تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
نگاهی به قیمت مسکن در آغازین روزهای انقلاب

مسکن و آپارتمان ۵۰ درصد کاهش یافت

این روز‌ها قیمت مسکن سر به فلک کشیده و خرید، فروش و یا رهن و اجاره، ذهن‌ها را به شدت مضطرب کرده، گاهی سفر به گذشته و مطالعه اخباری در همین زمینه موجب انبساط خاطر و شاید آه و افسوس دوچندان می‌شود.

کد خبر: ۱۵۱۵۰۲
۱۶:۲۲ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

مسکن و آپارتمان ۵۰ درصد کاهش یافت

 

دیدارنیوز: در این شماره، گزارشگر دیروز سوار ماشین زمان شده و به ۴۴ سال قبل همین روز‌ها رفته تا با حال و هوای کشور و اینکه وضعیت مسکن و اجاره‌ها در پایتخت در آخرین روز‌های سومین ماه بهار اولین سال انقلاب به نقل از کیهان ۲۸ خرداد ۱۳۵۸ بازخوانی دوباره داشته باشیم.

بهای واحد‌های مسکونی نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش یافته و پیش بینی می‌شود با گسترش فعالیت‌های خانه سازی، قیمت خانه و آپارتمان باز هم کاهش یابد.

معاملات مسکن که در جریان انقلاب در سال گذشته دچار رکود و وقفه شد با اعلام تصمیم اخیر دولت مبنی بر آزادی فعالیت‌های خانه سازی در چارچوب ضوابط جدید و ملی کردن اراضی بزرگ شهری در پایان مهلت مقرر بار دیگر حالت انتظار بخود گرفته است.

قربان نظری مدیر یکی از آژانس‌های املاک در خیابان یوسف آباد در این مورد گفت؛ عوامل مذکور در فعالیت‌های ساختمانی تاثیر جدی داشته و خصوصا خانه‌های گرانقیمت و آپارتمان‌های لوکس در برخی موارد تا ۵۰ درصد و بیشتز تنزل قیمت داشته است. فی المثل خانه‌ای که با کلیه تاسیسات مدرن از قبیل استخر، حمام و سونا، تلفن و فن کولر در سال گذشته تا ۱۰ میلیون تومان خریداری می‌شد اینک حتی به قیمت پنج میلیون تومان مشتری ندارد و همچنین یک دستگاه خانه ویلایی در خیابان جردن حوالی ظفر، با ۴۵۰ متر مساحت و سرویس کامل، سال قبل ۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. اما در حال حاضر که صاحبخانه آن را دو میلیون تومان عرضه می‌کند باز از خریدار خبری نیست.

مسکن و آپارتمان ۵۰ درصد کاهش یافت

مدیر آژانس در این زمینه افزود؛ علاوه بر قیمت خانه، اجاره‌ها نیز به همین نسبت کاهش یافته و یک دستگاه آپارتمان دو اتاق خوابه در خیابان نفت، سال گذشته هفت هزار تومان اجاره داده می‌شد که در حال حاضر اجاره آن بین سه هزار و پانصد تا چهار هزار تومان است. مدیر مذکور ادامه داد عزیمت زیادی از سرمایه داران به خارج و همچنین خارج شدن گروه کثیری از اتباع خارجی از یک سو و اعلام موجودیت سازمان مسکن انقلاب اسلامی برای تامین مسکن مناسب جهت گروه‌های کم درآمد از سوی دیگر، موجب شده است تا تعداد بیشماری خانه و آپارتمان در بخش مسکن عرضه شود و قیمت‌ها را کاهش دهد. به علاوه در گذشته سازمان‌هایی که از کارشناسان خارجی استفاده می‌کردند با اجاره‌های گران محل سکونت کارشناسان خود را تامین می‌کردند، ولی در حال حاضر با رفتن کارشناسان خارجی دیگر کسی حاضر به پرداخت اجاره‌های سنگین نیست و طبعا کاهش درآمد کارکنان دولت و بخش خصوصی نیز همراه با سیاست ضد تورمی دولت در این امر تاثیر داشته است.

به گفته مطلعین اینک تعداد زیادی آپارتمان‌های لوکس خالی در مجموعه‌های سامان، ونک، پارک پرنسس، مجتمع اسکان و سایر مجموعه‌ها وجود دارد که سال گذشته برای آن‌ها بازار سیاه مصنوعی ایجاد شده و یک آپارتمان دو اتاق خوابه در این مجموعه با مساحت ۱۷۰ متر تا دو میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شد. اما در حال حاضر نه تنها بازار سیاه از بین رفته است بلکه خریداران، کمتر به سکونت در چنین واحد‌های مسکونی پرهزینه‌ای تعامل نشان می‌دهند. ولی در مقایسه با واحد‌های لوکس، قیمت آپارتمان و خانه‌های ارزان‌قیمت قدیمی در مناطق مرکزی و شرق تهران کمتر تنزل کرده و کاهش قیمت آن‌ها چندان محسوس نیست.

مسکن و آپارتمان ۵۰ درصد کاهش یافت

دیدبان ایران

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی