تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با اولین زن معاون وزیر دولت سید محمد خاتمی

بروجردی: باتوم‌دارها هرطور دوست دارند تصمیم می‌گیرند/کبری خزعلی مانع پاسخ روحانی به نامه من شد

با آغاز سال ۱۴۰۲ و پررنگ شدن موضوع حجاب در کشور، دیدارنیوز بر آن شد در فصل جدید برنامه اصل ۲۷، سراغ این موضوع برود و در گفت‌وگو با صاحب نظران، چالش‌های فراروی جامعه را بررسی کند.

کد خبر: ۱۵۰۳۱۳
۱۴:۵۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

بروجردی: باتوم‌دارها هرطور دوست دارند تصمیم می‌گیرند/ انسیه خزعلی مانع پاسخ روحانی به نامه من شد

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دکتر اشرف بروجردی؛ نامی آشنا در حوزه زنان و تاریخ جمهوری اسلامی است. او نخستین بانویی است که در دولت سید محمد خاتمی معاون وزیر کشور شد و پس از آن هم او فعالیت در حوزه زنان را رها نکرد؛ هر چند که در دولت ابراهیم رئیسی سمت ندارد، اما می‌گوید: اگر احقاق حقی وجود دارد باید به زنان هم برسد.

او در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه حوزه فعالیت مربوط به زنان گسترده است، می‌گوید: آنقدر دایره فعالیت زنان وسیع است که نمی‌توان آن را معوطف به چند موضوع کرد و در مورد موضوع حجاب هم نگاه جامعه به آن نقش مهمی در روند خواسته‌ها و مطالبات زنان دارد.

ویدیوی این گفت‌وگو را اینجا ببینید

 

به گفته این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، جمهوری اسلامی همواره مدعی بوده که به نام اسلام حکمرانی می‌کند و می‌گوید اسلام می‌تواند به همه نیاز‌های پاسخ دهد؛ حال سوال این است که آیا آن‌ها به همه خواسته‌ها و مطالبات زنان پاسخ داده اند؟ قطعا این اتفاق نیافتاده و نکته قابل تأمل این است که زنان همواره خواهان عدالت در همه عرصه‌ها بوده‌اند، اما مطالبات آن‌ها نادیده گرفته شد.

او در توضیح بیشتر این بحث می‌گوید: «در پیروزی انقلاب اسلامی زنان نقش مهمی را ایفا کردند و بلافاصله با آغاز جنگ تحمیلی هم نقش آنان همواره پررنگ و وسیع بود، زیرا آن‌ها هم معتقد به حفظ ناموس بودند، هم ناموس به معنای انسانی هم خاک کشور. از این رو هیچ کس منکر نقش آفرینی زنان در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نیست، اما چه اتفاقی افتاد، وقتی که جنگ تمام شد شاهد بودیم خانم‌ها نادیده گرفته شدند، حضور آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی کمرنگ شد در عرصه تصمیم گیری هم در جایگاه مدیریتی قرار نگرفتند.

رئیس اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی به قانون حمایت از خانواده در پیش از انقلاب اشاره می‌کند و می‌گوید: قانون حمایت از خانواده پیش از انقلاب نوشته شده بود و در برگیرنده خیلی از مطالبات بود و دو نکته مهم و قابل توجه داشت، یکی سن ازدواج که سن ۱۸ سال تعیین شده بود یکی هم ارتقاء آموزش و خیلی از موضوعات مهم دیگر، اما بعد از انقلاب‌ این قانون تغییرات زیادی کرد، سن ازدواج دختران را ۹ سال تعیین و حضور زنان در جامعه را منوط به اذن شوهر کردند؛ هر چند که در اصل ۲۱ این قانون بحث حمایت از زنان بی سرپرست مطرح شده، اما این اصل هم تنها روی کاغذ نوشته شده و در عمل اجرایی نشد و حالا پس از گذشت سال‌ها از این قانون مصوب شده، حضور زنان در استادیوم هم با حاشیه همراه است!

به گفته بروجردی، دنیا نگاهش به جمهوری اسلامی ایران که مدعی پیاده کردن اسلام این است که ببیند چه جایگاهی در اسلام به زنان داده شده، در عرصه اجتماعی زنان چه جایگاهی دارند، آیا اسلام بین زن و مرد تبعیض قائل می‌شود؛ در حالیکه اسلام منوط به جمهوری اسلامی نیست خیلی از کشور‌ها هم مسلمان هستند شاید شیعه نباشند، اما از اصل اسلام پیروی می‌کنند.

 

بروجردی: باتوم‌دارها هرطور دوست دارند تصمیم می‌گیرند/ انسیه خزعلی مانع پاسخ روحانی به نامه من شد

او در مورد موازی‌کاری در حوزه زنان و راه‌اندازی شورایی به نام شورای فرهنگی اجتماعی زنان هم می‌گوید: چند سالی این شورا جلسات مختلفی را برگزار کرد، اما در نهایت خروجی قابل توجهی نداشت از این رو من به حسن روحانی نامه‌ای نوشتم و عدم کارایی این شورا را توضیح دادم و روحانی هم نامه را به دبیرخانه شورا ارجاع داده بود برای تصمیم گیری، اما کبری خزعلی از این نامه ناراحت شد و آن را برهم زننده نظم تلقی کرده بود؛ از این رو به این نامه پاسخی داده نشد.

معاون وزیر کشور دولت سید محمد خاتمی، اتفاقات سال گذشته را هم نشات گرفته از رفتار اشتباه دولت می‌داند و می‌افزاید: اگر در همان مقطع زمانی دولتمردان از مردم عذرخواهی می‌کردند و جامعه را به سمت آرام کردن می‌بردند آن اتفاق‌ها نمی‌افتاد، اما در عوض چه کردند کسانی که قدرت دارند و باتوم دارند، تصمیم گرفتند چشم‌ها را نابینا کردند و عده‌ای را کشتند؛ در حال حاضر هم جامعه بستر ملتهبی دارد و این آرامش، آتش زیر خاکستر است و با یک جرقه دیگر می‌تواند خودش را نشان دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی