سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

شناسایی محوطه‌های باستانی با هوش مصنوعی

باستان شناسان دانشگاه بولونیا سیستمی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند مکان‌های باستان شناسی کشف نشده قبلی را در بین النهرین جنوبی شناسایی کند. این فناوری جدید عملیات حفاری و کشف سایت‌های بالقوه مهم را تا حد زیادی تسهیل می‌کند.

۱۱:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

شناسایی محوطه‌های باستانی با هوش مصنوعی

دیدارنیوز: این روز‌ها فناوری هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در شاخه‌های مختلف علم، کاربرد‌های متعددی پیدا کرده است. مطالعات جدید پژوهشگان در زمینه باستان شناسی و هوش مصنوعی نشان می‌دهد: این فناوری می‌تواند در طبقه بندی اشیاء و متن‌های باستانی، یافتن شباهت ها، ساخت مدل‌های سه بعدی و شناسایی سایت‌های حفاری کمک کند.

محققان این تیم پژوهشی برای بررسی دقیق‌تر قابلیت هوش مصنوعی در شناسایی سایت‌های باستانی کشف نشده، آزمایشی را در استان میسان عراق انجام دادند که در آن الگوریتم هوش مصنوعی به درستی سایت‌های شناسایی نشده را با دقت ۸۰ درصد شناسایی کرد.

گفتنی است طی این تحقیقات یک سیستم هوش مصنوعی با بررسی و آنالیز دقیق هزاران عکس ماهواره‌ای موجود در این رابطه توانست سایت‌های جدیدی را شناسایی کند. به همین دلیل محققان تأکید دارند که برای تجزیه و تحلیل دقیق یک منطقه از نظر دارا بودن سایت‌های بالقوه شناسایی نشده، به منابع زیادی نیاز است، البته با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی خودکار، زمان و تعداد این منابع به شدت کاهش یافته و دقت و نقطه یابی این سایت‌ها نیز به طور بهتری انجام می‌شود.

باستان شناسان ایتالیایی در این رابطه گفتند: روش مورد استفاده ما در حوزه سنجش از دور RS قرار می‌گیرد که نشان دهنده عمل شناسایی یا نظارت بر نقطه مورد نظر از فاصله دور است. در دنیای باستان شناسی، این عملیات با در دسترس بودن تصاویر بیشتر و بهتر از ماهواره‌ها که می‌تواند با منابع اطلاعاتی قدیمی‌تر ترکیب شود، بسیار ارزشمند است.

در این پژوهش، محققان از مجموعه داده‌های متشکل از اشکال برداری استفاده کردند که نشان دهنده مکان‌های باستان شناسی ثبت شده در دشت سیلابی جنوب بین النهرین است. آن‌ها از طریق آموزش، سیستمی را توسعه دادند که قادر به شناسایی و ترسیم مکان‌ها با استفاده از مدل‌های از پیش آموزش دیده برای تقسیم بندی معنایی، تنظیم دقیق تصاویر ماهواره‌ای و عوارض خارجی و اشکال بیرونی قابل مشاهده هر سایت بود.

در نتیجه گیری این مطالعات عنوان شده است که کاربرد‌های بالقوه این روش بسیار گسترده است و فقط به سرعت آن مربوط نمی‌شود بلکه باید به عنوان مکملی ضروری برای تفسیر عکس مبتنی بر روش‌های سنتی در نظر گرفته شود.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.