند.

بانک ملت اخیرا به یک گزارش منتشر شده با عنوان «حقوق ۱۷۰ میلیون تومانی مدیرعامل شرکت لیزینگ ملت با دستور مدیر بانک ملت!» پاسخ داده است و جوابیه‌ای در این باره منتشر کرده است. البته بر خلاف رسم معمول که این جوابیه باید در اختیار رسانه منتشر کننده گزارش ارائه و در آن منتشر می‌شد، بانک ملت این جوابیه را به شکل رپرتاژ خبری به دیگر رسانه‌ها داده تا آن را منتشر کنند.

مدتی قبل در گزارشی از حقوق نجومی یکی از مدیران زیر مجموعه بانک ملت خبر دادیم و این بانک به جای پاسخگویی و ارسال جوابیه به این رسانه، یک جوابیه را آماده و برای رسانه‌های مختلف از جمله تسنیم ارسال کرده است. قسمت عجیب ماجرا اتهام‌زنی است که در جریان این جوابیه آورده شده است. در حالی که انتظار می‌رفت بانک ملت با ارائه مستندان به تنویر افکار عمومی بپردازد توپ را در زمین رسانه‌ها انداخته و اقدام به اتهام زنی‌های بی پایه و اساس کرده است. در بخشی از این جوابیه آمده است که: «این گزارش اظهارات خلاف واقع و مغرضانه این رسانه (رویداد۲۴) برای تخریب یک نهاد اقتصادی بزرگ و معتبر (بانک ملت) است و بازنشر بی‌درنگ آن در رسانه‌های معاند مانند ایران اینترنشنال شائبه هماهنگی این اقدامات را تقویت می‌کند.»

در این جوابیه ادعا شده است که، چون گزارش رویداد ۲۴ در کانال تلگرامی ایران اینترنشنال بازنشر شده است، پس اقدامی از پیش هماهنگ‌شده است! علاوه بر اتهام‌زنی قابل پیگرد قانونی بانک ملت، بازنشر این جوابیه در رسانه‌هایی که همواره به رسانه‌ها و افراد اتهام‌زنی می‌کنند و با پرونده سازی و خبرسازی سعی در تشویش اذهان عمومی دارند نیز خود جای تعجب دارد.

یکی از خبرگزاری‌هایی که جوابیه بانک ملت را منتشر کرده است، خبرگزاری تسنیم است. بازنشر این جوابیه توسط تسنیم و تاکید بر بازنشر گزارش رویداد۲۴ در ایران اینترنشنال، آنجایی عجیب است که بازنشر عمده خبر‌های این خبرگزاری نظامی و امنیتی و رسانه‌های همسویش از جمله کیهان، ایران، فارس، ایسنا و... پای ثابت گزارش‌های بخش‌های مختلف خبری رسانه ایران‌اینترنشنال است و این رسانه‌ها همواره از جمله مهمترین منابعی هستند که خوراک خبری رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را تامین می‌کنند.

به‌طور مثال تسنیم در یک گزارشی با تیتر «حراج انسانیت اصلاح‌طلبان در بازار برده‌فروشان!» نسبت به گزارش یک رسانه اصلاح طلب از شرایط اسفناک مردم افغان بعد از روی کار آمدن طالبان انتقاد می‌کند و آن را ماموریت سیاه نمایی می‌خواند و در اتهامی عجیب خبرنگار این گزارش را متهم به تهیه عکس و فیلم برای رسانه‌های خارجی کرده است. خبری که به طور گسترده در رسانه‌های فارسی زبان خارجی منعکس شد.

همچنین این خبرگزاری در اسفند ۹۴ در گزارشی با تیتر «رسانه‌های بیگانه؛ یار دوازدهم اصلاح‌طلبان در انتخابات» اتهام بدون سندی را به رسانه‌های غیرهمسو که در کشور فعالیت دارند، وارد کرده است و در گزارش خود نوشته که انگلیس و همه رسانه‌های معاند حمایت همه جانبه از ائتلاف اصلاح طلبان برای انتخابات دارد. تسنیم در این گزارش تصاویری از بازنشر خبر‌های رسانه‌های داخلی در رسانه‌های خارجی را به عنوان سند! این ادعای خود آورده است.

یا همین چندروز قبل بود که روزنامه اصولگرای کیهان، طبق رسم همیشگی اتهام زنی، سرمقاله خود را با «ردپای مواجب بگیران سیا در ایران» روزنامه نگاران اصلاح طلب را مواجب بگیر سیا نامید. کیهان حتی یک سند برای این ادعای سراسر دروغین و ضد امنیتی خود منتشر نکرده است و حتی طبق معمول مورد پیگرد قانونی هم برای نشر اکاذیب و افترا و البته تبلیغ علیه نظام قرار نگرفته است.

روزنامه کیهان حتی اصلاح طلبان را در موضوع مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان دختر دخیل دانست و در گزارشی مفصل، خبر‌های روزنامه‌های اصلاح‌طلب، «شرق»، «اعتماد» و «هم‌میهن» در مورد مسمومیت‌های را جمع آوری کرده و در بخشی از گزارش خود نوشته: «اقدام هماهنگ رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا در متهم‌کردن نظام و نیرو‌های مذهبی و ضمنا تبرئه دشمنان ملت ایران از دخالت در فتنه «مسموم‌سازی»، این گمانه را که سرویس‌های جاسوسی بیگانه پشت‌سر سناریوی اخیر قرار داشته‌اند، را تقویت کرده است.»

روزنامه کیهان همچنین در ادامه روند اتهام زنی‌هایش به اصلاح طلبان در خصوص برجام می‌نویسد: «یادداشت‌نویس ضدایرانی رویترز به نام «جان آیریش» جاسوس موساد بوده و یک افسر موساد در تماس به او گفته است: «باید فضای رسانه‌ها به گونه‌ای باشد که نخبگان در ایران را به این تحلیل برساند که بدون برجام، اقتصاد ایران شکست خواهد خورد.»

حالا بماند که چرا کیهان و شریعتمداری در کنار اسرائیل و نتانیاهو، از مخالفان جدی و سرسخت احیای برجام است. خبرگزاری فارس دیگر رسانه نظامی و امنیتی نیز در اردیبهشت سال جاری، در گزارشی با عنوان «دلتنگی جریان خاص برای آشوب‌های خیابانی» همچون گذشته بار دیگر برای رسانه‌های داخلی پرونده‌سازی کرد. این خبرگزاری با اشاره به مطالب روزنامه‌های اعتماد، شرق، همیهن و غیره، می‌گوید که «گویا جریان غربگرا برای تکرار آشوب‌های خیابانی حسابی دلتنگ و بی‌قرار شده است. این طیف در سال گذشته از آشوبگران و تروریست‌ها حمایت کرده و بر جنایات آن‌ها سرپوش گذاشت.» فارس در ادامه گزارش خود اعلام می‌کند که شبکه تروریستی اینترنشنال با آب و تاب به بازنشر مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه‌های منتسب به جریان غربگرا پرداخته است.

فارس در بحبوحه اعتراضات سال قبل، از سخنان علی دایی در روزنامه شرق که در یک رسانه اسرائیلی بازنشر شده بود با عنوان سوء استفاده صهیونیست‌ها از اظهارات علی دایی می‌نویسد و آن را استقبال ویژه صهیونیست‌ها از این خبر‌ها عنوان کردند. رسانه‌هایی همچون کیهان، فارس و تسنیم و ایرنا و مهر به نحوی از بازنشر خبر‌های رسانه‌های داخلی که با هزاران سختی و محدودیت و ناعدالتی از طرف نهاد‌های امنیتی و قضایی در حال فعالیت هستند، در رسانه‌های خارجی ذوق‌زده می‌شوند و پرونده سازی می‌کنند که انگار هیچ یک از خبرهایشان در این رسانه‌ها بازنشر نشده است.

آنچه واضح اینکه رسانه‌ها در قبال بازنشر اخبار خود هیچ مسئولیتی بر عهده ندارند و هر رسانه و فردی می‌تواند خبر‌ها را در رسانه خود بازنشر کند. رویداد۲۴ به بهانه همین موضوع، به سراغ یکی از همین رسانه‌هایی که تسنیم و کیهان و فارس بازنشر اخبار در آن را همکاری و هماهنگی با ضد انقلاب و معاندان می‌داند، رفته تا ببیند فقط در کانال تلگرامی ایران اینترنشنال، چند خبر از این رسانه‌ها بازنشر شده است. بی‌بی‌سی و رادیو فردا و سایر رسانه‌های خارج از کشور هم به کنار که اگر اطلاعات آن‌ها نیز پایش شود دیگر آبرو و اعتباری برای این رسانه‌های حاکمیتی، نظامی و امنیتی نماند!

جزئیات آمده در این جدول گواهی بر این حقیقت است که پیش از رسانه‌های اصلاح‌طلب، این رسانه‌های اصولگرای تسنیم و فارس و کیهان هستند که گزارش‌ها و اخبارشان مورد توجه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور است؛ بنابراین نمی‌توان صرف بازنشر گزارش یک رسانه در رسانه‌های خارج از کشور آن را دلیلی بر اتهام‌زنی و هماهنگی و همراهی پشت پرده میان آن‌ها دانست که اگر این طور باشد رسانه‌های حاکمیتی، نظامی و امنیتی اصولگرا‌ها بیشترین خوراک خبری آن‌ها را تهیه و بیشترین همراهی و هماهنگی را با آن‌ها داشتند.

بر همین اساس، اگر بنا بر برخورد و مجازات با رسانه افشاکننده باشد باید سخت‌ترین برخورد با همین رسانه‌های اصولگرا باشد که البته برخورد با رسانه‌های اصولگرا در مقابل رسانه‌های اصلاح‌طلب همیشه در حد یک شوخی خنده‌دار بوده است.»

پرونده‌سازی رسانه‌های اصولگرا؛ تسنیم، فارس و کیهان چگونه خوراک ایران اینترنشنال را تولید می‌کنند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی