تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

رژیم‌های غذایی محبوب برای سلامت قلب را بشناسید

حوزه‌های کمی از سلامت با اطلاعات متناقض به اندازه رژیم غذایی و تغذیه وجود دارد. در تلاشی برای ساده‌سازی توصیه‌ها، اخیرا انجمن قلب آمریکا (AHA) یک ارزیابی از الگو‌های غذایی محبوب برای بهبود سلامت قلبی متابولیک ارائه کرده است.

کد خبر: ۱۴۹۰۳۲
۰۹:۳۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

رژیم‌های غذایی محبوب برای سلامت قلب از نگاه انجمن قلب آمریکا

دیدارنیوز: کریستوفر دی گاردنر (Christopher D. Gardner) استاد پزشکی در دانشگاه استنفورد در این باره گفت: تعداد الگو‌های غذایی مختلف و محبوب در سال‌های اخیر زیاد شده و میزان اطلاعات نادرست در مورد آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی به سطوح بحرانی رسیده است.

او افزود: ما اغلب متوجه می‌شویم که مردم به طور کامل الگو‌های غذایی رایج را درک نکرده و آن‌طور که در نظر گرفته شده است از آن‌ها پیروی نمی‌کنند. هنگامی که چنین می‌شود، تعیین تأثیر رژیم غذایی مطابق با هدف و تمایز آن از رژیم غذایی چالش برانگیز است.

گاردنر توضیح می‌دهد که کارشناسان رژیم غذایی را بر اساس توصیه‌های محققان برای سلامت قلب ارزیابی کردند. این دستورالعمل‌ها شامل جنبه‌های شناخته شده تغذیه سالم است که دربرگیرنده مصرف طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل به جای غلات تصفیه شده، منابع سالم پروتئین مانند گیاهان، به حداقل رساندن قند و نمک، و محدود کردن الکل است.

سپس جیره‌ها در مقیاس یک تا ۱۰۰ درجه بندی و به چهار طبقه تقسیم شدند. رژیم غذایی با رویکرد توقف فشار خون بالا، به دلیل داشتن نمک کم، شکر، الکل و غذا‌های فرآوری شده، در حالی که سرشار از سبزیجات غیر نشاسته ای، میوه ها، غلات کامل و حبوبات است، در صدر این لیست قرار گرفت. پروتئین‌های این رژیم غذایی بیشتر از منابع گیاهی مانند حبوبات، لوبیا یا مغز‌ها و غذا‌های دریایی می‌آیند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به دلیل مصرف متوسط الکل و عدم وجود دستورالعملی برای مصرف نمک در رتبه پایین‌تر از رژیم فشار خون قرار گرفت. الگو‌های غذایی گیاهی و گیاهخواری نیز در رتبه‌های برتر قرار گرفتند.

به گفته محققان، برخی از الگوها، مانند رژیم گیاهخواری، امتیازات خود را به دلیل وجود برخی خطرات سلامتی مانند کمبود ویتامین B-۱۲ از دست دادند، در حالی که رژیم‌های بسیار کم چربی و کم کربوهیدرات به دلیل محدودیت‌های مربوط به موادی مانند آجیل، روغن‌های گیاهی سالم، میوه ها، غلات و حبوبات برنامه‌های درجه سوم بودند.

رژیم‌های غذایی پالئو و کتو که هم به دلیل محدودیت مواد مغذی و هم به دلیل پایداری، رتبه ضعیفی را به خود اختصاص دادند، و در ردیف پایین جدول قرار گرفتند.

گاردنر گفت: برخی از این رژیم‌ها مانند کتو بسیار محدود کننده هستند و برای بسیاری از مردم سخت است که در درازمدت به آن پایبند بمانند. در حالی که احتمالاً مزایای کوتاه مدت و کاهش وزن قابل توجهی وجود خواهد داشت، اما پایدار نیستند. رژیم غذایی موثر باید یک اهداف کاهش وزن فرد را از منظر عملی حفظ کرده و باید پایدار باشد.

گاردنر گفت: سلامت قلبی متابولیک به فرآیند‌هایی اشاره دارد که بر متابولیسم و خطر بیماری قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارد. این موضوع شامل گلوکز خون، کلسترول و سایر چربی ها، فشار خون و وزن است. اگر چندین مورد از این نشانگر‌ها نگران کننده باشند، خطر بیماری قلبی افزایش می‌یابد.

گاردنر در خاتمه افزود: الگو‌های غذایی که در این پژوهش، سطح بالا به دست آوردند به بهترین وجه با راهنمایی‌های انجمن قلب آمریکا مطابقت داشته و مردم را قادر می‌سازد در درازمدت به سلامت قلب کمک کنند.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Circulation منتشر شده است.

منبع:سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی