تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
دستگیری‌های بی‌سابقه پس از یک قتل

ناآرامی‌ها در فرانسه؛ پلیسِ متهم به قتل عذرخواهی کرد

پس از کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله در فرانسه که گفته می‌شود یک پلیس متهم به قتل اوست، حومه پاریس و چند شهر دیگر صحنه ناآرامی و تنش بوده و در این میان پلیس متهم به قتل عذرخواهی کرده و مادر «ناهل» گفته: «من پلیس را مقصر نمی‌دانم، بلکه فقط یک نفر از نظر من در این ماجرا مقصر است و آن همان فردی است که تیراندازی کرد و جان پسرم را گرفت.»

کد خبر: ۱۵۱۹۱۸
۱۰:۰۱ - ۰۹ تير ۱۴۰۲

ناآرامی‌ها در فرانسه؛ پلیس متهم به قتل عذرخواهی کرد

دیدارنیوز: چندین شهر فرانسه پنجشنبه شب به رغم وضع مقررات منع رفت و آمد و آماده‌باش ویژه نیرو‌های امنیتی، صحنه ناآرامی و درگیری‌های شدید میان معترضان به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله در این کشور و ماموران پلیس بود.

این خشونت‌ها که رسانه‌های داخلی فرانسه از آن به عنوان «شورش» یاد می‌کنند در حالی سومین شب خود را پشت سرگذاشت که تنها در حومه پاریس، نزدیک به۲۵۰ معترض توسط نیرو‌های امنیتی دستگیر و بازداشت شدند.

برخی گزارش‌ها حاکی از غارت مغازه‌ها و مراکز تجاری در ناحیه مرکزی شهر پاریس در بحبوحه اعتراضات شبانه است.

«دستگیری‌های بی‌سابقه»

شهردار یکی از این نواحی با انتشار توییتی که در آن تصویر غارت فروشگاه‌های عرضه برند‌های مهم تجاری نیز پیوست شده بود معترضان را به آرامش و دست کشیدن از خشونت فراخواند.

یک منبع آگاه در وزارت کشور فرانسه شمار دستگیری‌ها در جریان شورش شهری سه شب اخیر را با توجه شرایط ویژه‌ای که در آن دستگیری و بازداشت افراد بسیار دشوار‌تر از معمول به نظر می‌رسد «بی‌سابقه» خواند.

جرال دارمنن، وزیر کشور فرانسه با انتشار توییتی حوالی نخستین ساعت بامداد روز جمعه شمار دستگیری افراد تا آن ساعت را بیش از ۱۰۰ نفر عنوان کرده بود.

وی در این پیام همچنین از نیرو‌های پلیس، ژاندارمری و آتش‌نشانی که در کنترل و مهار ناآرامی‌ها نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند تشکر و حمایت کرده است.

عذرخواهی مامور پلیس

مامور پلیسی که با تیراندازی سبب جان باختن ناهل ۱۷ ساله در نانتر، از شهرستان‌های ناحیه ایل-دو-فرانس واقع در حومه پاریس شده بود از خانواده قربانی عذرخواهی کرد.

به گفته وکیل این مامور پلیس که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد، وی پس از مشاهده ویدیویی از صحنه تیراندازی که برای نخستین بار طی زمان بازداشت صورت گرفت، با حالتی شوک زده «اولین و آخرین کلامی که به زبان آورد چیزی جز عذرخواهی از خانواده قربانی نبود.»

لوران فرانک لیه‌نار، وکیل مامور پلیس متهم به قتل عمد ناهل، نوجوان ۱۷ ساله می‌گوید که موکلش به کلی از درون ویران شده و قصد کشتن قربانی را نداشته است.

مادر ناهل فقط یک نفر را در این ماجرا مقصر می‌داند

مونیا ام، مادر ناهل در مصاحبه‌ای که عصر پنجشنبه از شبکه ۵ تلویزیون فرانسه پخش شد، گفت: «من پلیس را مقصر نمی‌دانم، بلکه فقط یک نفر از نظر من در این ماجرا مقصر است و آن همان فردی است که تیراندازی کرد و جان پسرم را گرفت.»

مادر ناهل که پیش‌تر برای برپایی راهپمایی اعتراض‌آمیز بدون خشونت در روز پنجشنبه فراخوان داده بود تصریح کرد که پلیس با اقدامی که صورت گرفته موافق نیست و در این میان با او همدردی کرده است.

وی بار دیگر مامور پلیسی که عامل تیراندازی و جان باختن ناهل شناخته شده را مورد سرزنش قرار داد و گفت او راه دیگری جز تیراندازی هم داشت و مجور نبود پسرش را بکشد.

مادر ناهل در ادامه مدعی شد که مامور متخلف پلیس وقتی با یک پسر بچه عرب‌تبار مواجه شده تصمیم به از میان برداشتن وی گرفته است.

وی خواستار محاکمه مامور و به اجرا درآمدن عدالت در این پرونده شد و تاکید کرد که امیدوار است عامل قتل فرزندش شش ماه بعد از زندان مرخص نشود.

خشونت‌ها علیه پلیس و نماد‌های دولتی گسترش می‌یابد

رسانه‌های فرانسوی با استناد به آنچه توسط سرویس‌های اطلاعاتی در اختیار پلیس این کشور قرار گرفته از احتمال گسترش اعتراض‌ها و خشونت‌ها طی شب‌های آینده خبر داده‌اند.

بر اساس این هشدار که رسانه‌ها از آن پرده برداشته‌اند، خشم معترضان به خشونت‌های پلیس در فرانسه به رغم گذشت سه روز از ماجرای قتل ناهل همچنان شعله‌ور است و ناآرامی‌های شهری در «شب‌های آینده» با «اقداماتی علیه پلیس و نماد‌های دولتی یا قدرت عمومی» گسترش خواهد یافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی