تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار تهران به دیدار خبر داد:

یکی از سالن‌های کارخانه "داروگر" بازگشایی شد

چند روزی است که انتشار خبر تعطیلی کارخانه معروف "داروگر"، در رسانه‌ها حسابی داغ شده حالا عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار تهران به دیدار می‌گوید: خصوصی سازی چرخ دنده این کارخانه را از کار انداخت.

کد خبر: ۱۵۰۴۵۰
۱۳:۱۷ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

یکی از سالن‌های کارخانه

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بیکاری کارگران کارخانه‌ای که سابقه بیش از ۹۰ سال فعالیت اقتصادی در کشور را دارد بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار تهران برویم. او در این گفت‌وگو از بازگشایی یکی از سالن‌های کارخانه تعطیل شده داروگر خبر داد و گفت: امیدواریم تولید در این کارخانه از سر گرفته شود.

او که صبح امروز برای تشکیل جلسه‌ای برای رسیدگی به مشکلات کارگران به کارخانه "داروگر" رفته بود؛ آنچه که اتفاق افتاده بود را اینگونه توضیح داد:

"ابتدا مشکلات کارگران را شنیدیم و مهمترین خواسته آن‌ها پرداخت حقوق‌های معوقه و حق بیمه و از همه مهم‌تر بحث پرداخت حق ۴ درصد بیشتر بیمه برای کار‌های سخت و زیان آور بود؛ اینطور که مشخص است کارفرما علاوه بر عدم پرداخت حقوق کارگران حق بیمه آن‌ها را هم پرداخت نکرده و تامین اجتماعی هم با دفترچه‌های بیمه آن‌ها را تمدید نکرده است و همین موضوع سبب خلع حق برخی کارگران برای بازنشستگی شده است."

حبیبی گفت بدهی‌های بیمه و مالیاتی و از همه مهم‌تر بحث خصوصی سازی این کارخانه که ظاهرا به فردی به نام اسماعیلی واگذار شده؛ همه این مشکلات را رقم زده است.

اینطور که عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار تهران تعریف می‌کند: طبق ماده ۲۰۳ قانون کار وزارت دادگستری و وزارت کار هم در این ماجرا مقصر هستند، زیرا آن‌ها وظیفه دارند به عنوان مجری قانون و ناظر بر اجرای کار، روی فعالیت کارخانه‌ها نظارت داشته باشند، اما این اتفاق نیفتاده است.

 

یکی از سالن‌های کارخانه

او ادامه می‌دهد: همچنین طبق تبصره ماده ۱۰ کارفرما موظف است در چهار نسخه با کارگران قرارداد کاری امضاء کند و کارگران این کارخانه این قرارداد‌ها را هم ندارند و وزارت کار هم نظارتی روی این موضوع نداشته است.

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار تهران با اشاره به اینکه مشکل اساسی این کارخانه خصوصی سازی است، می‌گوید: هلدینگ بزرگ داروگر، ۲۰ کارخانه زیر مجموعه خود دارد که پس از واگذاری به شخص، به سرنوشت هلدینگ هفت تپه و نیشکر دچار شد و نکته مهم‌تر اینکه مالکان جدید این هلدینگ‌ هیچ قصدی برای ادامه فعالیت کارخانه‌ها ندارند و از طرف دیگر ۸۰ درصد این واگذاری‌ها صوری و غیر واقعی است.

حبیبی معتقد است: واگذاری هلدینگ‌های بزرگ به بخش خصوصی نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بار سنگین‌تری را روی دوش دولت می‌گذارد و نکته قابل تامل این است که هلدینگ با ۲۰ شرکت در سراسر کشور چطور بدون اثبات اهلیت واگذار شده است؟ ما از سازمان خصوصی‌سازی می‌خواهیم که مانند صنعت گوشت مغان و هفت تپه و آذرآب، با عاملان پرونده خصوصی‌سازی کارخانه برخورد کند.

در پی ادامه بحران مالی در کارخانه داروگر تهران، کارفرما با اعلام تعطیلی کارخانه در دو نوبت اسامی ۴۲ کارگر قراردادی را با سوابق ۱۰ تا ۲۵ سال در لیست اخراجی‌ها قرار داده است. از قرار معلوم مابقی کارگران این کارخانه در خارج از کارخانه در انتظار تعیین تکلیف هستند.

پیش از این نیز در تاریخ دوم و سوم خرداد ماه کارگران کارخانه دارو تهران با مراجعه به نهاد قوه قضائیه و دادستانی تهران با تعدادی از مسئولان دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی