تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

احداث خط ریلی رشت - آستارا/ رئیسی: این مسیر مفید خواهد بود

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز چهارشنبه، در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا که به‌صورت ارتباط تصویری با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار شد، گفت: مسیر شمال - جنوب برای همه کشور‌های منطقه مفید خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۹۷۱۵
۱۲:۱۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

احداث خط ریلی رشت - آستارا/ رئیسی: این مسیر مفید خواهد بود

دیدارنیوز: رئیس جمهور گفت: مذاکرات و توافق این گام مهم، مربوط به ۲۰ سال گذشته بوده، ولی به‌دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می‌گرفت؛ امروز با اراده بین مسئولان عالی دو کشور شکل می‌گیرد و حتما کمک بسزایی برای تجارت و اقتصاد در منطقه خواهد کرد.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت- آستارا که به‌صورت ارتباط تصویری با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و مقامات دو کشور برگزار شد، طی سخنانی ضمن قدردانی از دولت و ملت روسیه، اظهار داشت: بدون تردید این توافق گام مهم و راهبردی در جهت همکاری‌های بین دو کشور است.

وی افزود: همکاری‌های بین دو کشور در حوزه‌های مختلف وجود دارد و این یکی از جلوه‌های این همکاری است که امروز بین دو کشور رقم می‌خورد؛ و نه فقط بین دو کشور بلکه بین کشور‌های دیگری که در این مسیر قرار دارند. مسیر شمال-جنوب برای همه کشور‌های منطقه مفید خواهد بود و این مسیر برای کشور‌های آسیای شرقی تا منطقه قفقاز و شمال اروپا جلوه‌ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری بیش از گذشته را برقرار خواهد کرد.

رئیس‌جمهور گفت: مذاکرات و توافق این گام مهم، مربوط به ۲۰ سال گذشته بوده، ولی به‌دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می‌گرفت؛ امروز با اراده بین مسئولان عالی دو کشور شکل می‌گیرد و حتما کمک بسزایی برای تجارت و اقتصاد در منطقه خواهد کرد.

رئیسی هم‌چنین تصریح کرد: در دولت سیزدهم وظیفه خود می‌دانیم در جهت سیاست همسایگی و احیای ظرفیت‌های ایران حرکت کنیم. جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های متعددی است؛ ولو اینکه برخی از جمله نظام سلطه بخواهد ایران را دور بزند، ولی ما و همه می‌دانیم و پوتین و کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشور‌های در مسیر می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کار تجاری و اقتصادی است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به‌نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های بسیارِ در شرق آسیا را به اروپا متصل کند.

وی بیان کرد: در این مسیر شمال-جنوب سه بخش مورد توجه است؛ اول بخش شرقی که روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران هستند و با تلاش‌های انجام‌شده مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. بخش مرکزی، دریای خزر است و ما در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کار‌های جدی انجام دهیم. بخش غربی که نقصان ریلی بین رشت و آستارا را داشتیم که با این توافق‌نامه برطرف می‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امیدواریم با این توافق و کاری که امروز آغاز خواهد شد، همه کشور‌هایی که در این مسیر هستند از این توافق بهره‌مند شوند. جایگاه جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد منطقه و نظام بین‌الملل با اقداماتی که انجام گرفته، باید احیا شود. ما اقداماتِ از این‌دست برای مسیر‌های پاکستان و ایران و ترکیه، تقویت مسیر ریلی شلمچه به بصره، چابهار به زاهدان و ارتباط دریای عمان و خلیج فارس با اروپا را در دست اقدام داریم. این اقدامات بسته‌هایی است که در کشور ما با قوت دنبال می‌شود و امیدوارم سهم و جایگاه ایران در منطقه و اقتصاد دو و چندجانبه و نظام بین‌الملل احیا شود.

رئیسی با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت اقتصادی زیادی دارند و امروز اراده‌مان بر استفاده از این ظرفیت‌هاست، ابراز امیدواری کرد با همکاری امروز و پیگیری‌های پوتین و مسئولین مربوطه در دو کشور، زمان برای بهره‌برداری از کار بزرگ کوتاه شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی