تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران مطرح شد

سلاح‌ورزی: اتاق بازرگانی باشگاه سیاسی نیست

حسین سلاح‌ورزی، رییس اتاق بازرگانی ایران که اخیرا مورد هجمه رسانه‌های حامی دولت سیزدهم قرار گرفته بود، گفت: اتاق بازرگانی باشگاه سیاسی نیست و اجازه نمی‌دهیم پناهگاه سیاسیون شود.

کد خبر: ۱۵۲۳۷۵
۱۰:۵۵ - ۱۸ تير ۱۴۰۲

سلاح‌ورزی: اتاق بازرگانی باشگاه سیاسی نیست

دیدارنیوز: مراسم هیات نمایندگان اتاق ایران با سوگند هیات نمایندگان برگزار شد.

حسین سلاح ورزی، رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: لازم می‌دانم از طرف خودم و اعضای هیات رییسه مراتب تاثر خود نسبت به حادثه تروریستی دیروز زاهدان که سبب شد فرزندان وطن به شهادت برسند را اعلام کنیم. همچنین مراتب تشکر اعضای هیات رییسه نسبت به شما اعضای هیات نمایندگان که رکن رکین اتاق بازرگانی ایران هستید را اعلام می‌کنم.

وی افزود: ما فعالان اقتصادی نسبت به اهمیت مقوله امنیت به عنوان مولفه مهم در مسیر سرمایه‌گذاری آگاه هستیم. در همین راستا قدردان زحمات همه حافظان امنیت هستیم. اقدامات و تحرکات معاندان و براندازان جز ضربه زدن به منافع ملت، ثمری برای نداشته است.

سلاح ورزی ادامه داد: در بدو شروع فعالیت‌ها و فرایند انتخابات دوره دهم، این فرایند و رویداد‌ها به نوعی مقارن با دو سخنرانی رهبر معظم انقلاب شد. یکی در جلسه‌ای با حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان و دومی سخنان نوروز. ما در هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاق ایران، خود را ملزم به تلاش در جهت تحقق فرمایشات ایشان مبنی بر دستیابی به رشد اقتصادی پایدار میدانیم.

اتاق بازرگانی باشگاه سیاسی نیست و اجازه نمیدهیم پناهگاه سیاسیون شود

سلاح ورزی همچنین گفت: ما معتقدیم صحبت‌های اخیر رییس جمهوری مبنی بر کنترل و مهار تورم درست و به جا است و محقق نمی‌شود جز از مسیر همکاری فعالان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی. هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاق ایران قصد دارند در این دوره چهار ساله در چارچوب قانون اساسی، در جهت تحقق اهداف دولت، اعم از افزایش تولید رقابت پذیر و تحقق شعار سال و… قدم بردارند.

سلاح‌ورزی: اتاق بازرگانی باشگاه سیاسی نیست

وی ادامه داد: شما در جریانید برخی رسانه‌های خارجی و مغرضان داخلی تلاش داشتند دوگانه‌سازی بخش خصوصی و حاکمیت را به تصویر بکشند. هیچ تقابلی بین بخش خصوصی با دولت نیست و اجازه نمی‌دهیم کسی از این فضا سواستفاده کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق بازرگانی باشگاه سیاسی نیست و اجازه نمی‌دهیم پناهگاه سیاسیون شود و معتقدیم سوت پایان رقابت انتخاباتی را به صدا درآورند. هیات رییسه دوره دهم فعالیت مستقلانه و مقتدرانه خود را آغاز کرده است و هرگز به جز در جهت منافع ملی و تقویت اقتصاد قدم برنمی‌دارد.

علت تعجیل در نخستین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران

سلاح ورزی گفت: علت تعجیل در جلسه هیات نمایندگان این بود که لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس تقدیم شده است و کمیسیون تلفیق تشکیل شده و از امروز کمیسیون‌های تخصصی مجلس رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: تشکیل سریع کمیسیون‌های اتاق بازرگانی نکته مهمی است و با تشکیل کمیسیون‌ها میتوانیم در جهت بهبود فضا قدم برداریم. از شما تقاضا دارم تلاش‌ها و اقداماتی که برای تشکیل کمیسیون‌ها صورت میگیرد، ضروری است که در مورد چگونگی برگزاری جلسه هیات نمایندگان تجدید نظر اساسی کنیم.

دانیالی: مشکل اساسی ما نداشتن رشد اقتصادی است

در ادامه دانیالی، رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: اتاق باید مستقل بماند و دولت‌ها و حاکمیت در آن دخالت نکند. همه ما باید از اتاق مستقل و قوی حمایت کنیم. مشکل اساسی ما نداشتن رشد اقتصادی است؛ هرکاری که در اتاق کنیم تا رشد اقتصادی محقق شد، کمک به اقتصاد ملی و انجام وظیفه اتاق ایران است.

وی افزود: برای ایجاد رشد اقتصادی در کشور‌ها نیازمند دو شاخه و عامل اساسی هستیم. دولت مقتدر توسعه‌گرا و بخش خصوصی منسجم. ما نهمین کشور دنیا از نظر تورم هستیم. درآمد سرانه ملی به شدت کاهشی شده است.

دانیالی ادامه داد: تنها کشور دنیا هستیم که درآمد سرانه ملی ما کاهش یافته است. سهولت کسب و کار در ایران رتبه ۱۲۸، ادراک فساد، ۱۴۷ و اقتصاد دستوری ۱۶۹ است. این اقتصاد دستوری است که اقتصاد کشور را به این مهلکه انداخته؛ ما باید فریاد بلند خود برای رفع موانع اقتصادی را داشته باشیم. نشستن در کمیسیون‌ها کمکی به اقتصاد ملی نخواهد کرد. ما باید اتاق را قوی و مستقل نگاه داریم.

رییس انجمن لوازم خانگی ادامه داد: شاید برخی بگویند اتاق نهم عالی کرده است؛ اما شاخص‌های اقتصادی چیز دیگری را نشان میدهد. اتاق نیازمند تحولی اساسی و اثربخش است. هیات نمایندگان؛ شما مسیول هستید و همه ما باید برای ایجاد تحولی اساسی قدم برداریم.

طاهرخانی: نیاز اساسی؛ وزارتخانه جدید یا حفظ ارزش پول ملی؟

امیرعادل طاهرخانی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه گفت: در ایام گذشته، به دلیل گرانی، دولت احساس به نیاز کرد که وزارتخانه‌ای جدید باید تاسیس شود. اما همه ما میدانیم که علت تورم، پایین آمدن ارزش پول ملی است.

طاهرخانی افزود: وظیفه حفظ ارزش پول ملی با چه کسی است جز بانک مرکزی؟ این را مد نظر داشته باشید که جهت بالا بردن ارزش پول کشور باید نگاه تخلف انگارانه به رفع تعهد ارزی را برداریم. امیدوارم مجلس و دولت به این دغدغه بخش خصوصی توجه کنند.

فروزانفر: به دنبال تشکیل کمیته شفافیت هستیم

در ادامه حسن فروزانفر، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: اتاق‌های ما همچنان به صورت مرکز فعالیت دارند. ما نیازمند شبکه‌سازی هستیم. شبکه‌سازی بر بستر نگاه مرکزی اتفاق نمی‌افتد. اعضا خود باید باهم تعامل کنند. خواستگاه درست فعالیت اتاق چه در سمت اتاق ایران و شهرستان این است که هیات رییسه‌ها برای ایجاد این پلتفرم تلاش کنند.

وی افزود: فعالیت مراکز پژوهشی اتاق‌ها اگر صرفا بازخوانی مسایل اقتصاد کلان باشد، چیز زیادی نخواهم داشت. یکی از دلایلی که ما مشاوران حرفه‌ای نیستیم این است که چیزی که بانک مرکزی و… منتشر می‌کنند را بار دیگر بازخوانی می‌کنیم و به حاکمیت تحویل میدهیم.

فروزانفر گفت: ما باید تحلیل‌های منحصر به فرد داشته باشیم. ابزار‌هایی برای این کار لازم است که پیشتر وجود داشت، ولی تضعیف شد. مساله دیگر شفافیت است. شعار تشکیل اتاق بازرگانی، اتاق شفاف بود. از دو دوره قبل، همچنان پیگیر ایجاد کمیته شفافیت هستیم.

قاسمی: شرایط اقتصادی کشور طوری نیست که وقت خود را صرف نقد یکدیگر کنیم

قاسمی، رییس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در ادامه گفت: لایحه برنامه هفتم در ۲۴فصل و ۱۸ ماده تقدیم مجلس شده و از نظر ساختار، تفاوتی با برنامه‌های قبلی ندارد. به لحاظ اقتصادی، رشد اقتصادی ۸درصدی، ایجاد سالانه یک میلیون شغل، رشد نقدینگی ۱۳.۸درصدی و تورم تک رقمی تا پایان برنامه و… از جمله هدفگذاری‌ها هستند.

وی افزود: می‌توان دو نگاه به این هدفگذاری داشت. یک: بگوییم هدفگذاری براساس آرزو‌های ماست. نگاه دوم این است که اگر نظام تصمیم دارد که فضای اقتصاد ایران به چنین شاخص‌هایی دست یابد، بسم‌الله و ما به عنوان بخش خصوصی بگوییم دولت باید برای دستیابی به ایران برنامه چه کند.

قاسمی گفت: شرایط اقتصادی کشور طوری نیست که وقت خود را صرف نقد یکدیگر کنیم. اگر توانی داریم باید انجام دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی