تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
شهریار حیدری، نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

ممنوعیت نطق نماینده و سانسور مجلس نباید باب شود

پس از ممنوعیت جنجالی و عجیب نطق احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و افشاگر رسوایی واگذاری خودروهای شاسی بلند به تعدادی از نمایندگان مجلس انقلابی، که قالیباف رئیس مجلس آن را به شورای نظارت بر رفتار نمایندگان ربط داد، شهریار حیدری، نماینده همین مجلس معتقد است که ممنوعیت نطق نماینده و سانسور مجلس نباید باب شود.

کد خبر: ۱۵۰۹۹۲
۱۳:۳۵ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

ممنوعیت نطق نماینده و سانسور مجلس نباید باب شود

دیدارنیوز: شهریار حیدری نوشت: نگرانی این است که در ادامه مجلس یازدهم و دوره‌های بعد این روند ممنوعیت‌ها مبنا و باب شود.

شهریار حیدری در یادداشتی با عنوان «ممنوعیت نطق نماینده و سانسور مجلس نباید باب شود» در روزنامه اعتماد نوشت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون نمایندگان در بیان دیدگاه‌های خود در قالب نطق و اخطار و تذکر آزادند، این بیان در نطق‌های یک دقیقه‌ای، دو دقیقه‌ای، سه دقیقه‌ای و نطق‌های اضطراری که پنج دقیقه‌ای است، انجام می‌شود. جدا از این موارد، نمایندگان نطق‌های سالانه و هفتگی هم دارند. در هیچ جایی از آیین‌نامه داخلی مجلس نیامده که می‌توان نطق نماینده‌ای را به دلیل دیدگاه‌های سیاسی یا بیان موضوعی ممنوع اعلام کرد.

مطلب مرتبط:

اعتراض شدید یک نماینده به ممنوعیت نطق «علیرضابیگی»/ قالیباف: خارج از دستور صحبت نکنید!

من امروز مجلس نبودم و در حوزه انتخابیه حضور داشتم، اما شنیدم که همکاران نماینده واکنش مناسبی نسبت به این بدعت نشان داده‌اند. گفته می‌شود آقای علیرضا بیگی به دادگاه احضار شده است، البته مجلس مصونیت دارد و نمی‌توان نماینده را به دلیل بیان دیدگاهش دادگاهی کرد. تنها اهرم و مهم‌ترین اهرم نمایندگان تریبون مجلس است و نباید نماینده را به دلیل بیان دیدگاه‌هایش طرح فشار گذاشت. نماینده از طریق این تریبون است که اعلان نظر می‌کند، نقد کرده و اخطار می‌دهد. هر چند معتقدم اظهارات ایشان درخصوص شاسی بلند‌ها درست نبوده و همه مجلس را بدنام کرد، اما این امر دلیلی نمی‌شود که برای یک نماینده محدودیت و سانسور ایجاد کرد.

معتقدم این روند نباید باب شود، اما نگرانی این است که در ادامه مجلس یازدهم و دوره‌های بعد این روند ممنوعیت‌ها مبنا و باب شود. تریبون باید دراختیار ایشان قرار گیرد تا شفاف‌سازی کند. اگر لازم به عذرخواهی است، عذرخواهی کند، اگر نیاز به توضیحات بیشتر دارد، توضیح بیشتری بدهد و در کل منویات موردنظر خود را مطابق قانون بیان کند. در مجموع ابزار نماینده نطقش است. هر نماینده‌ای در اظهاراتش در چارچوب قانون و مقررات آزاد است. اگر این تصمیم، تصمیم هیات رییسه بوده امیدوارم باب نشود. نماینده مصونیت دارد و تا به حال ندیده‌ام نماینده‌ای در زمان نمایندگی محکوم شود یا نطق او در مجلس ممنوع شود.»

مطلب مرتبط:

علیرضابیگی: قالیباف و مجلس باید در مقابل تاریخ پاسخگو باشند

قالیباف: «علیرضابیگی» اجازه نطق ندارد!/ صباغیان: این شان نمایندگی نیست

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی