تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
یک عکس دیدنی از یوزپلنگ‌های آسیایی

«تلخاب» رکورد یوزها را شکست

یوز مادر «تلخاب» نام دارد که امسال با حدود هفت سال سن، برای سومین‌بار زایمان کرده است؛ بنابراین تاکنون سه نسل از «تلخاب» بدنیا آمده و عکس‌هایی از آن‌ها ثبت شده است.

کد خبر: ۱۵۰۸۱۸
۰۹:۴۹ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

«تلخاب» رکورد یوزها را شکست

دیدارنیوز: یوز مادر «تلخاب» نام دارد که امسال با حدود هفت سال سن، برای سومین‌بار زایمان کرده است.

این عکس خانوادگی به تازگی منتشر شده است. یک یوز مادر و چهار فرزندش. این تصویر از طریق دوربین‌های تله‌ای در پارک ملی توران در شاهرود استان سمنان ثبت شده است.

تلخاب برای سومین‌بار زایید

یوز مادر «تلخاب» نام دارد که امسال با حدود هفت سال سن، برای سومین‌بار زایمان کرده است؛ بنابراین تاکنون سه نسل از «تلخاب» بدنیا آمده و عکس‌هایی از آن‌ها ثبت شده است.

«تلخاب» که نامش را از یک آبشخور گرفته، در سال ۱۳۹۵ به دنیا آمد. اسم مادرش «پریه» بود. «تلخاب» که حال نامش به «خورشید» تغییر کرده، یک برادر دوقلو هم دارد که تقریبا در دو سال گذشته نر غالب منطقه توران بوده است. این یوزپلنگ نر، «فراز» نام دارد.

تلخاب امسال چهارقلو زایید

عطیه تهرانی مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی، می‌گوید: «تلخاب» یا همان «خورشید» در اولین زایمانش، در سال ۱۳۹۸، سه توله به دنیا آورد. در سال ۱۴۰۰ دوقلو زایید و امسال هم عکس دوربین تله‌ای نشان می‌دهد که چهارقلو زاییده است. دقت کنیم که لزوما همه توله‌ها زنده نمی‌مانند.

رکوردشکنی تلخاب

این عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی با اشاره به اینکه «تلخاب» اولین یوزپلنگی است که تصاویری از سه نسل آن ثبت شده، تاکید دارد که این یک رکورد به حساب می‌آید. چون پیش از این در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ در منطقه میاندشت خراسان شمالی عکس‌هایی از یک یوز ماده و دو نسل آن ثبت شده بود، اما امسال با ثبت سومین زایمان «تلخاب» و نسل سوم این ماده‌یوز، رکورد جدیدی رقم خورده است.

۱۷ یوزپلنگ در ۱۴۰۱

تهرانی درباره تعداد یوزپلنگ‌ها در منطقه حفاظت‌شده توران می‌گوید: در طول سال ۱۴۰۱، دوربین‌های تله‌ای، تصویر ۱۷ یوز را در منطقه توران ثبت کرده‌اند. از این تعداد دو تا نر، هفت تا ماده و هشت تا توله هستند. اطلاعات مربوط به سال جدید بعد از اسفند ۱۴۰۲ جمع‌آوری و منتشر می‌شود. ضمن اینکه هنوز کل منطقه حفاظت‌شده توران دوربین‌گذاری نشده است.

ماجراد در تصادف جاده‌ای کشته شد

«ماجراد» یکی از هفت ماده‌یوز توران بود که در فرودین ۱۴۰۲ در اثر تصادف جاده‌ای با دو توله داخل شکمش کشته شد. پس یک یوز از این ۱۷ تا کم شده است. چهار توله تلخاب هم که به تازگی به دنیا آمده و عکس آن منتشر شده در این شمارش محاسبه نشده‌اند.

ایران آخرین جان‌پناه یوز آسیایی در تمام دنیا

یوزپلنگ آسیایی گربه‌سان به‌شدت در خطر انقراض است و ایران آخرین نفرات از یوز آسیایی را در طبیعت خودش دارد. عدد زیر ۳۰ قلاده و حتی زیر ۲۰ قلاده برای جمعیت یوز عنوان می‌شود. در سال‌های گذشته منطقه حفاظت شده توران در سمنان به عنوان تنها زیستگاه پویا و زایای یوز در ایران معرفی می‎شود.

عوامل انقراض یوز

ورود دام به زیستگاه‌های یوز و تهدید آن‌ها از سوی سگ‌های گله، کمبود طعمه و همچنین تصادفات جاده‌ای مهمترین عوامل کاهش جمعیت یوز است. هر ساله تعدادی از یوز‌ها در جاده عباس‌آباد سمنان در برخورد با خودرو‌ها کشته می‌شوند. فنس‌کشی این جاده اولویت هیچ دولتی نبوده است.

منبع: شرق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی