تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مردم از سال ۱۴۰۰ کدام پروتئین را بیشتر در سبد خرید می‌گذارند؟

بحران اقتصادی؛ مصرف بیشتر تخم‌مرغ، به جای مرغ و گوشت!

بر اساس یک گزارش، از سال ۱۴۰۰ تا امروز، مردم ایران به دلیل گرانی و بحران اقتصادی موجود، به جای مرغ و گوشت بیشتر تخم‌مرغ مصرف می‌کنند؛ محصول پروتئینی که در دولت رئیسی و سال مهار تورم قیمت شانه ۲۰ عددی آن به ۱۰۰ هزار تومان رسیده!

کد خبر: ۱۵۰۷۰۹
۱۷:۴۴ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

بحران اقتصادی؛ مصرف بیشتر تخم‌مرغ، به جای مرغ و گوشت!

دیدارنیوز: در شرایطی که بحران افزایش قیمت‌ها در ایران ادامه دارد، مسوولان دولت سیزدهم همچنان وعده‌ها و شعارهای خود را تکرار می‌کنند و خبری از کنترل تورم و قیمت‌های افسارگسیخته مسکن، خودرو، مرغ، گوشت، پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ و .. نیست.

اقتصاد آنلاین نوشت: «از ۲ سال پیش مصرف تخم مرغ در کشور با سرعت رو به افزایش گذاشت تا جایی که اکنون رتبه ایران در سرانه مصرف جهانی این کالا از نرم آن گذشته و به متوسط رو به بالا رسیده است. بر اساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل افزایش مصرف تخم مرغ در این بازه زمانی کوتاه، کاهش مصرف سایر منابع پروتئینی از جمله کاهش ۴۱ درصدی مصرف گوشت قرمز و ۱۰.۵ تا ۱۲ درصدی مصرف گوشت مرغ در پی افزایش قیمت‌های اخیر است.

روز گذشته محمدعلی کمالی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در یک گفت‌وگوی رادیویی گفته است: سرانه مصرف مرغ با کاهش حدود ۱۲ درصدی از ۳۲ کیلوگرم به ۲۶ کیلوگرم رسیده است.

بررسی داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این سخنان را تائید می‌کند. گزارش این مرکز نشان می‌دهد، مصرف مرغ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن، ۱۰.۵ درصد کاهش یافته و این روند کاهش مصرف در سال بعد ادامه داشته است. همچنین این گزارش از روند نزولی مصرف گوشت قرمز و مرغ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۰ خبر می‌دهد، به طور مثال در دهه مورد بررسی مصرف گوشت قرمز تا ۴۱ درصد کاهش یافته است.

چه منبع پروتئینی جایگزین گوشت قرمز و مرغ شده است؟

داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، در حالی‌که میانگین مصرف گوشت قرمز و مرغ کاهشی بوده، افزایش مصرف تخم‌مرغ رخ داده است. بر اساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، به نظر می‌رسد خانوار‌ها برای تأمین پروتئین مورد نیاز خود تخم‌مرغ را جایگزین گوشت قرمز و مرغ کرده‌اند.

حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفتگو با اقتصاد آنلاین نیز از افزایش ۱۰ تا ۱۱ درصدی مصرف تخم مرغ در ۲ سال اخیر خبر داد.

وی متوسط افزایش تقاضا مصرف مرغ در این بازه زمانی را ۲۵ تا ۳۵ درصد عنوان کرد.

کاشانی اعلام کرد: در حال حاضر سرانه مصرف تخم مرغ به ازای هر فرد در ایران به عدد ۱۴ رسیده که کمی بیش از نرم جهانی بوده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن معتقد است: در حال حاضر ایران را می‌توان در رتبه بندی جهانی سرانه مصرف تخم مرغ در جایگاه متوسط رو به بالا قرار داد.

کاشانی درباره دلیل رسیدن ایران به این رتبه جهانی در مصرف تخم مرغ ظرف مدت زمان کوتاه، گفت: دلیل این اتفاق ارزان بودن تخم مرغ در کشور نسبت به سایر منابع پروتئینی از جمله مرغ و گوشت قرمز است.

وی یادآور شد: در مجموع ایران یکی از ارزان‌ترین قیمت‌های جهانی تخم مرغ را دارد که بخش مهمی از آن مربوط به سرمایه‌گذاری قابل توجه بخش خصوصی در تولید تخم مرغ و ایجاد ظرفیت مناسب در این حوزه است.

به گفته کاشانی؛ به رغم افزایش تقاصا و سرانه مصرف تخم مرغ در کشور، تولیدکنندگان این صنعت در زیان هستند.

وی در توضیح چگونگی زیان مرغداران به رغم افزایش قابل توجه تقاضا توضیح داد: به دلیل مدیریت نامناسب این افزایش تقاضا موجب تعادل بخشی در قیمت برای تولیدکننده نشده و تنها در بازار مصرف قیمت‌ها رشد داشته است.

کاشانی ادامه داد: در حال حاضر مرغدار هر کیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رساند که به طور متوسط ۲۰ درصد زیر نرخ مصوب است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت:، اما خرید ارزان از مرغدار بر قیمت بازار اثر ندارد و مصرف‌کننده این کالا را در بازار با فاصله زیاد قیمتی خریداری می‌کند.

کاشانی توزیع سنتی تخم مرغ و وجود حلقه‌ای اضافی در بخش توزیع را دلیل فاصله قیمتی تخم مرغ از مرغداری تا بازار مصرف دانست.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی