تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
پایان روز پرماجرا در ترکیه

انتخابات ترکیه به دور دوم رفت + ویدیو

رضا قنبری خبرنگار دیدارنیوز در استانبول، لحظه به لحظه ما را در جریان حال و هوای داغ‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در دهه‌های اخیر ترکیه قرار داد، انتخاباتی که آرام اما پر حرف و حدیث بود.

کد خبر: ۱۴۹۴۸۶
۱۳:۲۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

گزارش لحظه به لحظه خبرنگار دیدارنیوز: انتخابات ترکیه آغاز شد + ویدیو

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: انتخابات ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه در سراسر این کشور برگزار  شد و سه رقیب نهایی یعنی رجب طیب اردوغان، سینان اوغان و کمال قلیچ‌دار اوغلو خود را در معرض آرای عمومی قرار دادند. به زعم اکثر کارشناسان، این دوره از انتخابات در ترکیه از نظر حساسیت و شدت رقابت در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

۱۵ می، ساعت ۱ بامداد: انتخابات به دور دوم رفت

بر اساس اعلام خبرگزاری آنکا و در پی شمارش ۹۹ درصد از آرا، رجب طیب اردوغان با کسب ۴۹.۲۵ درصد آرا و کمال قلیچ‌دار اوغلو با کسب ۴۵.۰۴ درصد آرا و به دلیل عبور نکردن از ۵۰ درصد آرای کل به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند.

ساعتی بعد نیز نتایج شمارش آرا انتخابات مجلس کبیر اعلام شد و بر اساس آن، ائتلاف حامیان اردوغان ۴۹.۵ درصد، ائتلاف حامی قلیچ‌دار اوغلو ۳۵.۵ درصد، ائتلاف چپ و آزادی (کردها) ۱۰.۵ درصد و بقیه احزاب نیز ۴.۵ درصد از آرا را به دست آوردند.

 

۱۴ می، نیمه شب: کنفرانس خبری قلیچ‌دار اوغلو

در حالی که تا نیمه شب یکشنبه بیش از ۹۰ درصد از آرای مأخوذه در ترکیه شمارش شده بود، کمال قلیچ‌دار اوغلو رقیب اصلی اردوغان در کنفرانس خبری به اهالی رسانه گفت: «۳۰۰ صندوق در آنکارا و ۷۸۳ صندوق در استامبول بلا تکلیف مانده. طرف مقابل با اعتراض‌های مکرر، اجازه اضافه شدن صندوق‌های ما را به آرای کل نمی‌دهد. از همکارانم می‌خواهم تا لحظه آخر پای صندوق‌ها بمانند.»

 

۱۴ می، ساعت ۲۳: اردوغان و قلیچ‌دار اوغلو به دور دوم خواهند رفت

با وجود افت و خیز آرای دو رقیب اصلی انتخابات ترکیه، آخرین بررسی‌ها و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که آرای اردوغان از ۵۰ درصد کل، کاهش پیدا کرده و به ۴۹ درصد رسیده در حالی که آرای قلیچ‌دار اوغلو به مرز ۴۶ درصد رسیده و به این ترتیب هیچ یک از این دو به اکثریت آرا دست پیدا نمی‌کنند و به احتمال بسیار زیاد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

با اینکه هنوز آرای مردم به صورت کامل شمرده نشده، اما به نظر این اتفاق رخ خواهد داد و دو هفته دیگر باید دور دوم انتخابات انجام شود.  

 

۱۴ می، ساعت ۲۱: تی آر تی اعلام کرد اردوغان جلوتر از بقیه است

شبکه تلویزیونی ت.ر.ت (TRT) دقایقی پیش خبر داد که تا این لحظه حدود ۶۰ درصد ارای مردم در انتخابات امروز شمارش شده و رجب طیب اردوغان از قلیچ‌دار اوغلو و اوغان پیش است. در عین حال همچنان دو خبرگزاری آنادولو و آنکا آمار متفاوتی از یکدیگر در مورد شمارش آرا می‌دهند.   

 

۱۴ می، ساعت ۲۰: دو رقیب می‌گویند پیشتازند!

در ساعات پرهیجان و دلهره دو رقیب اصلی انتخابات ترکیه، اخبار متناقضی از دو اردوگاه اردوغان و قلیچ‌دار اوغلو منتشر می‌شود. تا ساعت ۸ شب به وقت محلی، ظاهرا حدود ۴۰ درصد آرا شمرده شده است. جالب اینکه خبرگزاری آنادولو اعلام کرده که تا ۵۰ درصد آرا شمارش شده و اردوغان با کسب ۵۲ درصد ارا از بقیه جلو افتاده، اما خبرگزاری آنکا اعلام کرده که حدود ۴۲ درصد آرا شمارش شده و بر اساس اعلام آن‌ها قلیچ‌دار اوغلو با ۴۷.۲ درصد از اردوغان با ۴۷.۱ درصد پیش افتاده است.

جالب است که اردوگاه قلیج‌دار اوغلو آمار خبرگزاری آناتولی را نادرست خوانده و معتقد است آمار آن‌ها در دو دوره قبلی هم غلط بوده است. قلیچ‌دار اوغلو در یک توییت یک کلمه‌ای نوشته: «جلوییم»!   

 

۱۴ می، ساعت ۷:۲۰ عصر: پیشتازی اردوغان

تا این لحظه و طبق اعلام ستاد مرکزی انتخابات ترکیه، حدود ۱۰ درصد آرا شمارش شده و رجب طیب اردوغان تا این لحظه ۵۹ درصد آرا را از آن خود کرده است.  

گزارش لحظه به لحظه خبرنگار دیدارنیوز: پیشتازی اردوغان تا ۱۰ درصد آرا + ویدیو

 

۱۴ می، ساعت ۷ عصر: شمارش ۲ درصد از آرا

با وجود آنکه اعلام شد طبق قانون نخستین آمار از شمارش آرا تا قبل از ساعت ۲۱ به وقت محلی منتشر می‌شود، اما در اخبار آمده که حدود ۲ درصد آرا شمارش شده و حتی تفکیک آن در سالن اعلام نتایج حزب جمهوری خلق نیز اعلام شده است. بر اساس تصویر دریافتی از همکار ما از استامبول، تا این لحظه اردوغان ۴۹ درصد آرا و قلیچدار اوغلو با ۴۵ درصد آرا رقایت سختی دارند.  

گزارش لحظه به لحظه خبرنگار دیدارنیوز: پایان رأی‌گیری در ترکیه + ویدیو

 

۱۴ می، ساعت ۵ عصر: اعلام اولین نتایج از ساعت ۹ شب

با بسته شدن شعب رای گیری در ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی (۱۴:۰۰ به وقت گرینویچ) شمارش آرا آغاز می‌شود. قانون ترکیه گزارش هر گونه نتیجه را تا ساعت ۹ شب (۱۸:۰۰ به وقت گرینویچ) ممنوع می‌کند.

گزارش ویدیویی دیدارنیوز از مقابل ستاد قلیچدار اوغلو

 

اعلام هر گونه آماری از خروجی شمارش تا قبل از این ساعت ممنوع است؛ بنابراین تا ساعات پایانی یکشنبه، اولین نشانه‌ها از اینکه آیا یک برنده قطعی در انتخابات ریاست جمهوری وجود خواهد داشت یا اینکه رای گیری به دور دوم می‌رود، بروز خواهد کرد.

گزارش لحظه به لحظه خبرنگار دیدارنیوز: پایان رأی‌گیری در ترکیه + ویدیو

 

۱۴ می، ساعت ۴ عصر: بلندقد ترین فرد جهان هم رأی داد!

انتخابات امروز ترکیه با گرامیداشت روز مادر در این کشور مصادف بود. جالب است که بلند قد‌ترین فرد ترکیه و جهان یعنی آقای سلطان کشن نیز امروز پای صندوق رأی رفت. این مرد ۲.۵۱ متری در شهر دریک و محله ماردین زندگی می‌کند. همچنین پیرترین فرد زنده ترکیه با ۱۱۲ سال سن نیز امروز رأی خود را به صندوق انداخت. گوللو دوغان در منطقه دریای سیاه به دلیل کهولت سن توانست از طریق گوشی موبایل رای بدهد.

۱۴ می، ساعت ۱۳:۰۰ به وقت تهران: اردوغان در یکی از مدارس استانبول رای خود را به صندوق انداخت؛ گزارش ویدیویی دیدار از لحظه ورود رییس جمهور ترکیه به محل اخذ رای را ببینید:

ویدیو  را اینجا ببینید


۱۴ می، ۸ صبح:
انتخابات با تشکیل صف رای‌دهندگان آغاز شد

دقایقی پیش زنگ آغاز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به صدا درآمد و از همان ابتدای صبح، صف‌های طویلی از مردم و اجدین شرایط رأی دادن تشکیل شده است. پیش‌بینی‌ها از مشارکت 85 درصدی مردم خبر می‌دهند.

مردم این کشور امروز برای انتخاب رئیس‌جمهوری و ۶۰۰ عضو پارلمان کشورشان برای یک دوره پنج ساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. بیش از ۶۴ میلیون رای‌دهنده ترکیه‌ای واجد شرایط رای دادن هستند که شامل بیش از شش میلیون رای اولی می‌شوند. برای این انتخابات سه میلیون و ۴۰۰ هزار رای‌دهنده در خارج از ترکیه هم وجود دارند که آرای خود را تا پیش از نهم می به صندوق‌ها انداخته‌اند.

کار حوزه‌های اخذ رای در ساعت ۰۸:۰۰ صبح به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده و رای‌گیری تا ساعت ۰۵:۰۰ عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

گزارش لحظه به لحظه خبرنگار دیدارنیوز: انتخابات ترکیه آغاز شد + ویدیو

 

گزارش لحظه به لحظه خبرنگار دیدارنیوز: انتخابات ترکیه آغاز شد + ویدیو

 

یکشنبه ساعت ۸ صبح: محدودیت توییتر در ترکیه!

ایلان ماسک اعلام کرد بنا بر درخواست دولت ترکیه، انتشار برخی محتواها در شبکه اجتماعی توییتر محدود شده است. هنوز اطلاعات بیشتری از این محدودیت منتشر نشده اما می‌توان حدس زد که به منظور کنترل بهتر فضای انتخابات چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

 

شنبه ۲۳ اردیبهشت، ۱۳ می

کمتر از یک روز مانده به انتخابات داغ و نفس‌گیر ترکیه، تحلیل‌های بسیاری حول این انتخابات و گمانه‌هایی مبنی بر پیروزی هر کدام از دو نامزد اصلی ریاست جمهوری، یعنی رجب طیب اردوغان و کمال قلیج‌دار اوغلو دست به دست می‌شود.

در روز‌های گذشته دیدارنیوز در گزارش‌ها، تحلیل‌ها و یادداشت‌هایی به انتخابات ترکیه پرداخت، لذا بر پایه این خط خبری و تمرکزی که سرویس بین‌الملل دیدارنیوز بر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دارد، کمتر از یک روز مانده به شروع انتخابات، ضمن انتشار خبر‌ها و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها، خبرنگار دیدار در استانبول، با ارسال عکس، ویدیو و گزارش متنی ما را لحظه به لحظه در جریان این رویداد مهم کشور همسایه قرار می‌دهد.

گزارش ویدیویی دیدارنیوز از استانبول ساعاتی قبل از آغاز انتخابات(۱)

 

گزارش‌ها و تحلیل‌های دیدارنیوز را در لینک‌های زیر بخوانید:


۱. اردوغان قدرت را واگذار نمی‌کند

۲. رقیب اردوغان را بهتر بشناسید

۳. سرنوشت مبهم دموکراسی در ترکیه

 

گزارش ویدیویی دیدارنیوز از حال و هوای انتخابات از استانبول (۲)

 




 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی