تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

رئال - سیتی؛ این خودش یک فیناله!

رئال مادرید در اروپا تیم دیگری است و فصل گذشته نشان داد استاد کامبک‌های لحظه‌ای و شوک‌آور دقایق پایانی به رقبای قدرتمند است! با این حال سیتی با پپ یک بار این مسیر تلخ را تجربه کرده، و به جای ناکامی دوباره می‌خواهد فاتح این جام بزرگ شود.

کد خبر: ۱۴۹۳۳۱
۱۸:۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

رئال - سیتی؛ این خودش یک فیناله!

دیدارنیوز: امشب فوتبال اروپا چشم به یک بازی بزرگ دارد؛ جدالی که کم از یک فینال ندارد.

فصل ۲۳-۲۰۲۲ فوتبال جهان به هفته‌ها و روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و لیگ‌قهرمانان هم به مرحله نیمه‌نهایی رسیده است.

در شب اول مرحله ماقبل فینال، رئال‌مادرید و منچسترسیتی از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت ایران به‌مصاف هم می‌روند و دیدار رفت را در استادیوم سانتیاگوبرنابئو شهر مادرید برگزار می‌کنند. سیتیزن‌ها به دنبال انتقام شکست عجیب و حذف غیرقابل باور فصل گذشته خود مقابل رئالی‌ها هستند و برای کسب اولین قهرمانی خود در رقابت‌های اروپایی باید از سد بلند پرافتخارترین تیم اروپا عبور کنند.

شاگردان کارلو آنچلوتی بعد از ناکامی در لالیگا، امیدوارند مثل جام حذفی، فاتح لیگ قهرمانان هم نام بگیرند و اهمیت بسیار زیاد این نبرد برای هر ۲ تیم، جذابیت و حساسیت رقابت رئال‌مادرید و منچسترسیتی را افزایش داده است.

نبرد رئال و سیتی با قضاوت آرتور دیاس سوارس برگزار می‌شود و این داور پرتغالی قاضی یکی‌از حساس‌ترین و جذاب‌ترین مسابقات فصل اروپا خواهد بود. آرتور دیاس در فصل جاری رقابت‌های مختلفی را قضاوت کرده و در لیگ قهرمانان جاری ۳ مسابقه با داوری او انجام شده. این داور علاقه خاصی به قضاوت در کشور‌های مختلف دارد و در فصل ۲۳-۲۰۲۲ علاوه بر لیگ پرتغال در لیگ‌های عربستان و امارات هم سوت زده است!

رئال‌مادرید و منچسترسیتی هرکدام ۳ مسابقه با قضاوت این داور که ۴۳ سال سن دارد، داشته‌اند و نبرد سه‌شنبه‌شب دومین قضاوت مرد پرتغالی برای سیتیزن‌ها در فصل جاری است. کهکشانی‌ها در ۳ قضاوت این داور، ۶ بر صفر مقابل آپوئل قبرس به پیروزی رسیده‌اند، برابر زسکامسکو ۳ بر صفر بازنده بوده‌اند و در تقابل با پاری‌سن‌ژرمن به تساوی رسیده‌اند. درسوی مقابل آبی‌ها هرگز در مسابقاتی که آرتور دیاس قضاوت کرده، بازنده نبوده‌اند و ۲ برد کسب کرده‌اند و مقابل کپنهاگن دانمارک هم در همین فصل متوقف شده‌اند.

در دیگر مسابقه مرحله رفت نیمه‌نهایی، میلان و اینتر چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در ورزشگاه سن‌سیرو به مصاف هم خواهند رفت و یکی‌از حساس‌ترین دربی‌های مادونینا طی چند سال اخیر را برگزار می‌کنند. تقابل میلان و اینتر در راه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان در فصل ۲۳-۲۰۲۲ باعث می‌شود برای اولین‌بار از فصل ۱۷-۲۰۱۶ یک تیم ایتالیایی در فینال حاضر باشد.

آخرین باشگاه ایتالیایی حاضر در فینال لیگ‌قهرمانان، یوونتوس بود که با نتیجه ۴ بریک مغلوب رئال‌مادرید شد و نتوانست به قهرمانی برسد. همچنین مسابقات برگشت مرحله نیمه‌نهایی، هفته آینده، سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت انجام می‌شود تا تکلیف ۲ فینالیست فصل ۲۳-۲۰۲۲ لیگ قهرمانان مشخص شود.

کهکشانی‌های پرفراز و نشیب

شاگردان کارلو آنچلوتی در فصل جاری ۲ عملکرد کاملاً متفاوت داشته‌اند و حالا که قهرمانی لالیگا را از دست‌رفته می‌بینند، امیدوارند بعد از قهرمانی در جام‌حذفی، پانزدهمین جام خود در رقابت‌های لیگ‌قهرمانان را به دست آورند. مادریدی‌ها که شانس اصلی کسب نایب‌قهرمانی لالیگا بودند با نتایج ضعیف خود در هفته‌های گذشته حالا رده دوم را هم به اتلتیکومادرید واگذار کرده‌اند و در رقابت‌های لیگ فصل ضعیفی را پشت‌سر گذاشته‌اند. آن‌ها تا پایان هفته سی‌و‌سوم لالیگا فقط ۲۱ برد کسب کرده‌اند، در ۵ مسابقه به تساوی رسیده‌اند و در ۷ نبرد بازنده بوده‌اند تا با ۶۸ امتیاز بعد از آبی‌و‌اناری‌ها و اتلتی‌ها در جایگاه سوم لالیگا قرار بگیرند.

تیم آنچلوتی در لالیگا بهترین خط حمله را دراختیار دارد و با ۶۹ گل‌زده هیچ‌تیمی بیشتر از آن‌ها دروازه رقبا را فتح نکرده است. آخرین فصلی که رئال‌مادرید در لالیگا نتوانست قهرمان یا نایب‌قهرمان شود به فصل ۱۹-۲۰۱۸ بر می‌گردد که بعد از بارسلونا تحت‌هدایت ارنستو والورده و اتلتیکومادرید سوم شدند. عملکرد ضعیف و دور از انتظار مادریدی‌ها در لیگ با درخشش و قهرمانی در جام‌حذفی جبران شد. رئالی‌ها برای بالابردن جام حذفی از سخت‌ترین رقبای ممکن عبور کردند و توانستند پس از فصل ۱۴-۲۰۱۳ برای اولین‌بار دوباره به دومین جام مهم داخلی اسپانیا برسند. عبور از ویارئال در مرحله یک‌هشتم نهایی، پیروزی مقابل رقیب همشهری یعنی اتلتیکومادرید در یک‌چهارم و شکست‌دادن بارسلونا درمجموع ۲ دیدار رفت و برگشت باعث شد شاگردان کارلو آنچلوتی به فینال برسند و روز شنبه ۱۶ اردیبهشت با برتری ۲ بر یک مقابل اوساسونا سخت‌کوش، فاتح جام‌حذفی نام گرفتند.

فصل ۲۳-۲۰۲۲ برای مادریدی‌ها در رقابت‌هایی که متخصص آن هستند، یعنی لیگ‌قهرمانان درخشان پیش‌رفته و با ادامه این روند می‌توانند برای دومین سال متوالی به قهرمانی برسند. سفید‌ها در گروهی ۱۳ امتیاز به‌دست آوردند و به‌عنوان صدرنشین گروه ششم به مراحل حذفی رسیدند. رئال‌مادرید برای رسیدن‌به فینال فقط با تیم‌های انگلیسی روبه‌رو شده و درصورت رسیدن به فینال و تقابل‌با یکی‌از تیم‌های میلان و اینتر برای اولین‌بار در مراحل حذفی فصل جاری با تیمی غیرانگلیسی پیکار می‌کنند. آن‌ها در یک‌هشتم مقابل لیورپول یورگن کلوپ درمجموع ۲ مسابقه ۶ بر ۲ به برد رسیدند و در مرحله یک‌چهارم برابر چلسی صف‌آرایی کردند. ۲ برد ۲ بر صفر در ۲ نبرد رفت و برگشت، یک برتری قاطع برای شاگردان آنچلوتی رقم زد و حالا برای رسیدن به فینال باید مقابل یکی‌از قدرتمندترین تیم‌های حال‌حاضر جهان یعنی منچسترسیتی به برد برسند.

مسابقات باقی‌مانده رئالی‌ها در لالیگا با تیم‌های چندان قدرتمندی نیست و مادریدی‌ها می‌توانند با پیروزی در نبرد‌های باقی‌مانده رده دوم را از اتلتیکومادرید پس بگیرند. رئال‌مادرید بعد از مسابقه رفت و قبل از تقابل برگشت با شاگردان گواردیولا، مقابل ختافه قرار می‌گیرد و سپس ۴ مسابقه آخر این فصل خود در لالیگا را مقابل والنسیا بحران‌زده و درخطر سقوط، رایووایکانو، سویا و اتلتیک‌بیلبائو برگزار می‌کنند.

کار سخت سیتیزن‌ها

بدون شک منچسترسیتی، پپ گواردیولا را می‌توان آماده‌ترین تیم فصل جاری فوتبال جهان دانست و آن‌ها شانس بسیار زیادی برای رسیدن‌به سه‌گانه (فتح لیگ انگلیس، لیگ‌قهرمانان و جام‌حذفی انگلیس) خواهند داشت. آبی‌ها در لیگ بعد از مدت‌ها توانستند صدر جدول را از آرسنال پس بگیرند و با کسب ۲۶ برد و ۴ تساوی از ۳۴ مسابقه با ۸۲ امتیاز در صدر جدول لیگ‌برتر قرار دارند و مثل آرسنال و نیوکاسل فقط در ۴ مسابقه لیگ بازنده بوده‌اند. تیم گواردیولا ۸۹ بار در لیگ گلزنی کرده و هجومی‌ترین خط حمله لیگ را دراختیار دارند و در امور دفاعی هم موفق بوده‌اند؛ منچسترسیتی با ۳۱ گل خورده دومین خط دفاع برتر لیگ محسوب می‌شود و ۲ تساوی کمتر منچسترسیتی نسبت به آرسنال، باعث صدرنشینی آن‌ها شده است.

یکی‌از معدود نقاط ضعف منچسترسیتی در فصل جاری عملکرد آن‌ها در رقابت‌های خارج از خانه بوده؛ موضوعی که می‌تواند آن‌ها را در خانه رئال‌مادرید در استادیوم سانتیاگوبرنابئو با مشکل روبه‌رو کند. سیتیزن‌ها از ۱۶ مسابقه خانگی لیگ فقط ۱۰ برد داشته‌اند و ۳ باخت از ۴ شکست آن‌ها در لیگ در مسابقات خارج از خانه بوده است. در لیگ هم اوضاع چندان خوب نبوده و تیم گواردیولا در ۵ نبرد به ۴ تساوی رسیده تا نشان دهد راه پیروزی در خانه رقبا اروپایی را به سختی می‌تواند پیدا کند.

منچسترسیتی در تاریخ خود هرگز قهرمان رقابت‌های لیگ‌قهرمانان اروپا نشده. از طرفی آخرین قهرمانی پپ گواردیولا در این رقابت‌ها به فصل ۱۱-۲۰۱۰ با بارسلونا بر می‌گردد و همه این عوامل باعث شده سیتیزن‌ها برای کسب قهرمانی متحدتر و آماده‌تر از همیشه باشند. آن‌ها در دور گروهی از ۶ مسابقه به ۴ پیروزی و ۲ تساوی رسیدند و بالاتر از بورسیادورتموند راهی مراحل حذفی شدند. آن‌ها در مرحله یک‌هشتم بعد از تساوی یک بریک مقابل لایپزیش در مسابقه رفت در دیدار برگشت به پیروزی قاطع ۷ بر صفر رسیدند و حریف یک تیم آلمانی دیگر و مدعی جدی قهرمانی، بایرن‌مونیخ شدند. آبی‌ها مقابل بایرن‌مونیخ که شرایط عجیبی را سپری می‌کرد در مجموع به پیروزی ۴ بر یک رسیدند و حالا مقابل یک مدعی جدی دیگر قرار خواهند گرفت و برای رسیدن به دومین فینال تاریخ خود در لیگ‌قهرمانان تلاش می‌کنند.

سیتیزن‌ها که در فصل جاری برای فتح سه‌گانه تلاش می‌کنند بین ۲ مسابقه با رئال‌مادرید در لیگ با اورتون قعر جدولی روبه‌رو می‌شوند و بعد از آن حریف چلسی، برایتون و برنتفورد خواهند بود. در فینال جام‌حذفی هم روز شنبه ۱۳ خرداد مقابل رقیب دیرینه یعنی منچستریونایتد قرار می‌گیرند و امیدوارند بعد از فصل ۱۹-۲۰۱۸ یک‌بار دیگر قهرمان جام‌حذفی انگلیس شوند. ستاره اصلی این روز‌های تیم گواردیولا هم بدون‌شک ارلینگ هالند است. این ستاره نروژی در لیگ با ۳۵ گل‌زده و در لیگ قهرمانان با ۱۲ گل آقای‌گل نام دارد و می‌تواند برگ‌برنده سیتی در نبرد با رئال‌مادرید باشد.

نکات آماری

رئال‌مادرید و منچسترسیتی تاکنون ۸ بار در رقابت‌های رسمی مقابل هم قرار گرفته‌اند که همگی در رقابت‌های لیگ قهرمانان بوده‌است. در این ۸ مسابقه، آمار کاملاً مساوی بوده و هرکدام از ۲ تیم به ۳ پیروزی رسیده و ۲ نبرد هم با نتیجه تساوی به اتمام رسیده است. آخرین رقابت‌های ۲ تیم به فصل گذشته لیگ‌قهرمانان برمی‌گردد که کهکشانی‌ها باخت ۴ بر ۳ در مسابقه رفت را با پیروزی معجزه‌آسا ۳ بر یک در دور برگشت جبران کردند و درمجموع با برتری ۶ بر ۵ به فینال رسیدند.

سرمربیان ۲ تیم که جز موفق‌ترین و پرافتخارترین سرمربیان تاریخ فوتبال محسوب می‌شوند، تاکنون ۸ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند؛ گواردیولا با تیم منچسترسیتی مقابل مرد ایتالیایی ۵ پیروزی داشته و کارلو آنچلوتی هم با رئال‌مادرید مقابل پپ ۳ برد کسب کرده‌است. این ۲ سرمربی هنگامی که در تیم‌های کنونی خود نبودند، مقابل دیگری به برتری نرسیدند. کارلو آنچلوتی مقابل سیتیزن‌ها آمار و عملکرد خوبی ندارد و از ۱۰ مسابقه‌ای که مقابل این تیم انگلیسی قرار گرفته، فقط به ۲ پیروزی رسیده و در ۸ نبرد بازنده بوده‌است. این شرایط برای گواردیولا متفاوت است و سرمربی اسپانیایی آماری فوق‌العاده برابر کهکشانی‌ها به ثبت رسانده. او ۲۱ بار مقابل رئال‌مادرید قرار گرفته و فاتح ۱۲ مسابقه بوده؛ در ۴ دیدار به تساوی رسیده و فقط ۵ جدال را واگذار کرده‌است. گواردیولا در ۱۴ رویارویی نخست خود مقابل رئالی‌ها فقط متحمل یک باخت شد.

رئال و منچسترسیتی تاکنون در مسابقات رسمی ۴ بار به میزبانی رئال‌مادرید مقابل هم قرار گرفته‌اند که رئالی‌ها در خانه به ۳ برد رسیده‌اند و فقط یک بار بازنده بوده‌اند. تنها باخت رئال‌مادرید در خانه مقابل سیتیزن‌ها به دیدار رفت مرحله یک‌هشتم فصل ۲۰-۲۰۱۹ بر می‌گردد که ۲ بر یک مغلوب شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی