تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
بگیر و ببند به سبک دولت شی جین پینگ

آمار عجیب ممنوع‌الخروجی‌ها در چین؛ قانون تنها در خدمت حزب کمونیست است

در حالی که دولت شی جین پینگ خودش را به تازگی در نقش یک میانجیگر و صلح‌دوست در خاورمیانه مطرح کرده و می‌خواهد منابع اقتصادی منطقه را بیش از گذشته در اختیار بگیرد، سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند دولت چین ده‌ها هزار چینی و خارجی را در سال‌های اخیر ممنوع الخروج کرده است!

کد خبر: ۱۴۹۰۱۶
۱۹:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

آمار عجیب ممنوع‌الخروجی‌ها در چین

دیدارنیوز: سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند دولت شی جین پینگ همزمان با تبلیغ برای سرمایه گذاری خارجی، ده‌ها هزار چینی و خارجی را در سال‌های اخیر ممنوع الخروج کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گروه حقوقی «سیفگارد دیفندرز» می‌گوید که پکن برخلاف وعده‌ها مبنی بر حمایت از سرمایه گذاری خارجی پس از دوره سه ساله کرونا، سیاست‌های امنیتی «ممنوع الخروجی» شهروندان چینی و غیر چینی را گسترش داده است.

این گروه حقوق بشری می‌گوید از سال ۲۰۱۲، همزمان با به قدرت رسیدن شی جین پینگ، شرایط خروج از چین بسیار پیچیده‌تر از پیش شده است.

به گفته «سیفگارد دیفندرز» در یازده سال گذشته ده‌ها هزار نفر به واسطه دستورالعمل‌های سختگیرانه نتوانسته‌اند از چین خارج شوند.

در پاره‌ای از موارد دولت چین هیچ اهتمامی به قانون‌های مندرج این کشور هم نداشته است.

یکی از مدیران این گروه حقوقی و مسئول گزارش‌های حقوق بشری در چین اعلام کرد که از سال ۲۰۱۸ تا امروز دولت شی جین پینگ بیش از ۵ ماده قانونی جدید را برای محدود کردن سفر چینی و غیر چینی‌ها به خارج از کشور اجرایی کرده است.

در حال حاضر ۱۵ ماده قانونی برای ممانعت از سفر شهروندان به خارج وجود دارد. ««سیفگارد دیفندرز» می‌گوید در طول ۴ سال گذشته، بیش از ده‌ها هزار نفر در چین ممنوع الخروج شده‌اند.

در گزارش این سازمان مردم نهاد آمده که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹، ۲۹ تن از شهروندان اهل ایالات متحده و ۴۴ کانادایی مقیم چین ممنوع الخروج شده‌اند. تشدید قوانین منتسب به ممنوع الخروجی افراد، در حالی است که پکن قصد دارد نشان دهد پس از سه سال همه گیری کووید و پیامد‌های ناشی از آن، در‌های چین را به روی سرمایه گذاری‌های خارجی باز کرده است.

البته همزمان، پکن هفته گذشته یک ماده جدید به «قانون ضد جاسوسی» این کشور افزود. ماده قانونی که طی آن از این پس هر شهروند چینی و یا خارجی مقیم این کشور که متهم به جاسوسی است پیش از محاکمه و زندان به‌صورت خودکار «ممنوع الخروج» می‌شود.

مقام‌های دولت کمونیستی چین هیچگاه تعداد افراد خارجی و شهروندان چینی ممنوع الخروج شده، را ذکر نکرده اند. رویترز ادعا می‌کند یکی از افرادی که به تازگی ممنوع الخروج شده، مدیر سنگاپوری شرکت آمریکایی، «مینتس» باشد. این شرکت در اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی چین به «نمایندگی آن‌ها در شانگهای رفته و پنج کارمند محلی را بازداشت کرده است.»

وزارت خارجه چین بعد‌ها در پاسخ به بیانیه شرکت آمریکایی گفت که «مینتس مظنون به تجارت غیرقانونی است.»

لستر راس، وکیلی که سال‌ها در چین به پرونده‌های شهروندان ممنوع الخروج رسیدگی کرده، به رویترز گفت که به دلیل افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده و چین، احتمالا موارد ممنوع الخروج‌ها در ماه‌های آینده افزایش چشمگیری پیدا خواهند کرد. این حقوقدان به خبرگزاری رویترز گفت شاهد افزایش نگرانی شرکت‌های خارجی و خصوصا آمریکایی حاضر در چین نسبت به موارد متعدد ممنوع الخروجی مدیران و کارمندان است.

یورگ ووتکه، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین هم به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که «افزایش موارد ممنوع الخروجی باعث کاهش اعتماد شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری و کار در چین می‌شود.»

او تاکید کرد که «چین نمی‌تواند شبانه روز برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش و همزمان بسیاری از شهروندان چینی و خارجی را ممنوع الخروج کند.»

به گفته ووتکه این سیاست یک بام و دوهوای پکن کار نخواهد کرد.

تحلیلگران می‌گویند که از سال ۲۰۱۲، سیاست‌های شی جین پینگ همواره در جهت تشدید تدابیر امنیتی در چین بوده و افزایش آمار شهروندان ممنوع الخروج شده نیز در همین راستاست.

شیانگ لی، فعال حقوق بشری که در سال ۲۰۱۷ به آمریکا پناهنده شده است، می‌گوید: «مقامات چینی می‌توانند به هر دلیلی شما را از خروج از کشور منع کنند.» شیانگ لی پیش از سفر به ایالات متحده به مدت دو سال در چین ممنوع الخروج بود. او به رویترز گفت: «چین حاکمیت قانون ندارد. این قانون تنها در خدمت اهداف حزب کمونیست است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی