تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

قالیباف: نوسازی نظام حکمرانی نیازمند کار جمعی است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحول در حوزه حکمرانی و در حقیقت نوسازی نظام حکمرانی نیازمند کار عالمانه، فکورانه و جمعی است، از این رو به صورت انفرادی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

کد خبر: ۱۵۱۴۹۶
۱۳:۳۷ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

قالیباف: نوسازی نظام حکمرانی نیازمند کار جمعی است

دیدارنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم «روز ملی بسیج اساتید»، با موضوع جهاد تبیین، امید آفرینی و اعتلای نظام حکمرانی با بیان اینکه اگر بخواهیم در «جهاد تبیین» موفق شویم، باید از «جهاد تولید» شروع کنیم وگرنه دچار «جهاد توجیه» می‌شویم گفت: امروز تحول مهمترین هدف ما در حکمرانی جامعه است.

محمدباقر قالیباف در مراسم «روز ملی بسیج اساتید» که با موضوع جهاد تبیین، امید آفرینی و اعتلای نظام حکمرانی همزمان با ۳۱ خرداد، بزرگداشت سالروز شهادت «دکتر مصطفی چمران» در محل مصلای دانشگاه تهران برگزار شد با گرامیداشت این روز گفت: بسیج در حقیقت تبلور عینی حضور سازماندهی شده مردم در همه امور جامعه است، بخشی از این تشکل‌ها و قشر‌های مردمی، اساتید بسیجی هستند و جمعی که اینجا کنار هم قرار گرفته‌ایم شهید چمران را به عنوان الگوی خود قرار داده‌اند، شهید چمرانی که در اوج تعهد، تخصص و اخلاص بود، شهید چمرانی که با گفتار، کردار و رفتار خود و در نهایت با تقدیم جان و خون خود درستی کارنامه خود را به اثبات رساند. ما این فرد را الگو و پیش روی خود قرار داده‌ایم و تا در این مسیر هستیم، در مسیر صراط مستقیم حرکت می‌کنیم.

امروز تحول مهمترین هدف ما در حکمرانی جامعه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این پرسش که امروز در کشور و در این شرایط محیطی، داخلی و خارجی که قرار داریم مهمترین هدف ما چیست؟ گفت: من از مجموعه برداشت‌هایی که از وضعیت کشور دارم و در رأس آن از بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری اینگونه فهم کردم که امروز تحول مهمترین هدف ما در حکمرانی جامعه است. مقام معظم رهبری مبنای تحول را فرموده‌اند که امام خمینی (ره) پیشرو در موضوع تحول است و مقام معظم رهبری فرمود امام ما، امام تحول بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور بیان کرد: این نگاه تحولی بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد و این نگاه تحولی بود که توانستیم در دفاع مقدس پیروز شویم و این میزان توطئه دشمن را پشت سر بگذاریم.

قالیباف در این بخش از صحبت‌های خود به تبیین موضوع «جهاد تولید» پرداخت و با بیان اینکه هدف ما امروز تحول در عرصه‌های مختلف است گفت: باید بپذیریم که مهمترین موضوعی که در نظام حکمرانی داریم این است که اگر می‌خواهیم کشور استقلال داشته باشد باید تولیدکننده و مولد باشیم. اگر مولد نباشیم نمی‌توانیم استقلال خود را حفظ کنیم و به طبع آن نمی‌توانیم آزادی، هویت و دین خود را حفظ کنیم.

رئیس قوه مقننه در این بخش از سخنان خود در خصوص مولد بودن سخن گفت و با بیان اینکه اساتید، نخبگان و به ویژه بسیجیان ما زمان‌شناس، اهل فهم عمیق و عمل به موقع هستند گفت: مولد بودن به این معناست که علم، معرفت، قدرت، ثروت و منزلت را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در جایی که نیازمند تغییر و تحول هستیم حوزه حکمرانی است تببین کرد: حکمرانی نو یعنی مبتنی بر حقانیت انقلاب و اصالت جمهوری اسلامی و توجه به اینکه با ایمان و باور به نظریه مبانی ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت کنیم، اما بپذیریم که امروز در حوزه مربوط به قلمرو حکمرانی دچار چالش‌هایی هستیم و اگر این چالش‌ها را حل نکنیم روز به روز این چالش‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حکمرانی عرصه دفاع و امنیت به نقطه بازدارندگی در مقابل دشمنان رسیده‌ایم گفت:، اما در عرصه‌های دیگر نتوانسته‌ایم در حکمرانیِ خود به این قدرت بازدارندگی برسیم و از این نقاط دشمن ما را به چالش می‌کشد و چالش‌های جدی برای ما ایجاد می‌کند.

قالیباف گفت: وقتی حرف از حکمرانی می‌زنیم یعنی در زمینه ایده، رویکرد، روش‌ها و ابزار‌ها نیازمند ایجاد تحول هستیم تاحکمرانی را متحول کنیم گفت: پیش‌قراولان این موضوع نخبگان جامعه و پیش‌آهنگان این حرکت بدون شک اساتید بسیجی هستند که این رسالت را بر عهده دارند؛ البته این کار و این ایده پردازی و این تحول در حوزه حکمرانی و در حقیقت نوسازی نظام حکمرانی نیازمند کار عالمانه، فکورانه و جمعی است، از این رو به صورت انفرادی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

مطلب مرتبط:

اندر حکایت «حکم‌رانی نو»!

اگر بخواهیم در «جهاد تبیین» موفق شویم، باید از «جهاد تولید» شروع کنیم وگرنه دچار «جهاد توجیه» می‌شویم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم در «جهاد تبیین» موفق شویم، باید از «جهاد تولید» شروع کنیم گفت: اگر از جهاد تولید شروع نکنیم و این جهاد را در عمل پیاده‌سازی نکنیم، جهاد تبیین در گذر زمان تبدیل به جهاد توجیه می‌شود و اگر چنین شد، ثمر خود را از دست می‌دهد و اولین خسارتی که برای ما ایجاد می‌کند به جای جذب حداکثری به سمت جذب حداقلی می‌رویم که این مسیر ما نبوده و مسیر درستی نیست.

امروز فتح خرمشهر، فتح ذهن‌های تصرف شده توسط دشمن است

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروز ما وارثان شهید چمران‌ها، شهدای عزیز به ویژه شهدای اساتید هستیم که در دوران مقدس با جهاد خود خرمشهر را فتح کردند گفت: امروز خرمشهر و فتح ما، فتح ذهن‌های تصرف شده توسط دشمن است که باید آن‌ها را پاکسازی کنیم و مجدداً به دست بیاوریم. امروز تهدیدات از جنس تهدیدات ابتدای جنگ، حوادث گنبد و کردستان نیست؛ نه اینکه اینگونه توطئه‌ها وجود ندارد بلکه در این مباحث به بازدارندگی رسیده‌ایم.

همه دانشجویان فرزندان و شهروندان ما هستند

قالیباف به وظیفه مهم استادان بسیجی در مواجه با دانشجویان اشاره کرد و افزود: از اساتید بسیجی می‌خواهم در دانشگاه‌ها نسبت به همه دانشجویان حق پدری، استادی و معلمی خود را ادا کنید. هرگز برای قشری خاص به وظیفه خود عمل نکنید، همه دانشجویان فرزندان و شهروندان ما هستند و این نکته‌ای اساسی است. اگر می‌خواهیم ذهن آن‌ها را از آسیب‌های دشمن نجات دهیم وظیفه ما این است که به این موضوع توجه کنیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در «جهاد تبیین» شیوه و روشی که مقام معظم رهبری بر اساس آن حرکت می‌کنند بهترین الگو است گفت: ایشان در جلسات خصوصی، عمومی و جلساتی که با اقشار مختلف به صورت تخصصی و مناسبتی داشتند، هیچ زمانی منکر نارسایی‌ها و کمبود‌ها نشدند و آن را به صراحت بیان کردند، اما به گونه‌ای بیان کردند که هیچ‌وقت کسی ناامید و اعتماد به نفسش خدشه‌دار نشود. در همه شرایط مشاهده کردیم که مقام معظم رهبری ابتکار عمل را به دست گرفتند. این مهم است که در جهاد تبیین و بیان موضوعات بتوانیم اینگونه عمل کنیم.

وی تصریح کرد: امروز اگر در جهاد تبیین بپذیریم که اولویت اولی که مقام معظم رهبری نیز آن را فرمودند موضوع تحول است باید به‌عنوان کسانی که در این راه پیش‌قراول هستیم از خودمان بپرسیم که چه میزان آمادگی داریم و آیا حاضر هستیم برای این کار هزینه پرداخت کنیم و در میدان باشیم و از همه مهمتر اولویت ما در تحول و شیوه ما در تبیین چیست؟

مقام معظم رهبری در شاخص‌های خود یک نگاه برآیندی به مجلس داشتند نه نگاه مصداقی

قالیباف در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه بنابر مسئولیتی که دارم این شیوه تبیین را به‌عنوان یک نمونه توضیح می‌دهم افزود: مقام معظم رهبری در ملاقات اخیر نمایندگان مجلس با ایشان در آغاز اجلاسیه چهارم، مطالب و بیاناتی نسبت به عملکرد مجلس داشتند، پس از آن مواجه شدم با برخی از افراد متدین انقلابی و برخی از بچه‌های جبهه انقلاب که اتفاقاً افراد مؤثری هستند، ولی برایشان، یک گره ذهنی ایجاد شده بود که، با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب با کسی تعارف ندارند و همه ما ایمان داریم که ایشان در دسترسی به اطلاعات، تحلیل، ارتباط با مردم و همه موارد از ما به‌روزتر هستند، گزارش‌های رسمی و غیرسمی را دریافت و تمامی مباحث را دنبال می‌کنند. با این اطلاعات دقیقی که در اختیار دارند و آن‌ها را تحلیل می‌کنند، آیا واقعاً مجلس چنین عملکردی داشته که چنین بیاناتی را حضرت آقا فرمودند؟ این بحث به دلیل اهمیتش یک کارگاه آموزشی است برای ما که در تبیین مسائل چگونه باید عمل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مواقعی که گره ذهنی برای ما ایجاد می‌شود باید شاخص‌ها را نگاه کنیم ادامه داد: من وقتی فرمایشات مقام معظم رهبری را نگاه می‌کنم، به این نکته توجه می‌کنم که حضرت آقا با چه شاخص‌هایی عملکرد مجلس را تحلیل کردند؟ مقام معظم رهبری در شاخص‌های خود یک نگاه برآیندی به مجلس داشتند نه نگاه مصداقی. مقام معظم رهبری بر اساس شرح وظایف مجلس، به مجلس پرداختند که مهمترین وظیفه مجلس را نیز قانونگذاری فرمودند و حتی موضوع نظارت را اولویت دوم مجلس دانستند.

رئیس مجلس با بیان اینکه در حوزه اقتصادی در یک جهت خنثی‌سازی تحریم و از سوی دیگر رفع تحریم را در مجلس یازدهم مورد توجه قرار داده‌ایم افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب به صورت برآیندی، عملکرد مجلس را بررسی و اولویت اول آن را قانونگذاری دانستند، شما نگاه کنید، مگر امروز چالش کشور، چالش اقتصادی نیست؟ از این رو اولویت مجلس در ۳ سال گذشته تا به امروز اقتصاد بوده است. مقام معظم رهبری نیز فرمودند وقتی به مجلس در حوزه قانونگذاری نگاه می‌کنیم نشان می‌دهد که مجلس نقشه راه داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی