تیتر امروز

افزایش سهم مالیات؛ اصلاح ساختار یا فشار بیشتر بر مردم؟/ خصوصی‌سازی یک رویا بود/ فیلم ۱۰۰ میلیاردی، کارت زرد به وزیر!
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

افزایش سهم مالیات؛ اصلاح ساختار یا فشار بیشتر بر مردم؟/ خصوصی‌سازی یک رویا بود/ فیلم ۱۰۰ میلیاردی، کارت زرد به وزیر!

این بیست و یکمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان...
ترامپ: لازم باشد باز هم به ایران حمله می‌کنیم/ آمادگی اسرائیل و ایران برای دور تازه جنگ؟/ عراقچی: تا جبران خسارت نشود، مذاکره بی‌مذاکره
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ترامپ: لازم باشد باز هم به ایران حمله می‌کنیم/ آمادگی اسرائیل و ایران برای دور تازه جنگ؟/ عراقچی: تا جبران خسارت نشود، مذاکره بی‌مذاکره

این صد و سیزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران/ الهه حسین نژاد قربانی کدام خشونت شد؟
دیدار با حضور کارشناسان برگزار کرد

نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران/ الهه حسین نژاد قربانی کدام خشونت شد؟

نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران، موضوع نشست تخصصی بود که پیش از آغاز جنگ با حضور حسین بیات، وکیل پایه یک دادگستری و پوران‌دخت نیرومند روانشناس بالینی برگزار شد.

آخرین خبر از قطار تندروی مشهد - تهران

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه پروژه قطار تندروی مشهد - تهران در آستانه امضای قرارداد است، پیشنهاد داد که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵۱۸۱۶
۱۶:۵۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۲

آخرین خبر از قطار تندروی مشهد - تهران

دیدارنیوز: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، گفت که پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است و پیشنهاد داد مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد.

مسیر تهران-مشهد و برعکس، یکی از پرترددترین مسیر‌ها از نظر جابه‌جایی مسافت است و از این جهت پرسرعت کردن این مسیر، می‌تواند ازجهت کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و افزایش بهره‌وری مفید باشد؛ از این رو در سال‌های گذشته، تلاش‌هایی برای برقی‌سازی یا سریع‌السیر کردن راه‌آهن تهران‌-مشهد صورت گرفت.

حتی در دهه ۸۰ تلاش‌هایی برای جذب سرمایه چینی‌ها در جهت تامین سرمایه برقی‌سازی کردن این مسیر صورت گرفت و در دهه ۹۰ هم از اصلی‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن عنوان شد که درنهایت به‌دلیل تحریم‌ها و منتفی شدن سرمایه‌گذاری خارجی ناتمام ماند. با وجود این، گمانه‌ها و اظهاراتی مبنی‌بر حضور شرکت‌های داخلی در این پروژه مطرح بود و حتی اعلام شد که راه‌آهن در حال ارزیابی توان شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.

در کنار برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌-مشهد، یکی دیگر از پروژه‌هایی که این سال‌ها مورد توجه قرار داشت، سریع‌السیر کردن این مسیر ریلی بود و حتی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- سال گذشته گفته بود که پروژه قطار سریع‌السیر تهران مشهد در دستور کار قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تامین شود و آبان‌ماه هم اعلام کرد که ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و بنا شده ظرف دو ماه گزارش مطالعات اولیه آن ارائه شود.

هرچند این وعده مرحوم قاسمی در دو ماه محقق نشد تا زمانی که مهرداد بذرپاش جای او را بگیرد و این موضوع را پیگیری کند؛ تا جایی که او اسفندماه سال گذشته خبر داد: از سال آینده عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران - مشهد آغاز خواهد شد، پروژه‌ای که سال‌های متمادی روی زمین مانده بود، اما اکنون جمع‌بندی‌ها انجام شده و مذاکرات رو به انجام است برای اینکه این پروژه عملیاتی شود.

مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد

در این راستا بذرپاش امروز سه‌شنبه ششم تیرماه در ادامه سفر استانی به اصفهان به بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران پرداخت و گفت: قطعاً راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اینک پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است، گفت: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار گیرد. حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژی‌های روز تجهیز شود به همین دلیل برای تامین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود. این هزینه انتخابی نیست و باید حتماً انجام شود و در آینده در سایر خطوط ریلی زنجیره و کریدور خطوط پرسرعت در کشور را تکمیل خواهیم کرد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، طول کل مسیر طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان-قم ۲۴۵ کیلومتر است. این خط ریلی از نزدیکی ورزشگاه نقش‌جهان در اصفهان آغاز می‌شود و پس از گذر از قم به ایستگاه شهر آفتاب و در نهایت ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران می‌رسد. با بهره‌برداری از قطار پرسرعت، مسیر اصفهان- تهران با سرعت متوسط ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، در مدت ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می‌شود.

ارسال نظرات
امروز جمعه ۱۰ مرداد
امروز جمعه ۱۰ مرداد
امروز جمعه ۱۰ مرداد
امروز جمعه ۱۰ مرداد