تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی/ قسمت پایانی

محبی‌نیا: با ترساندن مردم نمی‌شود حکومت کرد/ جامعه و دولت، سر حجاب به یک توافق غیرارادی می‌رسند

با آغاز سال ۱۴۰۲ و پررنگ شدن موضوع حجاب در کشور، دیدارنیوز بر آن شد در فصل جدید برنامه اصل ۲۷، سراغ این موضوع برود و در گفت‌وگو با صاحب نظران، چالش‌های فراروی جامعه را در این موضوع بررسی کند.

کد خبر: ۱۴۸۹۰۳
۱۰:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

محبی نیا: با ترساندن مردم نمی‌توان حکومت کرد/ جامعه و دولت سر حجاب به یک توافق غیرارادی می‌رسند

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: نخستین مهمان فصل جدید برنامه اصل ۲۷ جهانبخش محبی‌نیا، استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بود؛ او در بخش اول این گفت‌وگو دلایل متعددی را برای اتفاق‌های سال ۱۴۰۱ بیان کرد و معتقد بود، چون صورت مسئله حل نشد بلکه جمع شد، این می‌تواند زمینه بروز حوادث دیگری باشد.

محبی‌نیا به این موضوع هم اشاره کرد که در چنین شرایطی بهترین تصمیم برای رسیدن به یک آرامش و توافق دو جانبه میان جامعه و حکومت، اجرایی کردن "گفتمان" است. اگر این اتفاق بیفتد هم جامعه و هم حاکمیت در سایه یک فضای رقابت‌گونه درست می‌توانند اهداف خود را شناسایی و به سمت آن حرکت کنند، هر چند که در شرایط کنونی گفت‌وگو هم می‌تواند یک راه حل باشد تا حداقل هر دو طرف حرف‌هایشان را بزنند.

او در بخش دوم این گفت‌وگو ابتدا صراحتا اعلام کرد که من طرفدار کشف حجاب نیستم، اما شرایط هم اینطور نباید باشد که حکومت برای اینکه مردم را با خواسته‌های خود همراه کند آن‌ها را بترساند و با استفاده از ابزار‌های تهدید و خلع حقوق شهروندی و اجتماعی از آن‌ها بخواهد که تن به اجبار دهند.

ویدیوی این گفت‌و‌گو را اینجا ببینید.

 

"همین افرادی که به راحتی به مردم برچسب بی حجابی و شل حجابی می‌زنند وقتی در راهپیمایی ۲۲ بهمن یا حتی روز قدس با این افراد برخورد می‌کنند نه تنها ایرادی نمی‌گیرند بلکه از این اتفاق به نفع خود بهره برداری می‌کنند و صدا و سیما هم نخست با این افراد گفتگو می‌کند تا افرادی که حجاب کاملی دارند، اما همین که دیگر به حضور این افراد در این موقعیت‌های حساس نیاز نداشته باشد، بر آن‌ها خرده می‌گیرند و به آن‌ها انگ می‌زنند."

"شرایط کنونی جامعه به این سمت و سو رفته که حکومت با زور راه به جایی ببرد، مردم به دنبال آزادی‌های اجتماعی هستند که از آن لذت ببرند و اگر این آزادی‌ها به آن‌ها اعطا شود آن وقت از حکومت اطاعت می‌کنند؛ امروز تکنولوژی و هوش مصنوعی به سمتی حرکت می‌کند که می‌تواند یک نقاشی را جای یک انسان واقعی نشان دهد یا حتی عده‌ای به دنبال پیدا کردن سیاره‌های دیگر برای اسکان انسان در آنجا در شرایط بحرانی و یا حتی وقوع جنگ اتمی است، آن وقت ما بر سر محرومیت مردم از حقوق‌شان حرف می‌زنیم. حکومت باید مردم را قانع کند، جامعه امروز به دنبال دلیل و استدلال برای هر چیزی است و با تحت فشار قرار گرفتن هم زیربار نمی‌رود."

اینطور که محبی نیا می‌گوید: "جنگ‌هایی که به صورت مقطعی راه می‌افتد که بتواند آزادی‌های مردم را از آن‌ها بگیرند هم دیگر جواب نمی‌دهد مثل اینکه می‌گویند زنان نمی‌توانند به استادیوم بروند، اما این طرح شکست می‌خورد یک روز هم می‌گویند باید عربستان را تحریم و از آن دوری کرد، بعد وسط راه پشیمان می‌شوند و با آن‌ها به توافق می‌رسند؛ وقتی جامعه این اتفاق‌ها را می‌بیند دیگر به راحتی هر چیزی را باور نمی‌کند و آن را نمی‌پذیرد."

"در کشور‌های دیگر هم این اختلاف‌ها وجود دارد و این تنها منوط به ایران نمی‌شود، حتی در آمریکا هم بسیاری از روشنفکران و تحلیل گران معتقدند که در دوره ترامپ بسیاری از آزادی‌های مردم از آن‌ها گرفته شد و چیزی به عنوان دموکراسی دیگر وجود نداشت حتی این موضوع در گستره جامعه جهانی هم دیده می‌شود، اما نکته اینجاست که با سر و صدا کردن و مخالفت و جنگیدن به هیچ راه حلی نمی‌رسیم."

"برخی فکر می‌کنند که ایران به جهنم تبدیل شده است و نمی‌شود کاری کرد، اما این طور نیست هر چند که ما مشکلات زیاد داریم، اما باید کسی باشد که به داد مردم برسد، تحقیق و پژوهش کند و راه حل پیدا کند نه اینکه یاس به جامعه تزریق کند."

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا برخی از افراد که هیچ مقام و منصبی در کشور ندارند به راحتی به مردم توهین می‌کنند و از راه حل‌هایی صحبت می‌کنند که وظیفه آن‌ها نیست، می‌گوید: "ما هم به این موضوع نقد جدی داریم البته در طول تاریخ از این دست افراد زیاد بودند که حتی نقش وزیر را هم ایفا می‌کردند. این افراد به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار نگران عواقب آن نیستند و این تصور را ایجاد می‌کند که از سوی نظام سیاسی حمایت می‌شوند."

"در حالیکه جامعه در شرایط کنونی نیاز به حضور بیشتر استادان دانشگاه و فعالان سیاسی دارد که به دنبال عوام فریبی مردم نیستند بلکه دلسوزانه راه حل می‌دهند و نگاهشان بهبود شرایط کنونی کشور است، اما در واقع چه اتفاقی می‌افتد صدا و سیما به افرادی تریبون می‌دهد و به آن‌ها رسمیت می‌بخشد که نه تنها هیچ ویژگی خاصی ندارند بلکه نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی را هم یدک می‌کشند و این اصلا به نفع کشور نیست."

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی معتقد است که مجلس نزدیکترین نهاد به مردم است و هیچ نهادی به اندازه نمایندگان در قبال مردم مسئولیت ندارد و آن‌ها موظفند بند بند قانون اساسی را اجرا کنند و اینکه مردم بخواهند در زمان‌های بحرانی نمایندگان محکم از آن‌ها دفاع کنند و حق آن‌ها را بگیرند خواسته درستی است. با یک بام و دو هوا نه تنها نمی‌شود مشکلات را حل کرد بلکه همین نفاق و لجاجت به وجود می‌آورد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
1
0
حاکنیت ذاتاً و اساساً برهانی جز؛ زور و زر، تهدید و تحدید، تزویر و تقلیل و توبیخ و تنبیه ندارد! تمنای غیر از این از حاکمیت هرکه باشد و هرچه باشد! جز حماقت و جهالت نیست! حاکمیت یعنی اعلام جنگ علیه خدا و اولیاء خدا، به هر شکل و رنگش که باشد!
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی