تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
مکرون و امباپه قتل نوجوان ۱۷ ساله را محکوم کردند

ناآرامی‌ها در حومه پاریس پس از قتل یک نوجوان؛ مامور پلیس بازداشت شد

تیراندازی پلیس به یک راننده نوجوان ۱۷ ساله و مرگ او در منطقه نانتر در حومه پاریس، فرانسه را دچار شوک کرده و موجی از اعتراضات را برانگیخته است.

کد خبر: ۱۵۱۸۸۵
۱۷:۳۰ - ۰۷ تير ۱۴۰۲

ناآرامی‌ها در حومه پاریس؛

دیدارنیوز: خودروی این پسر نوجوان ۱۷ ساله که نائل. م نام داشت روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (۶ تیر) در نزدیکی ایستگاه قطار نانتر در غرب پاریس توسط دو پلیس به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی متوقف شد.

مقامات پلیس ابتدا گفتند که مقتول با خودروی خود به سمت مامور رانده و همین امر باعث شلیک از طرف او شده است. با این حال ساعاتی بعد ویدئویی منتشر شد که خلاف چنین ادعایی را ثابت می‌کرد.

این فیلم دو مامور پلیس را نشان می‌دهد که در کنار خودرویی ثابت ایستاده‌اند و یکی از آن‌ها اسلحه را در فاصله بسیار نزدیک به سمت راننده نشانه رفته است. در همین حین صدایی شنیده می‌شود که می‌گوید: «یک گلوله توی سرت خالی می‌شه».

مشخص نیست که کدام یک از دو مامور پلیس چنین حرفی را زده‌اند، با این حال ناگهان راننده خودرو را به حرکت درمی‌آورد که افسر پلیس اقدام به شلیک می‌کند. خودرو چند ده متر جلو می‌رود، اما به تدریج متوقف می‌شود.

مقامات می‌گویند راننده کمی بعد از اعزام به بیمارستان و بر اثر اصابت گلوله به قفسه سینه‌اش درگذشته است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز چهارشنبه مرگ این نوجوان را «غیرقابل توضیح» و «غیرقابل توجیه» خواند و ابراز امیدواری کرد که «عدالت برقرار شود.»

وی که در سومین روز سفر خود به شهر مارسی به سر می‌برد این حادثه را عامل «جریحه‌دار شدن احساسات کل یک ملت» عنوان کرد و گفت: «هیچ چیز، هیچ چیز مرگ یک جوان را توجیه نمی‌کند.»

مرگ این نوجوان شب گذشته باعث شعله‌ور شدن اعتراضات در نانتر در حومه غربی پاریس شد. معترضان در خیابان سطل‌های زباله را آتش زدند در حالی که پلیس سعی داشت با گاز اشک‌آور آنان را متفرق کند.

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه، روز چهارشنبه اعلام کرد در جریان این اعتراضات شبانه ۲۴ پلیس به طور جزئی زخمی شدند و حدود ۴۰ خودرو نیز به آتش کشیده شده است. ۳۱ نفر نیز دستگیر شده‌اند. به گفته وی ۲ هزار پلیس برای مقابله با خشونت‌های بیشتر در منطقه مستقر شده‌اند.

دارمنن، که پیشتر در موقعیت‌های مشابه از پلیس حمایت کرده بود، ویدئوی منتشره از این حادثه را «بسیار تکان‌دهنده» عنوان کرد و گفت افسر ضارب «در صورت برجاماندن اتهامات علیه وی» از کار خود تعلیق خواهد شد.

پلیس ۳۸ ساله که گلوله مرگبار را شلیک کرده بازداشت شده و به دلیل قتل عمد تحت تعقیب است. یاسین بوزرو، وکیل نائل م، گفت که علیه پلیس ضارب به دلیل «قتل عمد» و از همکار او به دلیل «همدستی در تیراندازی» شکایت خواهد کرد.

به هنگام حادثه دو سرنشین دیگر نیز در خودرو بودند که یکی از آن‌ها فرار کرده و دیگری که او نیز یک نوجوان است برای مدت کوتاهی بازداشت شد.

افراد سرشناس و برخی از سیاستمداران خشم، نگرانی و انزجار خود را از این تیراندازی اعلام کرده‌اند.

کیلیان امباپه، کاپیتان تیم ملی فوتبال مردان فرانسه و ستاره باشگاه پاری سن ژرمن، در توییتی نوشت: «من نسبت به فرانسه خودم احساس بدی دارم.»

او اضافه کرد: «این یک وضعیت غیرقابل قبول است. تمام فکر و ذهن من پیش دوستان و خانواده نائل است، فرشته کوچکی که خیلی زود ما را ترک کرد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی