تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

جزییات دیدارهای امیرعبداللهیان در قطر

سخنگوی وزارت خارجه ضمن تشریح دیدار و گفتگو‌های امیرعبداللهیان در قطر بیان کرد که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و قطر در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

کد خبر: ۱۵۱۴۵۴
۲۰:۴۴ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲

جزییات دیدارهای امیرعبداللهیان در قطر

دیدارنیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره دیدار‌های وزیر امور خارجه کشورمان در قطر گفت: اولین ایسگاه سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایران در حوزه خلیج فارس امروز در کشور قطر بود. دیدار ایشان با امیر قطر اولین دیدار رسمی دوجانبه بود که انجام شد. ملاقات بسیاری خوبی بود و موضوعات متنوعی را دو طرف در این ملاقات مطرح کردند.

وی ادامه داد: با ابلاغ سلام رئیس جمهور به امیر قطر گفتگو‌ها حول موضوعات دوجانبه شکل گرفت. تاکید وزیر امور خارجه کشورمان بر این بود که روابط سیاسی دو کشور خوشبختانه در سطح بسیار عالی است و لازم است همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور هم هم پای روابط سیاسی توسعه پیدا کند.

کنعانی افزود: در این رابطه وزیر امور خارجه کشورمان به موضوع برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده بسیار نزدیک اشاره کردند و این کمیسیون ان‌شاالله بتواند زمینه تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را فراهم بکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری دو کشور برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی ادامه داد: در این رابطه توافق شد که بنادر دو کشور را در این زمینه فعال کنند. همچنین در ارتباط با موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای گفتگو‌ها و مشورت بسیار خوبی صورت گرفت و بین طرفین اتفاق نظر بود مبنی بر اینکه روند مثبتی که در منطقه شاهد هستیم می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای اقدامات دسته جمعی و همگرایی جمعی در چارچوب ایجاد امنیت برای همه کشور‌های منطقه باشد.

وی افزود: همچنین برخی از موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه منطقه‌ای از جمله تحولات افغانستان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. موضوع فلسطین هم موضوع مهم گفتگوی وزیر خارجه کشور ما با امیر قطر بود؛ بنابراین فرصت خوبی بود در این دیدار موضوعات مورد اهتمام مورد توجه قرار گیرد.

کنعانی همچنین گفت: خوشبختانه تاکید امیر قطر هم بر این بود که ما روابط بسیار ویژه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داریم و روابط دو کشور مستحکم است و اینکه ما هیچ حد و مرزی را برای توسعه روابط دو کشور قائل نیستیم؛ بنابراین باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط دوجانبه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امیر قطر هم تاکید داشتند که ما در دیداری که با دکتر رئیسی داشتیم، توافق کرده بودیم که حجم مبادلات تجاری را به عدد و رقم معینی برسانیم. ما از آن رقم کمی عقب هستیم و باید تلاش مشترک بکنیم که هدف گذاری انجام شده را محقق کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره دیدار دوم وزیر خارجه در قطر گفت: دیدار دوم وزیر امور خارجه ما با نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر بود. در این دیدار هم موضوعات مورد اهتمام با دقت بیشتری مورد تبادل نظر قرار گرفت. ضمن اینکه هیئت همراه هم که در جلسه حضور داشتند، کمک می‌کرد به اینکه موضوعات اقتصادی و تجاری و مربوط به حمل و نقل با جزئیات و دقت بیشتری گفتگو و تبادل نظر شود

وی ادامه داد: در این زمینه، هم در کمیسیون مشترک آتی‌ای که قرار است برگزار شود اتفاق نظر بود که تلاش مشترک بشود تا این کمیسیون ثمربخش در راستای تحقق هدف گذاری‌های انجام شده در روابط دوجانبه باشد. موضوع حمل و نقل و استفاده از بنادر دو کشور به صورت جدی صحبت شد و همچنین دیگر همکاری‌ها از جمله ایجاد فرصت مناسب برای فعال سازی شرکت‌های خصوصی دو کشور و همچنین قولی که نخست وزیر و وزیر خارجه قطر داده بودند مبنی بر اینکه تلاش کنند زمینه حضور و فعالیت‌های شرکت‌های تجاری و تجار ایران را در قطر بیش از پیش فراهم بکنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخباری مبنی بر ائتلاف دریایی در منطقه گفت: در این ارتباط عموما مباحث درباره دو موضوع بود. یکی اینکه حوزه آبی منطقه خلیج فارس بستر مناسبی است برای تلاش مشترک برای ایجاد امنیت و ثبات منطقه و اینکه حول امنیت مشترک همکاری‌ها میان هشت کشور حوزه ساحلی خلیج فارس انجام شود و موضوع متمرکز دیگر در این ارتباط استفاده از این ظرفیت برای تقویت همکاری‌های تجاری و حمل و نقل دریایی و فعال سازی بنادر میان دو کشور بود.

کنعانی همچنین درباره مسائل جهانی و نقش قطر گفت: طبیعتا با توجه به نقشی که دولت قطر در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کرده و در حال ایفا کردن است، در این زمینه هم گفتگو‌ها و تبادل نظر‌هایی صورت گرفت. در این ارتباط فعلا موضوع جدید برای گفتن ندارم، اما همانطور که عرض کردم مشورت و تبادل نظر در همه زمینه‌ها صورت گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی