تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
هر دم از این باغ بری می‌رسد ـ تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد

کویت: مرزهای دریایی با ایران مجدد تعیین شوند

وزیر نفت کویت بی‌اعتنا به مرز بندی‌های سابق دریایی کشورش با ایران، تعیین مجدد مرز‌ها به منظور حل اختلاف بر سر میدان گازی آرش (الدره) را خواستار شد.

کد خبر: ۱۵۲۲۶۸
۱۲:۱۳ - ۱۵ تير ۱۴۰۲

کویت: مرزهای دریایی با ایران باید مجدد تعیین شوند

 

دیدارنیوز: «سعد البراک»، وزیر نفت کویت در گفتگو با اسپوتنیک ترسیم مرز‌ها با ایران را نخستین گام برای حل اختلاف بر سر مالکیت میدان نفت و گاز الدره/آرش خواند.

وزیر کویتی در پاسخ به تاکید ایران بر حق خود در میدان آرش گفت: تعیین مرز‌ها اولین گام است و بعد از آن هرکس حقی داشته باشد، آن را خواهد گرفت.

وی در گفتگو با این خبرگزاری روسی افزود: کویت بر اساس قوانین بین المللی اداره می‌شود که جهان بر اساس آن اداره می‌شود ... تعیین مرز‌ها بر اساس قوانین بین المللی انجام شود و هرکسی حق خود را بگیرد.

اختلاف کویت و عربستان سعودی با ایران بر سر میادین نفتی آرش پیشینه طولانی دارد و حالا با تاکید ایران بر ضرورت حل این اختلاف به منظور بهره برداری از منابع این میادین و حفاری آنجا، مناقشات رسانه‌ای میان کویت و عربستان سعودی با ایران بیشتر شده و کویت و عربستان برنامه‌های ایران را رد کردند.

وزیر نفت کویت به تازگی مدعی شده است که میدان گازی آرش، ثروت طبیعی کویت و عربستان است و تا زمان ترسیم مجدد مرز‌های دریایی، هیچ طرف ثالثی در آن حقی ندارد.

مذاکرات ایران و کویت بر سر میدان آرش/الدوره از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد و بحث اصلی بر سر تعیین مرز آب‌های فلات قاره بین این دو کشور است.

مرز‌های دریایی ایران در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ و بر اساس قوانین بین‌المللی تعیین شده که تا امروز مورد پذیرش حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.

با این مرزبندی، حدود ۴۰درصد ساختمان میدان گازی آرش در مرز‌های ایران قرار می‌گیرد، اما کویت، با استناد به نتایج پژوهش‌های سایزمیک (لرزه‌نگاری) شرکت شل، مدعی مرز‌های تازه‌ای شده که تمام میدان آرش را در محدوده بی طرف کویت-عربستان قرار می‌دهد.


منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی