تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

نتایج انتخابات کویت؛ کاهش حضور زنان در پارلمان

نتایج انتخابات پارلمانی کویت که روز گذشته (سه‌شنبه) برگزار شد، نشان دهنده راه یافتن ۱۰ چهره جدید و کاهش حضور بانوان در پارلمان جدید است.

کد خبر: ۱۵۰۷۴۴
۱۱:۵۰ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

نتایج انتخابات کویت؛ کاهش حضور زنان

دیدارنیوز: نتایج انتخابات پارلمانی کویت اعلام شد که حضور چهره‌های جدید و کاهش حضور زنان را نشان می‌دهد.

به نقل از روسیا الیوم، نسبت تغییر در ساختار پارلمان کویت در مقایسه با پارلمان سابق، ۲۴ درصد است.

در این انتخابات ۱۰ چهره جدید و برخی چهره‌های جوان به پارلمان راه یافتند و برخی چهره‌ها نیز کرسی‌های خود را حفظ کردند در حالی زنان از دو کرسی خود یک کرسی را از دست دادند.

۲۵ نماینده سابق پارلمان به این دور از پارلمان کویت راه یافتند و ۱۲ عضو پارلمان منحل شده نیز برای نخستین بار توانستند کرسی‌های خود را حفظ کنند.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، نتایج اعلام شده انتخابات کویت، نشان می‌دهد که فراکسیون اسلامی «حدس» توانست ۳ کرسی خود را حفظ کند و فراکسیون شیعه دو کرسی از ۹ کرسی خود را از دست داد.

دو نامزد فراکسیون العداله والسلام کرسی‌های خود را از دست دادند و جریان سلفی نیز توانست با پیروز شدن دو نامزدش، حضور خود در پارلمان را تقویت کند.

در پارلمان کویت دو زن حضور داشتند که یکی از آن‌ها کرسی خود را در این انتخابات از دست داد.

در این دور از انتخابات مجلس کویت، ۲۰۷ نامزد از جمله ۱۳ زن بر سر دستیابی به ۵۰ کرسی از ۱۰ حوزه انتخاباتی رقابت کردند.

مراکز رای‌گیری انتخابات مجلس الامه کویت که کار خود را از ساعت هشت صبح سه‌شنبه آغاز کرده بودند، ساعت هشت عصر به کار خود پایان دادند تا روند شمارش آراء آغاز شود.

القبس نوشت، روند رای‌گیری از همان ساعات اولیه صبح از استقبال خوبی برخوردار بود و تا پایان روز انتخابی نیز استقبال افزایش پیدا کرد.

به نوشته این روزنامه کویتی، در واقع شهروندان کویتی برای هفتمین بار از سال ۲۰۱۲ و سومین بار در کمتر از دو سال و نیم گذشته و دومین بار در ۹ ماه اخیر در انتخابات پارلمانی شرکت کردند.

آخرین انتخابات پارلمانی در این کشور سپتامبر ۲۰۲۲ با وجود اختلاف‌نظر‌ها میان دولت و پارلمان برگزار شد.

القبس در ادامه نوشت، در این انتخابات ۲۰۷ چهره سیاسی برای کسب ۵۰ کرسی هفدهمین دوره پارلمانی این کشور با یکدیگر رقابت کرده و بیش از ۷۹۳ هزار کویتی واجد شرایط رای‌دهی بودند.

کویت فعالیت سیاسی چشمگیری داشته و پارلمان آن دارای اختیارات قانون‌گذاری گسترده‌ای بوده و برخلاف پارلمان‌های سایر کشور‌های منطقه در بیشتر مواقع با بحث‌های تندی همراه است.

پیشتر نوّاف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت پس از آنکه مقامات قضایی این کشور نتایج انتخابات پارلمانی سال گذشته را که اپوزیسیون پیروز آن شد، باطل اعلام کردند، ماه مه با صدور حکمی مجلس الامه سال ۲۰۲۲ را به دلیل اختلاف‌نظر‌ها میان مقامات دولت و نمایندگان پارلمان، منحل اعلام کرده و برگزاری انتخابات پارلمانی جدیدی را خواستار شد.

دادگاه قانون اساسی این کشور ۱۹ مارس نتایج انتخابات پارلمانی سپتامبر ۲۰۲۲ را باطل اعلام کرد.

پارلمان کویت در مقایسه با پارلمان‌های مشابه در کشور‌های حوزه خلیج فارس از اختیارات بسیاری برخوردار است از جمله اینکه می‌تواند نخست وزیر و وزرا را استیضاح کند و همینطور از حق تصویب، لغو و رد قوانین برخوردار است؛ اما امیر کویت حرف آخر را درباره امور کشور می‌زند و قدرت انحلال پارلمان را دارد.

کویت از چند سال قبل با بحران‌های سیاسی متعددی در ارتباط با دولت و برخی چهره‌های خاندان حاکم و نیز پارلمان مواجه است، پارلمان این کشور چند باری منحل شد و در بیشتر مواقع دلیل اصلی این بحران‌ها درخواست‌های استعفای برخی مسؤولان به دلیل برخی پرونده‌ها از جمله فساد بود.

انور الرشید، فعال حقوقی و کارشناس کویتی ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به این دوره انتخابات پارلمانی، گفت که آگاهی مردم افزایش یافته و شاهد هستیم که جوانان مخالف طایفه‌گرایی و خرید آراء بوده و خواستار انتخاب کاندیدای اصلح هستند و این یک پیشرفت خوب است.

الرشید با اشاره به اینکه استمرار انتخابات خود ضامن اصلاح خطا‌های گذشته است و با وجود تمامی اشتباه‌ها، مردم کویت باز هم در برابر دلایل موجود برای مشارکت نکردن در انتخابات مقاومت می‌کنند، گفت: این گروه‌های فساد هستند که خواستار تحریم انتخابات می‌شوند تا شانس خودشان برای کسب کرسی‌های پارلمانی افزایش پیدا کند.

او در ادامه از پارلمان آتی کویت خواست قوانین محدودکننده آزادی‌ها را اصلاح کرده و یک کمیساریای عالی و مستقل برای انتخابات تشکیل داده و پارلمان خود مسؤولانش را انتخاب کند نه دولت.

کویت دارای پنج حوزه رای‌گیری است و هر حوزه ۱۰ نماینده دارد، کاندیدا‌هایی که در ۱۰ جایگاه اول هر حوزه انتخابی قرار بگیرند، به عضویت پارلمان درمی‌آیند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی