تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
همزمان با سالروز تصویب قانون کار؛

کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند+فیلم و عکس

جمعی از کارگران به مناسبت روز تصویب قانون کار در مقابل خانه کارگر تجمع کردند.

کد خبر: ۱۴۸۹۱
۱۰:۳۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز - جمعی از کارگران کارخانه‌ها و کارگاه‌های کشور از صبح امروز (سه‌شنبه ۲۹ آبان) به مناسبت سالروز تصویب قانون کار، در مقابل خانه کارگر حضور یافتند تا صدای خود برای دریافت مطالباتشان را به گوش مسئولان برسانند.

در این مراسم که از دقایقی پیش در مقابل خانه کارگر واقع در خیابان ابوریحان آغاز شده است، گروهی از کارگران زن و مرد پلاکاردهایی چون "کارگری افتخار است" و "هیچ قانونی نمی‌تواند جلوی حق‌خواهی کارگران را بگیرد" در دست دارند.

شعار کارگران در این تجمع "قانون کار ایران اجرا باید گردد"، "الله اکبر خامنه‌ای رهبر"، "کارگر ایرانی؛ اشتغال ایرانی"، "اشتغال؛ معیشت؛ حق مسلم ماست"، "قانون کار ایران؛ سرمایه کارگران" و "افزایش دستمزد حق مسلم ماست" است.

مجری مراسم در ابتدا شعری از یکی از کارگران ساختمانی به مناسبت فوت مرحوم نوربخش و تاج الدین قرائت کرد‌ سپسعلی عسگر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان) با بیان اینکه گرانی امان ما را بریده است، گفت: گوشت و لبنیات از سبد خانواده بازنشستگان حذف شد‌. شعار دادیم "تورم را مهار کتید" و این یک واقعیت است.

این فعال کارگری تصریح کرد: برنامه‌ای که در دستور کار کانون عالی بازنشستگان است، این است که کارگران با نمایندگان خود در تامین اجتماعی صحبت کنند.

وی افزود: عمده‌ترین کلید مسائل ما در دست آن‌ها است. این جلسه چند مزیت دارد: یک اینکه بازنشستگان از خدماتی که به آنها ارائه می‌دهند، باخبر می‌شوند و مسئولان هم از مشکلات بازنشستگان خبر می‌گیرند.

بیات با اشاره به اینکه موظف هستند همسان‌سازی حقوق را اجرایی کنند، اظهار کرد: ما کمیته همسان‌سازی را تشکیل داده و نمایندگان کانون عالی را معرفی کردیم.

وی تصریح کرد: می‌خواهیم به فرمول‌هایی برسیم که به مطالبات به‌حق بازنشستگان مورد رسیدگی قرار بگیرد. موضوع بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از سال ۵۴ تا ۸۴ و بدهی دولت به این سازمان که ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود. از آن موقع ۱۸۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم.

او در پایان گفت: انتظار است که مسئولان و دولت تدبیری بیاندیشند که بحرانی که در تامین اجتماعی است، به پایان رسیده و امنیت ما را تامین کنند. امید است که بتوانیم از شرمندگی شما بیرون بیاییم.

حسین حبیبی (دبیر کانون عالی شورای اسلامی کار استان تهران) در ادامه با اشاره به اینکه قانون کار را می‌خواستند به قبرستان بفرستند، گفت: ما کارگران در تمام سال باید خواستار اجرایی شدن قانون کار باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۹ قانون کار به تصویب رسید، گفت: یک چتر حمایتی به وسعت ایران به وجود آمد. چگونه قانون کار و چتر حمایتی شما را سر می‌برند؟

وی افزود: قراردادهای دائمی را موقت تلقی کردند. شرکت‌های خصوصی را ایجاد کردند تا دولت‌ها از وظیفه اساسی خود سر باز بزنند. از طریق قراردادهای موقت امنیت شغلی و مالی کارگر را از بین بردند و سفره کارگران خالی شد.

این فعال کارگری تصریح کرد: باید از تشکل خومان یعنی خانه کارگر استفاده کنیم. مگر نمی‌گوییم رنج و درد و مشکل داریم؟ باید همه دست  در دست هم ایران را آباد کنیم. باید متحد شویم تا بتوانیم برای خودمان کاری کنیم.

حبیبی با تاکید بر اینکه قانون کار باید اجرا شود، اظهار کرد: شرکت‌های پیمانکاری باید حذف شوند. قانون استاد شاگردی باید از بین بود. حاکمیت اراده در عقد قراردادهای کار باید به رسمیت شناخته شود یعنی کارگر اختیار داشته باشد قرارداد کاری را امضا کند یا نکند.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه قرارداد دائمی باید احیا شود، گفت: اخراج و تعدیل به معنی اعدام اجتماعی است و باید از روابط کار ملغی شود.

وی ادامه داد: پول تامین اجتماعی مصداق بارز حق‌الناس است و ریختن پول‌ها به خزانه کشور شرعا و قانونا حرام است.

حبیبی گفت: باتوجه به افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم که سفره کارگر را خالی کرده، به استناد ماده ۴۱ قانون، مزد باید هرچه سریعتر افزایش یابد.

این فعال کارگری تصریح کرد: سخنی با تامین اجتماعی داریم. درصدی از درآمد ما ماهیانه کسر می‌شود تا در زمان بازنشستگی چتر حمایت ما باشد پس متعلق به ماست. خواستار رعایت حرمت و حقوق از  طرف دولت و کارفرما هستیم. از مدیران سازمان نیز توقع داریم و نسبت به تکریم بیمه‌شدگان حساس هستیم.

وی افزود: نگذارید بازنشستگان سرگردان ادارات شوند. هشدار می‌دهیم که اگر به خواسته‌های ما رسیدگی نشود، جلوی سازمان تامین اجتماعی اعتراض می‌کنیم. دولت باید بدهی خود به سازمان را بپردازد. این بدهی حق ماست. ادارات کار مسئول هستند که نسبت به برقراری ارتباط با نمایندگان واسطه شوند و مانع دخالت کارفرما در تشکل‌های کارگری شوند و با کارفرمای متخلف برخورد کنند.

حبیبی با بیان اینکه مراجع مختلف به بهانه اعتراضات صنفی حق دخالت برخورد و دستگیری کارگران ازجمله کارگران نیشکر هفت تپه را ندارند، گفت: اگر بنا است با متخلفی برخورد شود، این کارفرمای نیشکر هفت تپه است. ما کارگران امروز اعلام می‌کنیم طبق اصول ۲۶ و ۲۷ قانون، تشکیل تشکل قدرتمند و مستقل و راهپیمایی و اعتصاب حق ما است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم کارگران در کنار نمایندگان خود به این اهداف دست یابند. داشتن معیشت درخور شان حق مسلم ما است.

علیرضا محجوب (نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر) سخنران دیگر این مراسم بود که در جمع کارگران و خانواده‌های آنها با تسلیت درگذشت مرحوم نوربخش و تاج‌الدین گفت: این دو عزیز همه توان و وقت‌شان را صرف کارگران کردند.

وی ادامه داد: قانون کار در این سال‌ها مورد دست‌اندازی قرار گرفته و مشکلات زیادی داشته است. حداقل حقوق امروز یعنی هیچ و باز گروهی می‌خواهند آن را حدف کنند و حذف این حق؛ آغاز استثمار و‌ بهرده‌کشی است.

این نماینده مجلس گفت: قانون کار برای کارگران است و من یاد می‌کنم از برادرانم؛ کمالی و سرحدی‌زاده؛ که نامه نوشتند به حضرت امام و قانون کار مصوب شد و ابن قانون یک یادگاری است.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: امروز کارگران در جاهای مختلف ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند مانند شرکت هپکو و به همین دلیل هم اعتراض کردند. البته  کسانی تند حرف زدند و اگر این اتفاقات در دستگاه قضایی یا دولت می‌افتاد، کارکنان آنها چه رفتاری می‌کردند؟! امروز اگر کارگران اعتراض می‌کنند، حرف صنفی می‌زنند.

وی ادامه داد: ما از ابتدا با این شیوه خصوصی‌سازی مخالف بودیم و هنوز هم هستیم زیرا هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از این شیوه خصوصی‌سازی است.

محجوب با اشاره به مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه گفت: اعتراض صنفی نباید مورد برخورد قرار بگیرد و حق اعتراض صنفی در قانون اساسی آمده است.

عضو کمیسیون کارگری مجلس گفت: وقتی حق را کاملا و فقط به خصوصی‌سازی می‌دهند حق کارگر تبدیل به باد هوا می‌شود. متاسفانه امروز همه چیز از رسانه تا سایر امکانات در دست سرمایه‌داران افتاده است.
 
کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند+فیلم و عکس
 
کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند+فیلم و عکس
 
کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند+فیلم و عکس
 
کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند+فیلم و عکس
 
کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند+فیلم و عکس
 
کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند+فیلم و عکس
 
کارگران در حمایت از قانون کار تجمع کردند+فیلم و عکس
 
 
 
 
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی