تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
دیدار گزارش می‌دهد

افزایش نجومی شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی از انکار تا اجرا

شهریه مدارس غیردولتی یا غیرانتفاعی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعلام شد؛ خانواده‌ها شاکی شدند و وزارت آموزش و پرورش واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

کد خبر: ۱۵۱۶۶۱
۱۳:۲۲ - ۰۴ تير ۱۴۰۲

افزایش نجومی شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی از انکار تا اجرا
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: آغاز تابستان، آغاز چالش پر دردسری برای والدین دانش آموزانی است که پس از گذران روز‌های پر استرس امتحان باید با موضوعی به اسم "شهریه" روبرو شوند و اعلام نرخ‌های جدید مدارس غیردولتی یا غیرانتفاعی صدای خانواده‌ها را در آورده است.

هر چند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی می‌گوید: شهریه مدارس غیردولتی از ۵ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان است و این شهریه متناسب با هر دوره تحصیلی، برنامه آموزشی و هر مدرسه است، اما این را هم اضافه کرد که حداکثر شهریه با فوق برنامه به ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این در حالی است که محمودزاده هفتم خرداد ماه در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما برای افزایش شهریه چقدر است، گفته بود: امسال هیچ افزایش درصدی نخواهیم داشت. بیشتر شهریه در مدارس و مراکز به صورت عملکردی است و احتمال دارد افزایشی نسبت به سال گذشته از نظر فعالیت‌ها، امکانات، نیروی انسانی، تجهیزات و برنامه‌های آموزشی و پرورشی داشته باشند و یا حتی کاهش داشته باشند!

مدارس غیرانتفاعی که پیش از این هم سابقه طولانی در دریافت شهریه نجومی دارند به نوعی از فرصت پیش آمده استفاده کردند و نرخ‌های که به خانواده‌ها اعلام کردند رقمی حدود ۷۰ میلیون است، البته به گفته مسئولان این مدارس این هزینه شامل ناهار و سرویس مدارس نمی‌شود؛ البته آن‌ها منتی هم سر خانواده‌ها گذاشته اند و اعلام کردند که خانواده‌ها می‌توانند این هزینه‌ها را در چهار قسط بپردازند.

گزارش‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد که نظارتی روی گردش مالی مدارس غیر انتفاعی وجود ندارد، هر چند که اعتراض‌ها سبب شده که پای سازمان تعزیرات حکومتی به این ماجرا باز شود، اما شواهد نشان می‌دهد که سال گذشته این رقم بیش از ۹ هزار میلیارد در طول ۹ ماه سال تحصیلی بوده و جالب است که بدانید متولیان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند بیش از ۵۰ درصد از این مدارس طبق تعرفه‌های اعلام شده اقدام به جذب و نام نویسی دانش آموزان می‌کنند و برای رسیدگی به تخلفات دیگر مدارس نیاز به گزارش مستقیم از سوی والدین دانش آموزان داریم.


تورم یقیه آموزش و پرورش را هم گرفت

ماجرای افزایش قیمت شهریه مدارس غیر انتفاعی که چند روزی است حسابی سر و صدا به پا کرده است، سبب شده تا مسئولان وزارت آموزش و پرورش به دنبال بیان پاسخ‌هایی باشند تا بتوانند خانواده‌ها را قانع کنند که آن‌ها هم مجبور به این افزایش هستند و اینطور که رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: افزایش دستمزدها، افزایش اجاره بهای ساختمان‌ها و افزایش تورم در این تعیین شهریه‌ها تاثیر داشته است.

او در گفت‌وگویی که امروز با جهان صنعت داشته باز هم تاکید کرده که شهریه از ۵ میلیون تا ۴۸ میلیون متغیر است و ۱۵ هزار مدرسه غیردولتی ما زیر بیست میلیون شهریه می‌گیرند. شهریه بالای ۴۰ میلیون فقط در ۱ درصد مدارس یعنی ۲۰۰ مدرسه از مجموع ۱۸ هزار مدرسه اخذ می‌شود. مدارسی که شهریه مازاد گرفته اند باید شهریه دریافتی را به اولیا برگردانند.


شکایت دارید، ثبت کنید

پاسخ‌های محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش یک پیام داشت آن هم اینکه خانواده ها مجبور به پرداخت هزینه‌های اعلام شده هستند هر چند که اعلام کردند اگر دانش آموزان یا والدینی که قصد ثبت شکایت از شهریه مدارس غیر دولتی را دارند می‌توانند به سایت Mosharekatha.ir وارد شوند و گزینه پاسخگویی به شکایات را انتخاب کنند. سایت کد رهگیری ارائه می‌کند و پس از گذشت یک هفته تا ۱۰ روز می‌توانند شکایت را پیگیری کنند، اما چیزی که واضح و مبرهن است اینکه این شکایت‌ها هم در نهایت راه به جایی نخواهد برد و خانواده‌ها می‌مانند و شهریه نجومی مدارس و شرایط برای خانواده‌هایی سخت‌تر می‌شود که بیش از یک دانش آموز داشته باشند.

از سوی دیگر ۱۷ خرداد مجلس شورای اسلامی اعلام کرده ساماندهی مدارس غیردولتی به دلیل شهریه‌های نجومی را در دستور کار قرار داده است؛ مهدی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفته بود که بر اساس گزارش‌های رسیده، دریافت شهریه نجومی و نامتعارف توسط برخی از مدارس غیردولتی رواج پیدا کرده است که خبر از مغایرت کامل با مقررات نظام آموزشی کشور می‌دهد و پیگرد قانونی دارد.

حالا باید دید که مجلس چه زمان طرح ساماندهی مدارس غیردولتی را بررسی می‌کند و آیا در این بررسی نتیجه‌ای که مورد نظر خانواده‌ها است محقق می‌شود یا شرایط همانی می‌شود که وزارت آموزش و پرورش ترسیم کرده است.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی