تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
سخنگوی وزارت خارجه خبر داد

نمایندگی‌های ایران در عربستان فعال شدند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به صورت معمولی و در گام‌های اولیه فعالیت خود را در عربستان آغاز کرده‌اند.

کد خبر: ۱۴۸۹۱۵
۱۱:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

کنعانی:

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت خارجه گفت: توسعه روابط بین کشور‌های حاشیه خلیج فارس، مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک در منطقه است.

ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس علاوه بر این که یک پهنه جغرافیایی است، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک در منطقه نیز هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع حق‌آبه ایران در هیرمند گفت: ما در بحث پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند کوتاه نیامده‌ایم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران شامل این موضوع است.

وی با بیان اینکه ما این موضوع را در ابعاد حقوقی، فنی، سیاسی و تکنیکی پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: طرف افغانستانی به اصل حق‌آبه ایران از هیرمند اذعان دارد، آن‌ها در مورد اینکه چرا حق‌آبه ایران را نمی‌دهند دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که برای ما این دلایل و معذورات قانع‌کننده نیست و ما تاکید داریم که باید طرف افغانستانی به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که منابع آمریکایی ادعا کرده اند در پی این که آمریکا اقدام به توقیف محموله نفتی ایران کرده است، تهران نیز دست به اقدام متقابل زده است، اظهار کرد: ما بار‌ها تاکید کرده و می‌کنیم که هرکجا منافع ملی ایران مورد هدف قرار بگیرد ایران در عمل اثبات کرده که در این زمینه دست بسته نیست و حداقل اقدامی که انجام می‌دهد اقدام متقابل با آن اقدام است.

کنعانی گفت: ما در دفاع از منافع ملی خود و حقوق شهروندان خود در جایی که مورد تعرض قرار می‌گیرند، کوتاهی نکرده و نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی تاکید کرد که ایران در نشست دوحه در ارتباط با افغانستان که به ابتکار سازمان ملل برگزار می‌شود شرکت می‌کند و ریاست هیات ایران در این نشست بر عهده کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده درباره دستگیری برخی از سران گروه‌های اسلام گرای آذربایجان در ایران گفت: خبر‌هایی که منتشر می‌شود بعضا به نظر می‌آید دقیق نیست و در ورای آن ممکن است اهداف و انگیزه‌های خاصی نهفته باشد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: در ارتباط با موضوعی که اشاره کردید، اطلاعات ریزی ندارم، ولی به صورت عام می‌توانم به این موضوع اشاره کنم که هر فردی ایرانی و غیرایرانی مرتکب تخلف شود و مقررات را نقض کند، با اقدام و برخورد قانونی دستگاه‌های ذیربط روبرو می‌شود و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توصیه می‌کنیم که رسانه‌ها از پردازش‌های رسانه‌ای غیر دقیق پرهیز کنند؛ چرا که کمک کننده نیست، گفت: مراجع ذی‌ربط برحسب ضرورت در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه سفر رئیسی به سوریه قریب الوقوع ست و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است، گفت: سفر‌های دیگری نیز بر اساس دعوت‌هایی که از رئیسی از سوی سران برخی از کشور‌ها صورت گرفته برای ایشان پیش‌بینی شده است که در زمان مقتضی در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً اخباری منتشر شده در ارتباط با اینکه برخی از طرف‌های اروپایی برجام با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد مکانیسم ماشه و فعال کردن آن علیه ایران جلساتی برگزار کرده‌اند و اکنون وضعیت برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها چگونه است؟ گفت: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در موضوع برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام نیست.

وی با بیان اینکه مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام‌ها همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: مسیر‌های مختلفی برای تبادل پیام‌ها وجود دارد.

کنعانی با تأکید بر اینکه ایران با رعایت خطوط قرمز خود، آماده جمع بندی مذاکرات است، گفت: البته همانطور که قبلا نیز وزیر امور خارجه اشاره کرده، مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده با بیان این که ما نیز همین خبر‌ها را دیده‌ایم در این زمینه ادامه داد: چنان که طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی در مورد برجام و روند مذاکرات انجام دهند آن‌ها براساس پیامی که قبلا از ایران دریافت کرده‌اند به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به اندازه کافی گویا است.

او در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با زمان بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در ریاض و تهران نیز گفت: خوشبین و امیدوار هستیم که بتوانیم در سقف زمانی تعیین شده شاهد آغاز فعالیت‌های کامل سفارتخانه‌های دو کشور در ایران و عربستان باشیم.

وی در این ارتباط تصریح کرد: البته سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به عنوان سفارت ایران در عربستان، سرکنسولگری ایران در جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده در گام اولیه، فعالیت‌های خود را در عربستان آغاز کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست بار دیگر از نقش تسهیل‌گر و کمک‌کننده عربستان در انتقال ایرانیان مقیم سودان از این کشور آفریقایی به ایران تشکر و تقدیر کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی از مقام‌ها و رسانه‌های غربی در خصوص این که روند نصب دوربین‌های آژانس در تجهیزات هسته‌ای ایران کند صورت می‌گیرد و بعضا از سوی تهران در این زمینه همکاری‌های لازم صورت نگرفته است، گفت: معمولا مسئولان سازمان انرژی اتمی در این خصوص اطلاع رسانی می‌کنند.

کنعانی ادامه داد: بر مبنای سفر گروسی در اواخر سال گذشته به تهران، توافقی بین دو طرف ««ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» صورت گرفت، بیانیه مشترکی صادر شد و گام‌های اجرایی و عملیاتی تعیین شد که سوءتفاهمات برطرف شود. در این زمینه دو بار هم سفر مقامات آژانس به ایران انجام شد و همکاری‌ها در این زمینه گام به گام صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که طرح موضوعات رسانه‌ای از این دست را کمک کننده نمی‌دانیم، افزود: به مقامات آژانس توصیه می‌کنیم که با توجه به توافقات صورت گرفته و استقبال ایران از هیات‌های آژانس از طرح مسائل فنی در حوزه رسانه اجتناب کنند و اجازه دهند مسائل در سیر طبیعی و فنی خودش به پیش رود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تاثیر توافق اخیر ایران و عربستان بر این موضوع گفت: ما فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را مشکل ساز برای هیچ طرفی نمی‌دانیم. ایران عضو آژانس و ان. پی. تی و ... است و اقداماتش تحت نظارت آژانس انجام می‌شود و اعضای آژانس بر اساس حقوقی که از آن برخوردار هستند، می‌توانند از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای برای تامین نیاز‌های خود استفاده کنند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه گفت: پیشرفت‌های خوبی در انجام مذاکرات چهارجانبه بین مقامات چهار کشور داشتیم، روند طی شده موفقیت آمیز بوده و دارای افق روشنی است.

وی تاکید کرد: برگزاری نشست وزیران امور خارجه چهار کشور، نیازمند زمینه سازی‌های لازم است و امیدواریم در استمرار گفتگو‌ها بین مقامات چهار کشور، شاهد برداشتن گام‌های تکمیلی برای برگزاری مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه باشیم. تا جایی که می‌دانم زمانی برای این جلسه تعیین نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد بحث تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک و آخرین تحولات در این زمینه با توجه اظهارات هفته گذشته سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با این موضوع و رایزنی‌های تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و بلژیک گفت: همان طور که پیش از این اعلام کرده ایم، از نظر ما تمامی مراحل مربوط به بازداشت، محاکمه و صدور حکم قضایی برای اسدی نقض فاحش کنوانسیون وین است و ما همواره بر ضرورت آزادی فوری و بدون قید و شرط و جبران خسارات وارده به ایشان تاکید کرده و می‌کنیم.

کنعانی با بیان این که ما از تمام ظرفیت‌های خود برای حمایت از حقوق شهروندان ایرانی در اقصی نقاط جهان استفاده می‌کنیم، گفت: موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک پیش از این میان طرفین امضا شده است و پس از حدود دو سال طی فرآیند حقوقی از ۲۹ فروردین سال جاری لازم الاجرا شده است. ما بر همین مبنا درخواست انتقال اسدی به جمهوری اسلامی ایران را تسلیم مقامات بلژیک کرده‌ایم و متقابلاً هم دولت بلژیک درخواست انتقال «کاستل» را کرد.

وی تاکید کرد: این یک روند حقوقی است که مبتنی بر همان مفاد موافقتنامه انتقال محکومان صورت گرفته است و امیدواریم که مبتنی بر مفاد این موافقتنامه با حسن نیت شاهد انتقال اسدالله اسدی به جمهوری اسلامی ایران باشیم.

سخنگوی امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست مطبوعاتی که حدود هفتاد و پنج دقیقه به طول کشید در ارتباط با آخرین تحولات در مورد موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در لبنان در جمع خبرنگاران در این ارتباط تصریح کرد: موضوع تبادل از مدت‌ها پیش میان طرفین با نقش‌آفرینی طرف ثالث که وزیر هم اشاره کرد استمرار پیدا کرده و به یک توافقی رسیدیم.

وی ادامه داد: متاسفانه از سوی دولت آمریکا این توافق عملی نشد و کار پیش نرفت، البته همچنان تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

کنعانی با بیان این که همانطور که بار‌ها اعلام کردیم ما، موضوع زندانیان را یک موضوع انسانی می‌دانیم و مبتنی بر آن توافق، برای اجرای آن و تبادل زندانیان آمادگی داریم، افزود: امیدوار هستیم که از سوی طرف مقابل هم، متناسب با ادعا‌هایی که مطرح می‌کند، شاهد اقدام عملی باشیم و این اتفاق صورت بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی