تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
قدرت دریایی روسیه بیشتر است یا آمریکا؟

جنگ ناوی غرب و شرق؛ زیردریایی‌های ترسناک مسکو از راه می‌رسند

نیروی دریایی روسیه فرماندهی یکی از بزرگترین ناوگان زیردریایی جهان را بر عهده دارد و در سال‌های اخیر، ۱۱ زیردریایی موشک بالستیک با موتور هسته‌ای به ارتش خود اضافه کرده است.

کد خبر: ۱۵۱۵۲۶
۱۰:۳۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۲

جنگ ناوی غرب و شرق؛ زیردریایی‌های ترسناک مسکو از راه می‌رسند

 

دیدارنیوز: در حالیکه روسیه سخت درگیر جنگ با اوکراین است، خبر‌های نگران کننده‌ای از رقابت دریایی آمریکا و روسیه به گوش می‌رسد. رقابت تسلیحاتی و ناوی مسکو و واشنگتن از چند سال پیش شروع شده و در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است. حالا با اوج گرفتن جنگ اوکراین بسیاری نگران آغاز جنگ دریایی روسیه و غرب هستند. این نگرانی با پیشرفت‌های دریایی و تسلیحاتی اخیر روسیه و به خصوص، رونمایی از زیردریایی‌های فوق مدرن مسکو و تغییرات در ساختار تسلیحات نیروی دریایی اش بیشتر شده است.

تغییرات در نیروی دریایی روسیه/ زیردریایی‌های فوق مدرن روسیه و نگرانی غرب
خبرگزاری دولتی روسیه (تاس) روز چهارشنبه گزارش داد که نیروی دریایی روسیه تا پایان سال جاری دو زیردریایی هسته‌ای جدید خواهد ساخت. الکسی راخمانوف، رئیس شرکت کشتی سازی فدراسیون روسیه در گفتگو با خبرگزاری تاس گفت: زیردریایی هسته‌ای استراتژیک «امپراطور الکساندر سوم» و زیردریایی هسته‌ای چند منظوره «کراسنویارسک» تا پایان سال ۲۰۲۳ به نیروی دریایی روسیه ملحق خواهند شد.

مسکو فوریه گذشته تایید کرد که زیردریایی هسته‌ای استراتژیک خود یعنی "دیمیتری دونسکوی" را که بخشی از سیستم تسلیحاتی عظیم جنگ سرد شوروی بود و مسکو در گذشته بر توانایی آن تکیه فراوانی داشت، به حالت تعلیق درآورده است. زیردریایی غول پیکر "دیمیتری دونسکوی" که ۵۷۴ فوت طول دارد، تا چند سال پیش بزرگترین زیردریایی هسته‌ای جهان بود.

آژانس امنیت ملی آمریکا (NTI) نسبت به تصمیم اخیر روسیه و الحاق زیردریایی‌های جدید به نیروی دریایی مسکو و کنارگذاشتن زیردریایی‌ها و ناو‌های قدیمی ابراز نگرانی کرده و اعتراف کرده، نیروی دریایی روسیه یکی از بزرگترین ترکیب زیردریایی‌های جهان را در اختیار دارد.

بر اساس گزارشی که الجزیره قطر منتشر کرده، روسیه در سال‌های اخیر نیروی دریایی خود را با ۱۱ زیردریایی مجهز به موشک‌های بالستیک هسته‌ای، ۱۷ زیردریایی تهاجمی با موتور هسته‌ای، ۹ زیردریایی مجهز به موشک‌های کروز و موتور هسته‌ای و ۲۲ زیردریایی تهاجمی دیزل‌الکتریکی به‌طور چشمگیری مدرن‌سازی کرده است.

مقایسه زیردریایی و قدرت دریایی آمریکا و روسیه
در حالی که برخی اطلاعات می‌گویند روسیه زیردریایی‌های هسته‌ای خود را در سواحل آمریکا و در مجاورت قاره اروپا مستقر کرده است، مجله «نیوزویک» در گزارشی که اخیرا منتشر کرده تصمیم گرفته مقایسه‌ای اجمالی بین نیروی دریایی آمریکایی‌ها و روس‌ها داشته باشد.

الی کوک سردبیر این مجله در ابتدای گزارش خود تاکید کرده، سرمایه گذاری روسیه روی زیردریایی‌های هسته‌ای خود نگرانی کشور‌های غربی را برانگیخته است. کوک در این زمینه به نقل از مایکل پترسون، مدیر موسسه مطالعات نیروی دریایی روسیه نوشت: ما نشانه‌هایی از گسترش و استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای روسیه در نزدیکی سواحل ایالات متحده و دریای مدیترانه داریم. همچنین، شواهدی از حضور ناو‌های روسیه در دریا‌های قاره اروپا به چشم می‌خورد که یادآور استقرار زیردریایی‌های شوروی در دوران جنگ سرد است.

کوک در گزارش خود تاکید دارد که وزارت دفاع آمریکا نیز روی زیردریایی‌های خود سرمایه گذاری زیادی کرده، چون معتقد است زیردریایی‌ها تسلیحات «حیاتی» برای دفاع ملی ایالات متحده هستند. او خاطرنشان کرد که «زرادخانه ایالات متحده در حال حاضر از زیردریایی‌های موشک‌های بالستیک، زیردریایی‌های مجهز به موشک هدایت شونده و زیردریایی‌های تهاجمی تشکیل شده است».

وزارت دفاع آمریکا نیز بار‌ها بر اهمیت زیردریایی‌های مدرن و هسته‌ای تاکید کرده و در گزارش اخیر خود نوشته که زیردریایی‌های هسته‌ای از سال ۱۹۵۴ تا کنون ثابت کرده اند که قادر به "تغییر قواعد بازی" هستند.

آژانس امنیت ملی آمریکا (NTI) نیز مدعی شده که ایالات متحده ۶۴ زیردریایی در ناوگان خود دارد، در حالی که روسیه حدود ۵۸ زیردریایی دارد.

با این حال، طبق گزارش نیوزویک، نیروی دریایی ایالات متحده دارای ۱۴ زیردریایی موشک بالستیک است، در حالی که نیروی دریایی روسیه فرماندهی یکی از بزرگترین ناوگان زیردریایی جهان را بر عهده دارد و در سال‌های اخیر، نیروی دریایی خود را با ساخت و تجهیز ۱۱ زیردریایی موشک بالستیک با موتور هسته‌ای به شدت مدرن کرده است.

روسیه مدعی است که کارخانه هایش می‌توانند سالانه دو زیردریایی مجهز تولید کنند. با این حال، مؤسسه آمریکایی مطالعات جنگ معتقد است که جنگ اخیر با اوکراین بر توانایی آتی روسیه و برنامه ریزی اهداف استراتژیک بلندمدتش تأثیر گذاشته و شاید مسکو نتواند آنطور که باید، زیردریایی و موشک ذخیره کند.

خبر فوری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی