تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

تاثیر طوفان‌های حاره‌ای بر ایران

«طوفان حاره‌ای به نام «بی‌پارجوی» ابتدا به سمت پاکستان سپس به طرف هند حرکت کرد و فعلا در بخش جنوب شرقی هند قرار دارد و با حرکت خود موجب بارش‌های خیلی شدیدی شد البته «بی‌پارجوی» اکنون در حال از بین رفتن است و دیگر ایران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.»

کد خبر: ۱۵۱۲۵۳
۰۸:۲۶ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲

تاثیر طوفان‌های حاره‌ای بر ایران

دیدارنیوز: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه تغییرات اقلیمی موجب افزایش تعداد و شدت پدیده‌های جوی می‌شود، اظهار کرد: شدت این چرخند‌ها زیاد است و در مسیرخود آسیب‌های بسیار زیادی بر جای می‌گذارد. اقدام خاصی برای کنترل این طوفان‌ها نمی‌توان انجام و تنها جان انسان‌ها را می‌توان نجات داد.

چندی پیش سازمان هواشناسی هشدار‌هایی مبنی بر تغییر مسیر حرکت طوفان گرمسیری «بی‌پارجوی» به سمت شمال شرق دریای عمان صادر کرد که این طوفان بر آب‌های جنوب کشور تاثیر گذاشت و موجب افزایش ارتفاع موج در ساحل و فراساحل شد. به گفته بهزاد لایقی- سرپرست معاونت توسعه پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور- روند تغییرات اقلیمی سبب شده تا فراوانی وقوع طوفان‌های گرمسیری در دریای عمان در سال‌های اخیر به ۸۰ درصد افزایش یابد و احتمال دارد این طوفان‌ها در سال‌های آینده به سواحل ایران نیز وارد شود.

صادق ضیاییان، درباره تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن بر شدت و طول جریانات جوی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی پدیده‌ای نیست که در لحظه اتفاق افتد. با تغییرات اقلیمی نظام حاکم بر جو تغییر می‌کند و موجب افزایش تعداد پدیده‌های جوی و شدت آن‌ها می‌شود.

وی درباره محل شکل‌گیری طوفان‌های حاره‌ای و تاثیر تغییرات اقلیمی بر شدت آن‌ها گفت: طوفان‌های حاره‌ای روی خط استوا و اقیانوس‌ها شکل می‌گیرند و در آن‌جا آغاز می‌شوند. با تشکیل یک چرخند و حرکت آن، یک منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال طوفان حاره‌ای به نام «بی‌پارجوی» ابتدا به سمت پاکستان سپس به طرف هند حرکت کرد و فعلا در بخش جنوب شرقی هند قرار دارد و با حرکت خود موجب بارش‌های خیلی شدیدی شد البته «بی‌پارجوی» اکنون در حال از بین رفتن است و دیگر ایران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با نزدیک شدن این چرخند‌ها به خشکی و طی کردن یک مسیر کوتاه خشکی از انرژی آن‌ها کاسته می‌شود، اما در همان فاصله و مدت زمان کوتاهی که در خشکی هستند نیز خسارات بسیار زیادی بر جای می‌گذارند و سبب آسیب‌های بسیار زیادی می‌شوند.

وی درباره میزان تاثیر این چرخند‌ها بر ایران اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما در موقعیتی قرار دارد که چندان تحت تاثیر این طوفان‌ها و چرخند‌ها قرار نمی‌گیرد و این چرخند‌های حاره‌ای معمولا هر چند سال یک بار کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌هند. آخرین چرخند حاره‌ای به نام «شاهین» بود که سال ۲۰۲۱ ایران را تحت تاثیر قرار داد و خساراتی را ایجاد کرد.

ضیاییان درپایان درزمینه اقداماتی که در خصوص کاهش خسارات این چرخند‌ها می‌توان انجام داد، تصریح کرد: انرژی این چرخند‌ها بسیار زیاد است و خسارتی که ایجاد می‌کنند نیز بسیار گسترده است. کشور‌های زیادی از جمله آمریکا و ژاپن بسیار زیاد تحت تاثیر این چرخند‌ها قرار می‌گیرند، اما اقدامات زیادی نمی‌توان برای کاهش آسیب‌های این جریانات انجام داد و تنها می‌توان انسان‌ها را نجات داد تا در اثر این حوادث آسیب نبینند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی