تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
سازمان ملل متحد هشدار داد

بحران در سوریه؛ ۷۰ درصد به کمک‌ نیاز دارند

مسئولان سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به تبعات انسانی جنگ ۱۲ ساله در سوریه اعلام کردند که نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت این کشور در حال حاضر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

کد خبر: ۱۵۰۴۶۶
۱۸:۲۸ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

بحران در سوریه؛ ۷۰ درصد به کمک‌ نیاز دارند

دیدارنیوز: این نهاد بین‌المللی همچنین از نشانه‌های «اضطراب و استرس‌های انسانی» در میان مردم سوریه پس از ۱۲ سال جنگ داخلی در این کشور یاد کرده که برای نخستین بار در درجات و سطوح مختلف در بین ساکنان مناطق مختلف این کشور دیده شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد هم اکنون ۱۵ میلیون و سیصد هزار نفر یا به عبارتی نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت سوریه به کمک‌های بشردوستانه نیازمندند.

سازمان ملل متحد پیش‌تر در همین راستا و به منظور یاری رساندن به بیش از ۱۴ میلیون شهروند سوری، برای دریافت کمکی به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۰۰ هزار دلار فراخوان داده بود که تاکنون تنها ۱۰ درصد از این میزان تامین شده است.

برنامه جهانی غذا، شاخه کمک‌های غذایی سازمان ملل متحد هشدار داده است که بدون تامین باقی مانده مبلغ کمک فراخوان شده، دست کم ۲.۵ میلیون نفر در سوریه از ماه ژوئیه آینده در معرض خطر از دست دادن کمک‌های غذایی یا نقدی خواهند بود.

به گفته غدا موداوی، معاون مدیر عملیات دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد، وضعیت وخیم انسانی در سوریه با زلزله ماه فوریه گذشته که مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال غرب این کشور را ویران کرد، تشدید شده است.

این مسئول سازمان ملل متحد می‌گوید که مردم سوریه «بیش از پیش به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند، زیرا خدمات اساسی و زیرساخت‌های حیاتی در این کشور در آستانه فروپاشی قرار دارند.»

موداوی بار دیگر خواستار اهدای کمک‌های سخاوتمندانه و جمع‌آوری کمک‌های مالی مورد نیاز برای کمک به مردم سوریه در جریان کنفرانسی شد که قرار است به همین منظور طی روز‌های ۱۴ و ۱۵ ژوئن در بروکسل به میزبانی اتحادیه اروپا برگزار شود.

وی در این خصوص تاکید کرد: «مردم سوریه اکنون بیش از هر زمان دیگری طی دوازده سال گذشته به حمایت جامعه بین‌المللی نیاز دارند.»

وی همچنین ضرورت تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق شمال غرب سوریه پس از زلزله اخیر را یادآور شد و گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار تمدید ماموریت هیئت اعزامی سازمان ملل به این مناطق برای یک سال دیگر از تاریخ ژوئیه آینده شده است.

به گفته معاون مدیر عملیات دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد، این کمک‌ها «ضروری و حیاتی» به شمار می‌روند و بدون آن‌ها «مسئله مرگ و زندگی برای میلیون‌ها نفر» در منطقه در میان است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد که کشورش متحد نزدیک دمشق به شمار می‌رود به رغم ابراز نگرانی مشترک نسبت به وخامت اوضاع انسانی در سوریه گفت که از دید مسکو ارسال کمک‌های فرامرزی «دیگر سودمند نیست» و «هیچ دلیلی برای تمدید آن دیده نمی‌شود.»

سفیر روسیه همچنین نسبت به این موضوع که به رغم جریان داشتن کمک‌های فرامرزی، تاکنون تنها ۹ درصد از کمک درخواست شده از سوی سازمان ملل برای یاری رساندن به میلیون‌ها شهروند سوری تامین شده، ابراز نگرانی کرد و گفت «اگر کمک‌ها فقط در اختیار تروریست‌های ادلب قرار گیرد و به کل کشور اعمال نشود، این «یک الزام اخلاقی بسیار عجیب» خواهد بود.

از سوی دیگر، لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده نیز گفت که کشورش به دنبال تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای تمدید ماموریت ارسال کمک از طریق سه گذرگاه مرزی فعلی به مناطق شمال غرب سوریه است که بشار اسد پیش‌تر با باز ماندن آن موافقت کرده بود.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در عین حال بشار اسد را متهم کرد که تلاش دارد با سو‌استفاده از شرایط کنونی «از سرازیر شدن حمایت‌ها و کمک‌های بین المللی پس از زمین لرزه اخیر برای بازپس گیری جایگاه خود در صحنه بین‌المللی استفاده کند.»

وی در این خصوص تاکید کرد که «صرف نشستن بر سر یک میز با دیگر رهبران منطقه هیچ کمکی به مردم سوریه نمی‌کند.»

توماس گرینفیلد افزود: «اگر رژیم اسد می‌خواهد به مردم سوریه کمک کند، باید فوراً وارد عمل شود و اعلام کند که گذرگاه‌های باب السلام و الراعی را دست کم تا اوت ۲۰۲۴ یا تا زمانی که ماموریت کمک‌رسانی طول بکشد، باز نگه می‌دارد».

بشار اسد در ماه جاری میلادی پس از ۱۲ سال تعلیق بار دیگر به جمع رهبران کشور‌های عضو اتحادیه عرب بازگشت. گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به اعضای شورای امنیت یادآور شده است که نشست رهبران اتحادیه عرب در جده با حضور بشار اسد و سایر نشست‌ها در مسکو و امان که مقامات سوری در آن شرکت کرده بودند، می‌تواند به تلاش‌های طولانی مدت برای پایان دادن به درگیری و جنگ داخلی در سوریه شتاب تازه‌ای دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی